۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۸
بی محلی نفتی‌ها به مدیریت استان بوشهر/ صدای نمایندگان درآمد
این صنایع مهمان خوبی نبودند؛

بی محلی نفتی‌ها به مدیریت استان بوشهر/ صدای نمایندگان درآمد

بوشهر - صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مستقر در استان بوشهر پاسخگوی مطالبات مردم و مدیران ارشد استان نیستند که این موضوع موجب اعتراض نمایندگان استان در مجلس شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر میزبان خیل عظیم صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است و تاسیسات این صنایع از شمال تا جنوب استان گسترانده شده است و در هر نقطه‌ای رد پای آنها دیده می‌شود.

علی‌رغم اینکه صنایع در همه جای دنیا نگاه ویژه‌ای به مسئولیت‌های اجتماعی خود دارند، ولی در استان بوشهر این نگاه وجود ندارد و مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نفت و گاز در حد حرف و شعار باقی مانده است.

با وجود تعداد بالای جوانان بیکار در استان و مصوبه اشتغال ۵۰ درصد نیروی بومی در پارس جنوبی، بخش عمده اشتغال این صنایع به افراد غیربومی استان بوشهر اختصاص یافته است و نیروهای حراست و تدارکات هم با پرواز به عسلویه می‌آیند.

سال‌ها است که مردم و مسئولان استان بوشهر تقاضا دارند که استان بوشهر سهمی از اشتغال و اعتبارات و درآمدهای این صنایع داشته باشد ولی نصیب این استان فقط بیکاری و آلودگی و از بین رفتن فرصت‌ها بوده است.

اگرچه صنایع مستقر کمک‌هایی را نیز به استان داشته و یا طرح‌هایی را اجرا کرده‌اند ولی این میزان هزینه‌کرد هیچ تناسبی با درآمدهای آنچنانی آنها نداشته است و پاسخ خوبی به میزبان خود نداده‌اند.

مدیریت استان بوشهر نیز طی سال‌های فعالیت پارس جنوبی تلاش داشته تا حق استان را از صنایع بگیرند ولی این صنایع به هیچ وجه به مدیریت ارشد استان هم پاسخگو نیستند و می‌توان گفت استان دیگری در استان بوشهر ایجاد کرده‌اند.

دفاتر اصلی و مرکزی این شرکت‌ها در تهران است و مدیران آن گاها با پرواز به مناطق عملیاتی سر می‌زنند و دوباره به تهران می‌روند. آلودگی و مشکلات برای استان است و درآمد و اشتغال آن برای کل کشور.

این وضعیت صدای نمایندگان استان را هم درآورده است و در نشست مجمع نمایندگان استان بوشهر با استاندار که عصر پنجشنبه در استانداری بوشهر برگزار شد، بخش عمده انتقادات متوجه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بود.

اعتراض نمایندگان استان بوشهر
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: استان بوشهر استان توانمند و برخورداری است، مهم این است که ما از این برخورداری به گونه ای استفاده کنیم که شاهد محرومیت مردم نباشیم.

عبدالکریم جمیری اضافه کرد: مردم توقع دارند که با این همه نعمت در استان محرومیتی وجود نداشته باشد. باید با هماهنگی بین نمایندگان و مدیران ارشد استان از این همه پتانسیل برای حل مشکلات و معضلات مردم استفاده کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر با بیان اینکه نفتی ها باید در ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی خودشان بهتر از این عمل کنند، اظهار داشت: استان بوشهر درآمد مبالغ هنگفتی را در قالب درآمدهای مالیاتی به خزانه دولت واریز می کند و بعد برای گرفتن اعتبارات جزئی از دولت باید التماس کنیم، باید با استفاده از ظرفیت های قانونی مشکلات استان را از این درآمدها برطرف کنیم.

نفتی‌ها پاسخگو باشند
نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تلاش برای پاسخگوشدن نفتی‌ها به استان بوشهر، خواستار استقرار دفاتر این شرکت‌ها در استان شد.

ابراهیم رضایی با تاکید بر اینکه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی باید پاسخگوی استان بوشهر باشند، خواستار استقرار دفاتر اصلی و مرکزی شرکت پایانه‌های نفتی ایران و شرکت نفت و گاز پارس در استان بوشهر شد.

استان در تصمیمات نفت نقش داشته باشد
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جایگاه مدیریت استان در نفت چیست؟ مدیریت ارشد استان باید عضو اصلی هیئت مدیره پارس جنوبی در استان باشد.

غلامحسین کرمی تاکید کرد:باید استان در تصمیمات نفت نقش داشته باشد، نه اینکه شورای راهبردی مبلغی را برای استان در نظر بگیرد، بعد کلی منت بگذارند و پول را قطره چکانی تزریق کنند، آنها وظیفه شان است.

وی ادامه داد: جایگاه مدیریت ارشد استان در نفت باید درست تعریف شود، باید به اتفاق نمایندگان از ریاست جمهوری و وزیر نفت این را بخواهید، عسلویه و پارس جنوبی و نفت فلات قاره جزئی از این استان هستند، نباید دفتر مدیریتشان در مرکز کشور باشد، نباید برای جزئی ترین مسائل و مشکلات استان محتاج تصمیم گیری مدیران نفتی باشیم.

نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تصمیمات وزارت نفت درخصوص ساختار منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، تاثیرات منفی بر منطقه می گذارد و باید در این تدبیر مناسبی اندیشیده شود.

کد خبر: ۶۶٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha