۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
صدمات ترامپ به آمریکا به زودی قابل ترمیم نیست| وضعیت بازارها باثبات است
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

صدمات ترامپ به آمریکا به زودی قابل ترمیم نیست| وضعیت بازارها باثبات است

«نادر انتصار» معتقد است که ترامپ روی این موضوع که انتخابات را به دلیل تقلب باخته همواره تاکید خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: بالاخره پس از یک پروسه طولانی و بسیار نادر در عرصه سیاسی آمریکا در نهایت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تایید رسید.

متحدان ترامپ در کنگره در جریان نشستی مشترک در ششم ژانویه آخرین تلاش‌های خودشان را برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر به کار بستند. با این حال، تقلای آنها تنها موجب طولانی شدن فرایند بررسی آرای الکترال شد و در اصل موضوع که تایید ریاست جمهوری بایدن بود، خللی وارد نکرد.

با اعلام کنگره بایدن با کسب ۳۰۶ رای الکترال در برابر ۲۳۲ رای ترامپ توانست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود. او در بیستم ژانویه سوگند ریاست جمهوری می خورد.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع  پرداخته که در ادامه آمده است.

*بعد از اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی جمهوری خواهان در کنگره و تسخیر آن توسط مخالفان، آینده اختلافات در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا را چگونه می بینید؟
کنگره آمریکا پیروزی بایدن در انتخابات رئیس جمهوری ۲۰۲۰ را تصویب خواهد کرد. آنچه مهم است چالشهای عمده ای است که نه تنها بایدن بلکه رئیس جمهورهای آینده آمریکا با آن روبرو خواهند بود.

صدمه ای که ترامپ و طرفداران او با زیر سؤال بردن انتخابات آمریکا به بدنه سیاست این کشور وارد کردند به این زودیها قابل ترمیم نخواهد بود. شکاف عمیقی که در جامعه آمریکا وجود دارد رخنه زیادی در تمام نهادهای سیاسی این کشور کرده است که اثرات آن تا سالهای زیادی باقی خواهند ماند.

*ارزیابی شما از واکنش ترامپ در ادامه چه خواهد افتاد؟
ترامپ روی این موضوع که انتخابات را به دلیل تقلب باخته همواره تاکید خواهد کرد.  ولی او  روز ۲۰ ژانویه کاخ سفید را تخلیه خواهد کرد چون اگر او چنین کاری نکند میداند که عملش از نظر قانونی شورش و یاغیگری تلقی خواهد شد.

به نظر من آنچه ترامپ خواهد کرد این است که به یکی از املاک شخصی خود برود و سعی کند که به عنوان رئیس جمهور در حاشیه یا رئیس جمهور در تبعید عمل کند و از این طریق انسجام طرفدران خود را حفظ کند و نفوذ خود را در حزب جمهوریخواه نگاه دارد. تعفن پدیده ترامپیسم از فضای سیاسی آمریکا به راحتی پاکیزه نخواهد شد.      

*سنا آمریکا هم به دست دموکراتها افتاد و آنها علاوه بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری، اکثریت کنگره را هم در اختیار خواهند داشت. حال دموکراتها با خیال راحت به اهداف خود می رسند و سنا نیز مانع آنها نخواهد بود. ارزیابی شما چیست؟
توازن سنای آمریکا ۵۰-۵۰ است ولی در عمل دموکراتها کنترل سنا را به دست آورده اند چون در صورت رأی مساوی معاون رئیس جمهور می تواند رأی تعیین کننده را بدهد. این به بایدن این اجازه را میدهد که برنامه های سیاست داخلی خود را راحت تر پیاده کند.

ولی در سیاست خارجی دولت بایدن انسجام لازم با کنگره را لزوما نخواهد داشت. مثلا در مورد ایران نظرات متناقضی در میان اعضای حزب دموکرات در کنگره وجود دارد و بایدن قادر نخواهد بود تصمیمهای خود را به راحتی بر کنگره تحمیل کند .   

*نتایج سنا در ایالت جورجیا نشان داد اختلاف زیادی بین طرفداران ترامپ و جمهوری خواهان افتاده است. تسخیر کنگره از سوی طرفداران ترامپ نیز این موضوع با عیان کرد. به نظر شما جمهوری خواهان چگونه می توانند با چالش ترامپ کنار بیایند(فردی که از دوره قبل نیز بیشتر آرای مردمی را کسب کرده و برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام آمادگی کرده است)؟
با توجه به تعداد نسبتا زیاد طرفداران ترامپ؛ جمهوری خواهان با چالش بزرگی روبرو هستند. برخی از جمهوری خواهان میدانند که ترامپ صدماتی به حزب آنها وارد کرده است ولی هنوز نمیدانند که چه گونه با پدیده ترامپیسم مقابله کنند بدون اینکه شانس دوباره انتخاب شدن خود را از دست بدهند. اگر ترامپ یا یکی از طرفداران سر سخت او برای انتخابات سال ۲۰۲۴ خود را کاندیدا کنند شکاف بین طرفداران ترامپ و جمهوری خواهان مخالف او عمیق تر خواهد شد و صدمه به این حزب خواهد زد.

*وضعیت کنونی آمریکا چه آثار اقتصادی بر این کشور و بازارهای مالی و سرمایه این کشور از جمله بورس خواهد گذاشت؟
تا امروز وضعیت سیاسی کنونی آمریکا آثار منفی بر بازارهای مالی و سرمایه این کشور نداشته است. این بخصوص در بازار بورس صادق است چون عملکرد بازار بورس در ماههای اخیر خیلی قوی و مثبت بوده است.  البته عملکرد اقتصادی دولت بایدن در آرام کردن نگرانیهای بازارهای مالی و سرمایه تاثیرخواهد داشت.

کد خبر: ۶۶٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha