۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
احتمال  آغاز جنگ قیمتی بین ریاض و مسکو
تعیین تکلیف بازار نفت تا ساعاتی دیگر؛ اوپک زیر بار افزایش تولید می رود؟

احتمال آغاز جنگ قیمتی بین ریاض و مسکو

سرنوشت بازار نفت تا ساعاتی دیگر تعیین تکلیف می شود. هرچند که روسیه و عربستان در روز اول مذاکرات به یک جمع بندی مشخصی نرسیدند، اما بسیاری تحلیل گران اعلام کرده اند که اوپک پلاس با جهش تولید موافقت نخواهد کرد. در این بین برخی کارشناسان هم از احتمال آغاز دوباره جنگ قیمتی بین مسکو و ریاض سخن می‌گویند.

بازار؛ گروه انرژی: اختلاف نظرها بین روسیه و عربستان دوباره به اوج خود رسیده است. در حالی سعودی ها شرایط را برای افزایش تولید نفت مناسب نمی دانند که روس روی بالابردن سقف تولید اعضای اوپک پلاس تاکید می‌کنند. پس از آنکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش در اوپک پلاس، نتوانستند در مورد میزان تولید نفت در فوریه به توافق برسند، بهای نفت بیش از یک درصد سقوط کرد.

 بازار در حالی امروز به اختلاف نظرها بین این دو کشور واکنش منفی نشان داده که برخی کارشناسان از احتمال آغاز جنگی دوباره بین ریاض و مسکو خبر می دهد. روح الله کهن هوش نژاد کارشناس بازار انرژی با بیان اینکه در ماه دسامبر گذشته، اعضای این ائتلاف محتاطانه بر افزایش ۵۰۰ هزار بشکه از ابتدای سال ۲۰۲۱ به توافق رسیدند، به بازار می گوید : توافق عربستان و روسیه در ریاض به معنای کنار گذاشتن جنگ قیمتی بهار گذشته بود اما تاریخ نشان داده با گذشت چند ماه و نیاز کشورها به درآمد بیشتر، آنها بلای یک جنگ قیمتی دیگر و سقوط قیمت­‌ها را به جان می­خرند تا سهم بازار بیشتری به­ دست آورند.

هرچند که قیمت نفت نسبت به آوریل ۲۰۲۰ حدود ۳ برابر شده است اما نگرانی غول های نفتی دنیا نسبت به وضعیت بازار همچنان ادامه دارد. وزیر انرژی عربستان می گوید: با وجود اینکه خوش بینی کلی در بازار نفت، اوپک پلاس باید هوشیار و محتاط باشد زیرا تقاضا برای سوخت هنوز شکننده بوده و نوع جدید ویروس کننده غیر قابل پیش بینی است.

مسکو و ریاض مقابل هم قرار گرفتند 
اوپک پلاس در دسامبر تصمیم گرفت به جای افزایش تولید به میزان دو میلیون بشکه در ژانویه، تولیدش را تنها ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد اما برخی از اعضا با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن روند بهبود تقاضا برای نفت، ضرورت افزایش بیشتر تولید را زیر سوال برده‌اند.

حالا در دور جدید مذاکرات که از دیروز آغاز شده، عربستان سعودی با اشاره به قرنطینه های جدید، با درخواست روسیه برای تولید بالاتر مخالفت کرد. به گفته منابع آگاه، اکثر اعضای اوپک پلاس از جمله عربستان سعودی با افزایش تولید نفت در فوریه مخالفت کردند در حالی که روسیه حداکثر افزایش تولید مجاز تحت توافق این گروه را پیشنهاد کرد.

بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده، معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه مارس ۶ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۵۱.۰۳ دلار در هر بشکه رسید، این در حالی است که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ماه فوریه با ۴۷.۶۳ دلار در هر بشکه، یک سنت افزایش داشت.

افزایش محدودیت ها و کاهش تقاضا در بازار جهانی 
وضعیت تقاضا در بازارهای جهانی چندان قابل تعریف نیست. انگلیس روز دوشنبه به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در یک قفل جدید قرار گرفته و رشد تقاضا در سراسر آمریکای شمالی و اروپا و خاورمیانه متوقف شده است. فیچ می گوید: روند صعودی قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ به سختی ادامه خواهد داشت و به احتمال خیلی زیاد بهای نفت برنت در نیمه امسال حدود ۵۳ دلار در هر بشکه باشد.

حالا بازار جهانی نفت چشم به مذاکرات اوپک پلاس دوخته است. مذاکراتی تنها سه سناریو پیش روی خود دارد. روسیه معتقد است که باید در ماه فوریه ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به بازار اضافه شود اما ریاض خیلی با این نظر موافق نیست و معتقد است باید وضعیت تولید در همین سطح باقی بماند. اما سناریو دیگر که احتمال آن بسیار ضعیف بوده افزایش تولید نفت اوپک است.

به گفته تحلیلگران، اوپک پلاس باوجود توزیع واکسن کرونا اما با جهش تولید موافقت نخواهد کرد. چراکه تقاضای جهانی هنوز به‌شدت تحت تأثیر تجدید حیات ویروس قرار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد این گروه در مذاکرات خود به توافقی دست یابد که قیمت‌ها در کوتاه‌مدت در محدوده فعلی حفظ شود. اوپک پیش‌بینی کرده است که تقاضای نفت خام از ۹۰ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ به ۹۵.۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.  

کد خبر: ۶۵٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha