۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
 احتمال انحلال حزب جمهوریخواه آمریکا وجود دارد|بسیاری از جمهوری خواهان ترامپ را ترک می‌کنند
استاد دانشگاه مینه‌سوتا آمریکا در گفتگو با بازار:

احتمال انحلال حزب جمهوریخواه آمریکا وجود دارد|بسیاری از جمهوری خواهان ترامپ را ترک می‌کنند

«ویلیام بیمن» معتقد است که حزب جمهوریخواه قبل از وقوع جنگ داخلی می تواند به سرنوشت حزب ویگ دچار شود.

بازار؛ گروه بین الملل: بالاخره پس از یک پروسه طولانی و بسیار نادر در عرصه سیاسی آمریکا در نهایت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تایید رسید. این در حالی است که ترامپ برتقلب در شمارش آرا تاکید دارد.

متحدان ترامپ در کنگره در جریان نشستی مشترک در ششم ژانویه آخرین تلاش‌های خودشان را برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر به کار بستند. با این حال، تقلای آنها تنها موجب طولانی شدن فرایند بررسی آرای الکترال شد و در اصل موضوع که تایید ریاست جمهوری بایدن بود، خللی وارد نکرد.

با اعلام کنگره بایدن با کسب ۳۰۶ رای الکترال در برابر ۲۳۲ رای ترامپ توانست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود. او در بیستم ژانویه سوگند ریاست جمهوری می خورد.
خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه آمده است.

پروفسور ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد دانشگاه مینه سوتا است. وی همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است. بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.


*بعد از اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی جمهوری خواهان در کنگره و تسخیر آن توسط مخالفان، آینده اختلافات در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا را چگونه می بینید؟

بسیاری از مردم ایالات متحده آمریکا بسیار نگران هستند. ما در کل تاریخ خود (به استثنای انتخابات ۱۸۸۶) هرگز با چیزی مانند جنجال بر سر این انتخابات روبرو نبوده ایم. هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها از این می ترسند که پس از این انتخابات، مردم در آینده احساس کنند که می توانند اعتراضات سیاسی، اقدامات دادگاهی و تظاهرات را برای تلاش جهت لغو انتخاباتی که دوست ندارند، آغاز کنند.

این حادثه برای ایالات متحده آمریکا کاملاً جدید است و ما نگران آینده دموکراسی خود هستیم اگر به افرادی که می خواهند قدرت خود را حفظ کنند اجازه داده شود بدون مجازات و محدودیت اعتراض کنند. من می خواهم تأکید کنم که بیش از ۶۰ چالش دادگاهی در چندین ایالت رخ داده که همگی رد شده اند. نتایج انتخابات به صراحت روشن است: جو بایدن و کاملا هریس پیروز شدند و دونالد ترامپ و مایک پنس شکست خوردند.

**ارزیابی شما از واکنش ترامپ در ادامه چه خواهد افتاد؟؟

اینکه ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد مهم نیست، واضح است که وی پس از ۲۰ ژانویه رئیس جمهور نخواهد شد. اگر به دلایلی جو بایدن و کاملا هریس نتوانند سوگند ریاست جمهوری خود را در ۲۰ ژانویه یاد کنند، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان به طور خودکار رئیس جمهور می شود.

*سنا آمریکا هم به دست دموکراتها افتاد و آنها علاوه بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری، اکثریت کنگره را هم در اختیار خواهند داشت. حال دموکراتها با خیال راحت به اهداف خود می رسند و سنا نیز مانع آنها نخواهد بود. ارزیابی شما چیست؟

سنا بین دو حزب به طور مساوی ۵۰-۵۰ تقسیم خواهد شد. معاون رئیس جمهور کاملا هریس، رئیس مجلس سنا خواهد بود و کنترل سنا را به دموکرات ها می دهد. اما این محدودترین اکثریت ممکن است. در این شرایط یک یا دو سناتور از هر یک از طرفین می توانند قدرت عظیمی داشته باشند. اگر حتی یک دموکرات از حمایت از لایحه ای خودداری کند، شکست می خورد.

این امر سنا را به نوعی باج خواهی باز می کند. خبر خوب برای دموکرات ها این است که آنها می توانند دستور کار سنا را تنظیم کنند. این بدان معنی است که آنها کنترل می کنند چه قانونی تصویب می شود. با این حال، همانطور که گفتم با چنین اکثریت شکننده ای، آنها همچنان مجبورند برای تصویب هر چیزی از جمهوری خواهان درخواست کنند.

*نتایج سنا در ایالت جورجیا نشان داد اختلاف زیادی بین طرفداران ترامپ و جمهوری خواهان افتاده است. تسخیر کنگره از سوی طرفداران ترامپ نیز این موضوع با عیان کرد. به نظر شما جمهوری خواهان چگونه می توانند با چالش ترامپ کنار بیایند(فردی که از دوره قبل نیز بیشتر آرای مردمی را کسب کرده و برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام آمادگی کرده است)؟

بسیاری از جمهوری خواهان ترامپ را ترک می کنند یا وی را نکوهش می کنند. آنها دیگر احساس نمی کنند حزبشان تحت رهبری ترامپ ارزش های آنها را منعکس می کند. این اتفاق پیش از این در تاریخ ایالات متحده آمریکا با حزب ویگ رخ داده بود که درست قبل از جنگ داخلی منحل شد. حزب جمهوریخواه نیز می تواند به همین سرنوشت برسد.

*وضعیت کنونی آمریکا چه آثار اقتصادی بر این کشور و بازارهای مالی و سرمایه این کشور از جمله بورس خواهد گذاشت؟

ما فردا با باز شدن بازارها اطلاعات بیشتری خواهیم گرفت. اعتراضات واشنگتن درست زمانی که بازارها امروز بسته می شدند به خشونت کشیده شد. امروز هیچ افتی در بازارها مشاهده نشد. اما ممکن است فردا ببینیم که چه عواقبی دارد.  پیش بینی بازارهای مالی بسیار دشوار است. غالباً اتفاقات بد باعث افزایش سرمایه گذاری می شوند. عقیده من این است که افت کوتاهی در بازارها وجود خواهد داشت، اما با دستیابی به ثبات، آنها بهبود می یابند.

چیزی که در مورد بازارها همیشه روشن است این است که سرمایه گذاران به عدم اطمینان بهایی نمی دهند. وقتی وضعیت نامشخص است، سرمایه گذاران پول نقد کرده یا طلا می خرند. زمانی که بازارهای خاصی رونق دارند، بنابراین میزان عدم اطمینان احتمالاً عاملی است که بر بازارهای مالی حاکم است.

کد خبر: ۶۶٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha