۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
تخم‌مرغ رسماً گران شد؛ تولیدکننده راضی، مصرف‌کننده ناراضی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

تخم‌مرغ رسماً گران شد؛ تولیدکننده راضی، مصرف‌کننده ناراضی

مشهد- قیمت تخم‌مرغ که طی دو هفته گذشته هم چون قیمت دلار هرروز نرخ جدیدی را بر روی تابلوهای فروش در فروشگاه‌های مشهد پدیدار می‌کرد درنهایت با اعلام نرخ جدید به ثبات رسید و کمی آرام گرفت.

بازار؛ گروه استان‌ها: گرچه تا همین یک هفته پیش مسئولان سازمان بازرسی و هم‌چنین معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی از خط‌ونشان برای مقابله با هرگونه گران‌فروشی و عرضه تخم‌مرغ به بیش از قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان سخن می‌گفتند اما درنهایت در برابر خواسته تولیدکنندگان تسلیم‌شده و قیمت تخم‌مرغ را افزایش دادند.

هرچند سعی مسئولان طی هفته گذشته با توزیع تخم‌مرغ به قیمت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بر این بود که نشان دهند بازار را در اختیاردارند اما بنا بر گفته توزیع‌کنندگان این شرایط بسیار شکننده بود و درنهایت خواسته تولیدکنندگان به کرسی نشست و تخم‌مرغ تا قیمت هر کیلو ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت.

ازآنجاکه دولت مدعی تأمین ۷۰ درصد نهاده‌های تولید در آذرماه بود لذا اصرار داشت که تولیدکنندگان حق فروش تخم‌مرغ بیش از ۱۲ هزار تومان درب مرغداری را ندارند.

خراسان رضوی با تولید ۴۰۰ تن تخم‌مرغ در روز یکی از استان‌های پیش رو در تولید این محصول است که تنها ۲۰۰ از این محصول را به مصرف رسانده و باقی این محصول را به سایر استان‌ها صادر می‌کند.

تولیدکنندگان راضی
در همین حال مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار و در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت جدید تخم‌مرغ به میزان ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان برای تولیدکنندگان راضی‌کننده است اظهار کرد: قیمتی که اتحادیه مرغداران کشور طبق آنالیزهای لازم  انجام داده بود بیش از این قیمت بود  اما از آنجا که دولت همکاری خود را برای تأمین نهاده‌های طیور به ثمر رساند لذا ما نهایت همکاری را با همین قیمت با ستاد تنظیم بازار داشته و آمادگی خود را اعلام کردیم  هر میزانی از تخم‌مرغ به قیمت مصوب برای استان لازم است تأمین می‌کنیم.

حسین موسوی نژاد بابیان اینکه در همین راستا مقررشده تا نیاز دو صنف مرغ و ماهی و خواروبار مشهد به هر میزان لازم تأمین شود ادامه داد: در حال حاضر هیچ محدودیتی برای توزیع تخم‌مرغ  وجود ندارد.

ثبات قیمت به‌شرط تأمین نهاده
وی هم‌چنین بابیان اینکه آخرین آنالیز این تحادیه قیمت ۱۴ هزار ‌و ۸۵۰ تومان با فرض تأمین ۱۰۰ درصد نهاده‌هاست افزود: خوشبختانه دولتمردان به‌صورت میانگین هفتاد درصد نهاده‌های لازم برای تولید را تأمین کردند و لذا در همین راستا و در آذرماه امسال تولیدکنندگان با مشکلی به نام تأمین نهاده روبه‌رو نشدند.

قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مرغداری ۱۴۰ هزار ریال و برای مصرف‌کننده ۱۶۹ هزار ریال  اعلام شده است

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که امکان تغییر قیمت و یا افزایش احتمالی تا پایان سال وجود دارد یا خیر به ما گفت: اگر روند تأمین نهاده‌ها به همین شکل باشد و نهاده تأمین شود و ما کاهش تولید ناشی از بیماری و آنفلوانزا نداشته باشیم  دلیلی برای افزایش قیمت نخواهیم داشت.

وی بابیان اینکه از زمان تعیین قیمت مصوب برای تخم‌مرغ در هشت دی‌ماه تا پایان هفته گذشته ۳۴۶ تن تخم‌مرغ به قیمت مصوب در استان توزیع شد افزود: برای جلوگیری از بروز انحرافات، عبارت «طرح تنظیم بازار» بر روی هر تخم‌مرغ درج‌شده است.

مصرف‌کنندگان ناراضی
اگرچه تولیدکنندگان تا دیروز با اکراه حاضر به فروش محصول خود به قیمت ۱۲ هزار تومان درب کارخانه بودند و سعی می‌کردند شبانه محصول خود را از استان خارج کرده و یا با توزیع قطره‌چکانی بازار را در منگنه بگذارند اما حالا با افزایش قیمت به نظرمی رسد دیگر دغدغه‌ای برای توزیع و فروش این محصول وجود ندارد این در حالی است که این‌سوی سکه بسیاری از مصرف‌کنندگان از قیمت‌ها رضایت نداشته و اعلام می‌کنند قیمت تخم‌مرغ به گوشت مرغ نزدیک شده  و این گرانی قابل‌قبول نیست.

بسیاری از شهروندان بیم آن رادارند که تا ماه آینده به بهانه دیگری شاهد افزایش قیمت  این محصول باشند.

نرخ جدید ابلاغ‌شده است
در همین راستا کارشناس مسئول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه ازاین‌پس ملاک نظارت بر بازار تخم‌مرغ، مصوبه کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی است به بازار گفت:  قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مرغداری ۱۴۰ هزار ریال و برای مصرف‌کننده ۱۶۹ هزار ریال  است.

عباس اخوان افزود : افزایش نرخ عوامل تولید و نرخ نهاده‌ها، علت این افزایش قیمت بوده است که قیمت جدید با بررسی انجام‌شده در ستاد تنظیم بازار کشور با حضور متولیان امر تصویب و ابلاغ گردیده است.

وی هم‌چنین بر تشدید نظارت بر رعایت قیمت مصوب تخم‌مرغ کارگروه تنظیم بازار در استان تأکید کرد و ادامه داد: گران‌فروشی تخم‌مرغ و عدم رعایت قیمت مصوب از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و باکسانی که تخم‌مرغ را بیش از قیمت اعلام‌شده بفروش برسانند برخوردهای قانونی انجام خواهد شد.

اخوان افزود: پیش‌تر تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان تخم‌مرغ توافق کردند که قیمت مصوب را رعایت کنند اما به‌جای اینکه قیمت تخم‌مرغ در بازار کاهش یابد افزایش‌یافته است.

کمبودی وجود ندارد
کمبود تخم‌مرغ و گرانی در بازار در حالی طی هفته گذشته در خراسان رضوی پدیدار شده بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مدعی است که تولید تخم‌مرغ هیچ کاهشی نداشته است.

محمدرضا اورانی بابیان اینکه  در ۹ ماهه امسال ورودی تخم‌مرغ به استان ۹ هزار و ۳۰۸ تن و خروجی این محصول از استان ۶۱ هزار و ۴۰۴ تن بوده است اظهار کرد: خراسان رضوی هیچ کمبودی در تولید تخم‌مرغ ندارد و از آبان ماه امسال ۱۰۰ درصد نهاده دامی موردنیاز واحدهای پرورش‌دهنده مرغ تخم‌گذار در استان تأمین‌شده است.

وی افزود: طی ۹ ماهه امسال ۵۲ هزار و ۹۶ تن تخم‌مرغ از خراسان رضوی به کشورهای دیگر صادرشده و میزان تولید تخم‌مرغ در آذرماه امسال ۱۰ هزار و ۶۸۳ تن بوده که تغییر زیادی با آذرماه سال گذشته نداشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: شرایط تأمین نهاده دامی و تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی به نحوی است که هیچ بهانه‌ای برای عدول از قیمت مصوب برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان باقی نمی‌گذارد، متأسفانه یک شبکه دلالی در تولید و عرضه تخم‌مرغ شکل‌گرفته که هر قیمتی که برای تخم‌مرغ تعیین می‌شود آن‌ها به قیمت بالاتری عرضه می‌کنند.

ثبات بازار
تخم مرغ از جمله محصولات پروتئینی است که از ابتدای سال تاکنون بار ها جهش قیمت داشته است و همواره تولید کنندگان قیمت آن را تابعی از تامین نهاده های تولید توسط دولت می دانند لذا به نظر می رسد در صورتی که دولتی ها بتوانند هم چون ماه گذشته نسبت به تامین ۷۰ درصد دان طیور اقدام کنند حداقل تا پایان سال شاهد جهش دوباره ای نخواهیم بود.

کد خبر: ۶۵٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha