۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
غنی سازی ۲۰ درصد؛ برگ بازی ایران مقابل تحریمهای آمریکا
ان اچ کی مطرح کرد

غنی سازی ۲۰ درصد؛ برگ بازی ایران مقابل تحریمهای آمریکا

ایران توانایی تولید هشت تا نه کیلوگرم اورانیوم با غلظت بیست درصد در ماه را دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: ایران درباره آغاز تولید اورانیوم با غلظت بیست درصد از یک سو تاکید کرد که تولید اورانیوم با غلظت بالا پس از این هم دنبال خواهد شد و از سوی دیگر اعلام کرد در صورتی که تحریم های‌ آمریکا برداشته شود و روابط با کشورهای مختلف به حالت عادی برگردد، غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا را متوقف خواهد کرد.

به نظر می رسد ایران قصد دارد از غنی سازی اورانیوم به عنوان کارت دیپلماتیک برای متزلزل کردن تحریم های آمریکا در دولت بعدی بایدن استفاده کند.

ایران روز چهارم ژانویه اعلام کرد،‌ غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را در تاسیسات هسته ای فردو آغاز کرده است. غنی سازی اورانیوم با غلظت بیش از بیست درصد در فهرست «اورانیوم با غلظت بالا » طبقه بندی شده و این غلظت بیش از مقدار تعیین شده در توافق هسته ای است که برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در نظر گرفته شده است.

صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجم ژانویه درباره آغاز غنی سازی بیست درصدی اورانیوم با اشاره به اینکه در ظرف بیست و چهار ساعت ما توانستیم اورانیوم با غلظت بیست درصد تولید کنیم و هم اکنون تولید پایدار شده است؛ تاکید کرد ایران توانایی تولید هشت تا نه کیلوگرم اورانیوم با غلظت بیست درصد در ماه را دارد.

از سوی دیگر، ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارم ژانویه در توییتی با اشاره به اینکه اگر همه کشورهای ذینفع، توافق هسته ای را به طور کامل اجرا کنند، اقدامات ما هم قابل پس گرفتن خواهد بود؛ خاطرنشان کرد چنانچه تحریم های آمریکا لغو و روابط اقتصادی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی عادی شود،‌ غنی سازی بیست درصدی اورانیوم متوقف و به توافق هسته ای عمل خواهیم کرد.

از سوی دیگر دولت ترامپ اعلام کرد برای جلوگیری از آنچه دستیابی ایران به سلاح های کشتار جمعی و  قطع حمایت مالی ایران از تروریسم خوانده می شود تحریم های جدیدی علیه صنایع فولاد این کشور وضع کرده است.

وزارت خزنه داری آمریکا روز پنجم ژانویه اعلام کرد تحریم های اقتصادی صنایع  فولاد و فلزات ایران از آنجا ناشی می شود که این صنایع منبع مهم درآمد دولت به شمار می آیند. وزارت خزنه داری آمریکا همچنین خاطرنشان کرد شرکتهای چینی که تجهیزات مورد نیاز شرکتهای ایرانی را تامین می کنند، با تحریم های اقتصادی آمریکا رو به رو و دارایی های آنها در آمریکا بلوکه و معاملات آنها با موسسات مالی آمریکا قطع خواهد شد.

«استیون منوچین»،‌ وزیر خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: دولت ترامپ تا زمانی که ایران از گروههای تروریستی حمایت می کند و به دنبال سلاح های کشتار جمعی است،‌ از دستیابی این کشور به درآمدهای مالی جلوگیری خواهد کرد.»

دولت ترامپ برای انزوای ایران تحریم های اقتصادی از جمله تحریم همه جانبه نفتی را علیه این کشور اعمال کرده است. با توجه به اینکه ایران غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را آغاز کرده است ، انتظار می رود که تحریم هایی به مراتب سنگین تر علیه ایران وضع شود.

کد خبر: ۶۶٬۰۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha