۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
قیمت خودرو به پلتفرم‌های آنلاین بازگشت

قیمت خودرو به پلتفرم‌های آنلاین بازگشت

درحالی‌که از ماه‌های ابتدایی امسال، قیمت خودرو و مسکن به تصمیم وزارت صمت و به دستور مقامات قضایی از پلتفرم‌های آگهی آنلاین حذف شده بودند، از ۱۷ دی ماه، قیمت خودرو به این پلت‌فرم‌ها بازگردانده شد.

مژده باقری؛ بازار: درحالی‌که از ماه‌های ابتدایی امسال، قیمت خودرو و مسکن به تصمیم وزارت صمت و به دستور مقامات قضایی از پلت‌فرم‌های آگهی آنلاین حذف شده بودند، از ۱۷ دی ماه، قیمت خودرو به این پلتفرم‌ها بازگردانده شد. پلتفرم‌های نیازمندی آنلاین قیمت خودرو را  از ۱۷ دی ماه دوباره به نمایش عمومی در آوردند.

علت حذف قیمت از پلتفرم‌ها، تاثیر آنها در افزایش نوسانات قیمتی در بازار عنوان شده بود؛ اما بررسی‌ها نشان دادند که این اقدام نه تنها تاثیری در کنترل قیمت‌ها نداشته است، بلکه در مدت اخیر قیمت خودرو افزایشی ۳۵ درصدی را تجربه کرده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این اقدام تنها با کاهش شفافیت در بازار  همراه شد و راه را برای سوءاستفاده بیشتر دلالان هموار کرد. از طرفی با از بین رفتن امکان استعلام آنلاین قیمت، مردم را در بررسی بازار و انتخاب به زحمت انداخته است.

چندی پیش مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، با اعلام موافقت مجلس با بازگشت قیمت خودرو و مسکن به پلت‌فرم‌های نیازمندی و آگهی‌های آنلاین گفته بود: «درج قیمت کالاها در این پلت‌فرم‌ها علاوه بر شفافیت در قیمت‌گذاری، به معاملات نیز شفافیت می‌دهد. واقعیت این است که موافق ادامه حذف قیمت کالاها در پلت‌فرم‌های نیازمندی و آگهی‌های آنلاین نیستیم، چراکه متغیرهای دیگری در افزایش قیمت کالاها به‌ویژه قیمت خودرو و مسکن تاثیرگذار هستند.

مدیر اجرایی تیم شیپور در گفتگو با بازار از مهندسی نشدن این تصمیم گفته و عنوان کرده بود:  تنها خروجی که اجرایی کردن تصمیم عدم درج قیمت درسایت‌های آگهی‌ در پی داشت عدم شفافیت بود. تنها آورده این اتفاق بدتر شدن بازار و ضرر عموم مردم و در نهایت به نفع جیب دلالانی شد که به هر نحوی سعی داشتند قیمت را بالا ببرند. در این میان هیچ نمایشگاه‌دار و یا دلالی ضرر نکرد و هر آنچه که شامل ضرر و زیان بود عاید مردمی شد که دسترنج ماه‌ها پس انداز خود را در این میان خرج کردند.»

کد خبر: ۶۶٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha