۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
اجرای سند تحول با بودجه ناچیز آموزش و پرورش غیرممکن است
پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش:

اجرای سند تحول با بودجه ناچیز آموزش و پرورش غیرممکن است

انصاری، از پیشکسوتان آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین را با این روند کاهشی بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل کشور غیرممکن دانست و گفت: نمایندگان مجلس بودجه آموزش و پرورش را افزایش دهند.

به گزارش بازار، مژگان انصاری از پیشکسوتان آموزش و پرورش با اشاره به روند تخصیص بودجه به آموزش و پرورش در سالهای اخیر گفت: بودجه کل کشور در سال ۸۹ حدود ۲۶۸ هزار میلیارد تومان بود که ۱۲ هزار میلیارد تومان آن معادل ۴.۷ دهم درصد بودجه آموزش و پرورش را تشکیل می داد.

وی افزود: این بودجه در سال ۱۳۹۰ به ۵۰۸ هزار میلیارد تومان رسید که باز هم بودجه آموزش و پرورش ۱۴ هزار میلیارد تومان معادل ۲.۷ دهم درصد بود.

مدیر سابق مدارس تهران با اشاره به روند کاهشی بودجه آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۷ از هزار و ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور حدود ۴ درصد معادل ۴۹ هزار میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش بود و سال ۹۸ نیز از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور ۵۶ هزار میلیارد تومان معادل ۳.۲ دهم درصد سهم آموزش و پرورش بود.

بودجه کل کشور در سال ۹۹ نیز ۲ هزار و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بود که ۵۷ هزار میلیارد تومان آن معادل ۲.۶ دهم درصد سهم آموزش و پرورش را تشکیل می داد.

وی با بیان اینکه اوایل انقلاب ۳۰ درصد از بودجه کل کشور به آموزش و پرورش اختصاص می یافت گفت: در حال حاضر بالاترین درصد بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل زیر ۵ درصد است که از این میزان هم ۹۹ درصد صرف هزینه حقوق معلمان شده است.

انصاری همچنین تصریح کرد: متأسفانه علاوه بر مشکل کافی نبودن بودجه آموزش و پرورش، شاهد توزیع ناعادلانه این بودجه نیز هستیم که مشکلاتی را ایجاد می کند.

در ادامه، عباسعلی کامرانیان، نویسنده و پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در رابطه با نقش بودجه آموزش و پرورش در توسعه کشور گفت: بودجه ستون فقرات اجرایی یک برنامه است و طبیعی است که اگر این ستون فقرات شکسته شود برنامه هم اجرا نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش با حدود ۱۵ میلیون نفر از کشور ارتباط مستقیم و با ۶۰ میلیون نفر هم ارتباط غیرمستقیم دارد گفت: متاسفانه بودجه وزارتخانه ای با این گستره و به عنوان متولی رسمی آموزش و پرورش، سال به سال کاهش پیدا کرده است.

کامرانیان اجرای سند تحول بنیادین را با این روند کاهشی بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل کشور غیرممکن دانست و افزود: نمایندگان مجلس و مسئولان ذیربط باید به این موضوع ورود کنند و بودجه آموزش و پرورش را تا جایی که امکان دارد افزایش دهند.

وی با بیان اینکه کمبود امکانات و تجهیزات اولیه در مدارس می تواند منجر به آتش گرفتن و از بین رفتن دانش آموزان کشورمان شود گفت: سوال ما از دولت این است که چطور برای وزارتخانه ای با این گستره این میزان از بودجه را در نظر گرفته و اگر هم کسری بودجه دارد چرا بودجه بخشهای کم اهمیت تر را کاهش نمی دهد!؟

پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مدیریت بودجه در آموزش و پرورش گفت: وزارتخانه باید این بودجه را اولویت بندی و با نظارت دقیق، آن را از طریق مشاوره گرفتن صرف مسائل اولویت دار کند.

کامرانیان تصریح کرد: وزیر این وزارتخانه باید از قوی ترین و عالم ترین وزرا باشد اما متأسفانه در گذشته که اینطور نبوده و برخی از وزرا حتی قدرت اداره یک منطقه را هم نداشتند.

کد خبر: ۶۶٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha