۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
۸۰درصد سیب به عراق و افغانستان صادر می شود|  ایران؛ ششمین تولید کننده سیب در جهان
مدیرعامل زنجیره سیب ایران در گفتگو با «بازار»:

۸۰درصد سیب به عراق و افغانستان صادر می شود| ایران؛ ششمین تولید کننده سیب در جهان

شادلو، مدیر عامل زنجیره سیب ایران با بیان اینکه سالانه ۴ میلیون تن سیب در کشور تولید می شود، گفت: اگر بازار هماهنگ باشد و اعلان های مثبت از سوی بازار داشته باشیم تولید سیب ایران می تواند تا ۲ برابر رقم فعلی برسد. این در حالی است که آمارها جهانی نشان می دهد بازار جهانی سیب تا سال ۲۰۲۴ سالانه ۱.۱۲ درصد رشد کند.

بازار؛ گروه کشاورزی:  آمارهای جهانی منتشر شده در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰، حاکی از این است که چین تولید کننده عمده سیب در سراسر جهان بوده است. به طوری که در آن دوره زمانی، تولید سیب چین در حدود ۴۱ میلیون تن بوده است. اتحادیه اروپا نیز با تولید حدود ۱۱.۴۸ میلیون تن سیب در جایگاه دوم قرار گرفت. ایالات متحده آمریکا، ترکیه، هند و ایران نیز در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند. این در حالی است که سیب گلد و قرمز ایران مزایای رقابتی بالایی در بازارهای جهانی دارد.

مجتبی شادلو، مدیر عامل زنجیره سیب ایران به خبرنگار «بازار» گفت: حجم تولید سیب در ایران سالانه حدود ۴ میلیون تن است و اگرچه گاهی افزایش و گاهی کاهش می باید با این وجود آمار رو به جلو است و اگر بازار هماهنگ باشد و اعلان های مثبت از سوی بازار داشته باشیم تولید سیب ایران می تواند تا ۲ برابر رقم فعلی در این سطح زیر کشت بالا برود. در حقیقت تولید تحت شعاع بازار است.

شادلو افزود: در حال حاضر ما پنجمین کشور تولید کننده سیب در جهان هستیم با این وجود از نظر میزان تولید با چین، اولین کشور تولیدکننده، بیش از ۵ برابر فاصله داریم.

وی در خصوص کانون های تولید سیب نیز گفت: حدود ۳۵ درصد سیب ایران در استان آذربایجان غربی تولید می شود و استان های آذربایجان شرقی با سهم ۱۲ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. استان های تهران، اصفهان و فارس نیز هرکدام سهمی حدود ۱۰ درصد دارند، اردبیل نیز سهمی ۸ تا ۹ درصدی در بازار دارد. علاوه بر این در ۳ استان «کرمانشاه، کردستان و کهکیلویه بویر احمد» نیز در سالهای اخیر کشت سیب آغاز شده است که کم کم در حال به ثمر رسیدن است و الان چند درصد تولید سیب کشور را در اختیار دارند.

حجم تولید سیب در ایران سالانه حدود ۴ میلیون تن است با این وجود از نظر میزان تولید با چین، اولین کشور تولیدکننده، بیش از۵ برابر فاصله داریم

صادرات ۸۰ درصدی سیب ایران به افغانستان و عراق و صادرات ۲۰ درصدی به امارات
شادلو خاطر نشان کرد: از نظر کیفیت، سیب ایران در ردیف اول دنیا است که عمدتا به دلیل آب و هوا، زاویه تابش آفتاب، بحث ارتفاعات و نسیمی که به طور متداول در ارتفاعات البرز و زاگرس داریم، است. در واقع این شرایط جزو مزیت هایی است که موجب می شود از نظر کیفیت سیب ایرانی در جایگاه اول دنیا قرار بگیرد.

مدیر عامل زنجیره سیب ایران در خصوص مشکلات صادراتی نیز اظهار داشت: در بازارهای جهانی به دلیل تغییرات مکرر قوانین و همچنین تصمیم گیری ها تا صادرکنندگان جایگاهی پیدا می کنند صادرات قطع می شود و لذا بازارها را از دست می دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۸۰ درصد صادرات سیب ما به کشورهای عراق و افغانستان است و حدود ۲۰ درصد نیز به امارات صادرات می شود، گفت: البته امارات و افغانستان به عنوان بازار آزاد و پل ارتباطی محسوب می شوند. چرا که امارات از نظر جمعیت بازار چندان قابل توجهی نیست و افغانستان نیز به دلیل مسائل اقتصادی مصرف کننده قوی نیست.

شادلو ادامه داد: در حقیقت افعانستان پل ارتباطی ما با جنوب شرق آسیا است و امارات نیز بازار آزادی منطقه است که از آنجا سیب ایران در تمام کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی شرق اروپا و جنوب شرق آسیا توزیع می شود، لذا از این نظر شاخص است.

در بحث استانداردسازی، شاخص های لیبل زدن و مارکتینگ هنوز بازار سردرگم است
وی در پاسخ به این سوال که سیب ایران از بازار امارات و افغانستان با چه برندی به دیگر کشورهای صادر می شود، گفت: گاهی ممکن است با برند خود آن کشورها صادر شود و گاهی نیز با نام سیب ایران صادر می شود. با این وجود ما در بحث برند مانده ایم. به عبارت دیگر بحث تعریف استانداردها و تعریف شاخص های درجه بندی ما هنوز به طور قطعی و مشخص نیست.

شادلو گفت: به عنوان مثال برای سیب ممتاز درجه های مختلفی وجود دارد و گاهی عباراتی همچون «فوق ممتاز» هم تعریف می شود اما «ممتاز» بالاترین درجه در سطح جهانی محسوب می شود لذا ما نیز باید این کلمات را در جایگاه استانداردهای جهانی استفاده کنیم. با این وجود در بحث استانداردسازی، شاخص های لیبل زدن و مارکتینگ هنوز بازار سردرگم است و کاملا بستگی به سلیقه تولیدکننده ها و تجار دارد که حتی ممکن است کلمات قوی را روی محصولات ضعیف بگذارند.

نوسان ۸۰ سنت تا ۲ دلاری قیمت سیب در بازارهای جهانی
این مقام مسئول در خصوص قیمت سیب در بازارهای جهانی نیز گفت: قیمت سیب در بازارهای جهانی بستگی به مناطق مختلف دارد با این وجود به طور کلی قیمت این محصول از حدود ۸۰ سنت تا حدود ۲ دلار متغیر است و غالبا به ۲ عامل؛ یعنی فاصله نقطه مرکز فروش از مرکز تولید و کیفیت محصول بستگی دارد.

شادلو گفت: به عنوان مثال «سیب گلدن دماوند، سیب قرمز مراغه و سیب سمیرم و پادنا» در راس همه سیب های تولیدی جهان هستند اما با توجه به اینکه در کجا عرضه می شود قیمتهای متفاوتی دارد. درواقع قیمت سیب با توجه به عرضه و تقاضا تا ۲۰ درصد در مناطق مختلف جهان تغییر می کند.

به طور کلی قیمت سیب در بازارهای جهانی از حدود ۸۰ سنت تا حدود ۲ دلار متغیر است و غالبا به ۲ عامل؛ یعنی فاصله نقطه مرکز فروش از مرکز تولید و کیفیت محصول بستگی دارد

رشد ۱.۱۲ درصدی بازار جهانی سیب تا سال ۲۰۲۴

چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده سیب در جهان
بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده در دسامبر ۲۰۲۰، آسیا و اقیانوسیه با داشتن ۶۲٪ از بازار جهانی، مصرف جهانی سیب تازه را به خود اختصاص داده است به این ترتیب چین بزرگترین تولید کننده سیب در جهان است و سیب محبوب ترین میوه ای است که در چین مصرف می شود.

در حقیقت چین با میزان مصرف ۴۰ میلیون تن که تقریباً ۴۸٪ از حجم کل را تشکیل می دهد، بزرگترین کشور مصرف کننده سیب در جهان است. در حقیقت میزان مصرف سیب در چین ۱۰ برابر بیشتر از ارقام ثبت شده توسط ایالات متحده است.  

از سوی دیگر به گفته وزارت کشاورزی، غذا و امور روستایی (MAFRA) در سال ۲۰۱۹، مصرف سرانه کره جنوبی به دلیل افزایش عرضه داخلی و توجه مصرف کنندگان به میوه سیب به دلیل مزایای مختلف سلامتی نسبت به سایر میوه های داخلی، ۱۲٪ افزایش یافته است.

روسیه، اتحادیه اروپا و بنگلادش رتبه اول تا سوم واردکنندگان سیب را به خود اختصاص دادند
بنگلادش به دلیل افزایش ظرفیت خرید و افزایش آگاهی بهداشتی در کشور، به سومین وارد کننده سیب در جهان تبدیل شده است. براساس گزارشی از وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) که اوایل دسامبر ۲۰۲۰منتشر شد، این کشور ۲۷۱ هزار تن سیب را در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ وارد کرد که سومین جایگاه در سراسر جهان پس از روسیه و اتحادیه اروپا است. این گزارش نشان می دهد مکزیک و مصر چهارمین و پنجمین کشور پس از بنگلادش هستند که ۵ درصد از واردات جهانی ۵.۹۴ میلیون تنی را مصرف می کنند.

گفتنی است آمارهای منتشر شده نشان می دهدکه بازار جهانی سیب در یک بازه زمانی ۵ ساله؛ یعنی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ سالانه به میزان ۱.۱۲ درصد رشد خواهد داشت.

کد خبر: ۶۵٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha