۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
قطب تولید کلزا و گندم کشور معطل کود/ بازار در قبضه بی‌تدبیری
کشاورزان از کمبود کود در گلستان گلایه دارند

قطب تولید کلزا و گندم کشور معطل کود/ بازار در قبضه بی‌تدبیری

گرگان- نخستین قطب تولید کلزا و دومین قطب تولید گندم کشور این روزها اسیر نبود کود شیمیایی است و کشاورزان گلستانی از بی‌تدبیری در توزیع کود و عمل نکردن دولت به وعده‌ها گلایه دارند.

خبرگزاری بازار- زهرا بهرامی: در دهه‌های اخیر گلستان یکی از سه قطب اصلی تولید گندم کشور بوده است و رتبه نخست دانه‌های روغنی و به ویژه کلزا را به خود اختصاص داده اما این روزها به شدت نیازمند کود شیمیایی برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی آغاز فصل کشت است.

اکنون کود شیمیایی در گلستان کمیاب شده؛ حواله‌هایی که جهادکشاورزی گلستان در ابتدای فصل کشت به کشاورزان داده است اعتبار ندارد چرا که کودی در انبارها موجود نیست که بین کشاورزان توزیع شود.

کشاورزان از کمبود کود در گلستان گلایه دارند و معتقدند دولت و بی‌برنامگی آن در حوزه‌های مختلف عامل اصلی مشکلات موجود در بخش کشاورزی استان است.

یک کشاورز گلستانی به خبرنگار بازار اظهار کرد: هم‌اکنون حواله‌های اولیه دریافت کود در دست کشاورزان گلستانی مانده است در شرایطی که مطابق روال عادی باید مرحله سوم (کود سرک) دریافت می‌کردیم.

 محمد حاتمی افزود: دولت مسبب بسیاری از مشکلات موجود در حوزه تولید محصولات کشاورزی در گلستان است و متولیان این حوزه و مسئولان جهادکشاورزی برنامه‌ای برای حل مشکلات ندارند.

وی توضیح داد: جهادکشاورزی گلستان در مهرماه و آبان‌ماه قرارداد کشت محصولات پائیزه (گندم، جو، کلزا و ...) را با کشاورزان به امضاء رسانده و همان زمان برای دریافت دو کیسه کود اوره در هر هکتار به کشاورزان حواله داده است.

وی ادامه داد: با گذشت بیش از چهار ماه و در شرایطی که کشاورزان برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی به کود نیاز دارند، کود در بازار موجود نیست و این امر نشان می‌دهد دولت در این حوزه بی‌برنامه است.

قطع گاز پتروشیمی‌ها حمل روزانه را متوقف کرد

کشاورزان بی‌برنامگی دولت و جهادکشاورزی را عامل اصلی کمبود کود در گلستان می‌دانند اما مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی گلستان توپ مشکلات موجود را در زمین قطع گاز پتروشیمی‌ها می‌اندازد.

حمید هزارجریبی هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به برودت هوا، گاز کارخانجات بخش صنعت و پتروشیمی‌ها قطع شد اما هم‌اکنون گاز ۳۰ تا ۵۰ درصد کارخانجات پتروشیمی وصل شده و کود به استان تزریق می‌شود.

وی با این توضیح که روزانه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ تن کود در انبارهای استان توزیع می‌شد، تصریح کرد: قطع گاز حمل روزانه کود به استان را متوقف کرد و کودها از محل ذخیره انبارها بین کشاورزان توزیع می‌شد.

هزارجریبی با تأکید بر اینکه قطع گاز پتروشیمی‌ها عامل کمبود کود است، خاطرنشان کرد: توسط معاونت سیاسی، امنیتی استاندار گلستان مکاتبه‌ای با امضاء استاندار با وزیر نفت و سایر مسئولان انجام شده تا در این مسئله به گلستان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

هرچند مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی گلستان قطع گاز پتروشیمی‌ها و توقف حمل کود به استان را عامل کمبود کود در استان می‌داند و از مکاتبه برای توجه ویژه دولت به گلستان برای تأمین کود مورد نیاز کشاورزان خبر می‌دهد اما کارگزاران کود و عاملان فروش، موضوع کمبود کود در گلستان را در جای دیگری جستجو می‌کنند.

یکی از کارگزاران کود و عاملان فروش به خبرنگار بازار اظهار کرد: سهمیه کود کارگزاری‌ها و عاملان فروش به نسبت سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته است و به کمتر از یک ششم سهمیه سال گذشته رسیده است.

اولویت با تعهدات خارجی است نه نیاز داخل

موسی فندرسکی با اشاره به اینکه به عنوان مثال اگر در سال گذشته ماهانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن کود در کارگزاری ما توزیع می‌شد امسال این رقم به کمتر از ۵۰ تن رسیده است، بیان کرد: قطع گاز در میزان تولید کارخانجات پتروشیمی تأثیر داشته و برخی از کارخانه‌ها با یک خط تولید مشغول هستند اما عمل به تعهدات خارجی نسبت به تأمین نیاز داخل کشور اولویت دارد.

وی افزود: حدود ۴۰ روز قبل از بجنورد خرید انجام شد اما هنوز محصول به دستمان نرسیده است و بار خریداری شده از عسلویه ۳۵ روز بعد به دستمان رسید.

این مهندس کشاورزی با تأکید بر اینکه کشاورزان گلستانی برای جبران رشد کم محصولات پائیزه نیاز به کود دارند، متذکر شد: در منطقه ما حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد حواله مرحله نخست موجود در دست کشاورزان تحویل شده است در شرایطی که در سال‌های گذشته در چنین زمانی (اسفندماه) در مراحل پایانی توزیع کود مرحله دوم و آغاز توزیع کود سَرَک (مرحله سوم) بودیم.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورزهم با انتقاد از توزیع نامناسب کود در گلستان معتقد است اگر دولت صادرات کود را متوقف نکند کشاورز گلستانی زمین می‌خورد.

علی قلی ایمانی در گفتگو با بازار اظهار کرد: گلستان در آغاز فصل کشت به دلیل خشکسالی با بدسبزی محصولات کشاورزی مواجه بود و هم‌اکنون شرایط بارندگی مناسب شده و برای اینکه بتوانیم اراضی کلزا، گندم و جو را به حد مطلوب برسانیم نیاز به کود داریم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در گلستان با کمبود انواع کود مواجه هستیم، افزود: در کشاورزی باید لحظات را شکار کنیم؛ در واقع باید از این رطوبت موجود حداکثر استفاده را بکنیم و به محض اطلاع از وقوع بارندگی کود مورد نیاز در دسترس باشد تا بتوانیم کوددهی را قبل از شروع بارش، انجام دهیم.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان با تأکید بر اینکه باید کود مورد نیاز در اختیار کشاورز قرار گیرد، ادامه داد: در کشور سرمایه‌گذاری کرده و پتروشیمی راه‌اندازی کردیم تا نیاز داخل به وسیله تولید داخل کشور تأمین شود؛ اما امروز از یک‌طرف کود صادر و از طرف دیگر گندم وارد می‌کنیم و این موضوع توجیه پذیر نیست.

دولت صادرات کود را متوقف کند

وی توضیح داد: صادرات کود از کشور در شرایطی اتفاق افتاده که نیاز داخل رفع نشده و در صورتی‌که اگر به ازای هر هکتار از اراضی یک کیلوگرم کود به موقع، به اندازه و بهینه داده شود شاهد ۱۵ کیلوگرم افزایش تولید خواهیم بود.

ایمانی متذکر شد: دولت باید صادرات کود را متوقف کند؛ اگر گندم، کلزا و جو داخلی را حمایت کنیم و کود را در اختیار کشاورزان قرار دهیم دیگر نیاز نیست با قیمت گزاف سه میلیون گندم وارد کنیم.

وی گفت: در شرایطی که دولت حواله‌ها را به طور کامل تحویل نداده و همه نوع کود در کشور و به ویژه گلستان کمیاب است صادرات محصول توجیه ندارد و دولت باید صادرات کود را متوقف کند.

ایمانی یادآور شد: با نزدیک شدن به ایام پایانی سال مشکلات بیشتر می‌شود چرا که در روزهای پایانی کارخانه‌های پتروشیمی برای انجام حسابرسی تعطیل می‌شوند و فروش متوقف می‌شود و از طرف دیگر برای جلوگیری از ترافیک شب عید از بارگیری و تردد کامیون‌ها ممانعت می‌شود.

وی گفت: در این فاصله ۲۰ تا ۲۵ روزه (روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز) کلزاکاران و گندمکاران گلستانی حداقل به دو بار کوددهی نیاز دارند و می‌طلبد دست‌اندرکاران در سطح ملی و استان بیشتر تلاش کنند تا کود به موقع و به اندازه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

کمتر از نیمی از نیاز استان تأمین می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم ضمن تائید کمبود کود در گلستان معتقد است کمتر از نیمی از نیاز استان تأمین می‌شود در شرایطی که برای جبران بدسبزی نیاز است مصرف کود بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

محمدرضا عباسی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلستان در اوایل فصل کشت با خشکسالی و بدسبزی محصول مواجه بود و برای جبران این خسارت و کاهش رشد رویشی نیاز است مصرف کود شیمیایی نسبت به شرایط نرمال در استان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه گلستان روزانه به هزار تن کود شیمیایی نیاز دارد، افزود: گلستان این روزها با کمبود کود شیمیایی مواجه است و این موضوع مورد نارضایتی و انتقاد کشاورزان قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان توضیح داد: دو هفته گاز پتروشیمی‌های کشور قطع بوده و هم‌اکنون کارخانجات پتروشیمی با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی گلستان روزانه به هزار تن کود نیاز دارد اما میانگین بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ تن در روز کود وارد استان می‌شود.

عباسی تصریح کرد: هم‌اکنون کود سولفات آمونیوم در بازار آزاد موجود است اما کود اوره (ازت یا سفید) که مشمول ۵۰ درصد یارانه دولتی می‌شود در گلستان کمیاب است و نتوانسته‌ایم کود مورد نیاز برای حواله‌هایی که در دست کشاورزان است را تأمین کنیم.

وی با یادآوری اینکه ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به دلیل خشکسالی آغاز فصل کشت بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند، متذکر شد: برای اینکه کشاورزان بتوانند جلوی خسارت محصول و کاهش رشد را بگیرند نیاز است هر ۱۵ روز یکبار کوددهی انجام دهند.

عباسی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود کود اوره در گلستان توصیه می‌کنیم کشاورزان از ریز مغزی‌ها، محرک‌های رشد و کودهای زیستی برای جبران خسارت استفاده کنند.

گلستان به عنوانی یکی از قطب‌های اصلی تولید گندم و کلزا از اوایل فصل کشت با چالش کمبود کود مواجه بوده اما صادرات همچنان ادامه دارد و بازار کود استان در قبضه بی‌تدبیری است و داد کشاورزان گلستانی به گوش مسئولان کشوری نمی‌رسد.

کد خبر: ۶٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha