۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
 پلتفرمی برای مچ گیری تخفیف های دروغین| رشد ۷۰ درصدی ترب در یک سال اخیر
گفتگو بازار با مدیر مارکتینگ ترب

پلتفرمی برای مچ گیری تخفیف های دروغین| رشد ۷۰ درصدی ترب در یک سال اخیر

مدیر مارکتینگ ترب می‌گوید: «اگر عرصه رقابت را گسترده تر بگیریم و به کل بازار تجارت الکترونیکی تعمیم دهیم، شاید بزرگترین رقیب ما دیجی کالاست و از نظر تعداد کاربر و خریدی که از طریق ترب انجام می‌شود توانسته تقریبا بخش بزرگ و قابل توجهی از بازار را تصاحب کند و با توجه به نرخ رشدی که دارد می‌تواند در آینده بازیگر جدید در بازار تجارت الکترونیکی ایران شود.»

مژده باقری؛ بازار: اقبالی که کسب و کارهای اینترنتی در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند در کنار جذابیتش باعث می‌شود ایده‌های جدیدی برای ارائه خدمات نیز مطرح و اجرایی شود. تعدد فروشگاه‌های اینترنتی در سال‌های اخیر باعث شده کاربران و طرفداران خریدهای اینترنتی ترجیح می دهند بین تمام فروشگاه‌ها سراغ گزینه‌ای بروند که در کنار اعتباری که دارد بهترین و به صرفه‌ترین قیمت را نیز داشته باشد. با این حال اپلیکیشن هایی که پلتفرم مارکت پلیس (Market Place پلتفرمی است که در آن فروشندگان کالاهای مختلف می‌توانند به صورت آنلاین محصولاتشان را به فروش برسانند) را برای بیزنس خود انتخاب کرده اند این روزها با اقبال بیشتری مواجه هستند.  

 این نوع  اپلیکیشن ها در دو سال اخیر بعد از  حوادث تخفیفات دروغین فروشگاه های بزرگ حتی پیامک های دروغین اپلیکیشن های فروشگاه های اینترنتی و تنوع فروشگاه و محصولات ساعات زیادی از متقاضیان کالاها را می گیرند و حتی تبدیل به نوعی سرگرمی شده اند.  برخی از کابران این سایت ها در گفت و گو با خبرنگار بازار می گویند استفاده از فروشگاه های مارکت پلیس که همکاری های فروشگاه های متعددی را با خود همراه دارند  برای مچ گیری تخفیف های ریالی و درصدی فروشگاه های مجازی مفید هستند و مانع در دام افتادن افراد با پیامک های متعددی است که به دروغ دم از تخفیف می زنند.  

ترب یکی از همان اپلیکیشن‌هایی است که به کاربران کمک می‌کند بهترین انتخاب را میان چندین و چند فروشگاه داشته باشند. ترب با هدف معرفی فروشگاه‌های معتبر اینترنتی متولد شده و در قالب وبسایت و اپلیکیشن موبایل در دسترس کاربران است.  

  به گفته ترکان کامرانی مدیر مارکتینگ این فروشگاه در هفته حدود ۴ میلیون کاربردارد. ترب در تلاش است در میدان رقابت بتواند موفقیت قابل توجهی به دست بیاورد.

ترب موتور جستجویی برای خرید با بهترین قیمت
ترکان کامرانی مدیر مارکتینگ ترب در گفتگو با خبرنگاربازار در خصوص نحوه شکل گیری و تولد ترب می‌گوید: «  سال ۹۳ بود که موتور جستجوی خرید ترب با هدف ارائه و مقایسه شفاف قیمت‌ها توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف راه‌اندازی شد. آن زمان فروشگاه‌ها و خرید اینترنتی تازه در حال افزایش و اوج گیری بود و بحث اینماد نیز مطرح بود. همان زمان نیاز به موتور جستجویی برای دسته بندی و گرد آوری حس می‌شد تا بتواند کار جستجو و دیسکاوری محصول را انجام دهد. ترب در راستای رفع این نیاز متولد شد.»

مدیر مارکتینگ ترب در رابطه با کار دقیقی که ترب انجام می‌دهد اینگونه توضیح می‌دهد: «ترب دقیقا موتور جستجوی مثل گوگل است. اصل کارش بر این پایه برنامه ریزی شده که  محصولات سایت‌هایی که در پلتفرم ترب عضو می‌شوند را  ایندکس کند و زمانی که کاربر محصولی را جستجو می‌کند به  همراه قیمت‌ها به کاربر معرفی می‌کند تا کاربر انتخاب دقیقی داشته باشد.»

چرا ترب؟
شاید برای شما  هم این سوال پیش آمده که چرا ترب؟ و علت نام‌گذاری این موتور جستجو دقیقا چه بوده است؟ کامرانی می‌گوید انتخاب این اسم دلیل خاصی نداشته و صرفا خرید دامینی به این نام باعث شده تیم ترب با توجه به خاص بودن این نام بر روی قابلیت برندینگ این اسم زوم کرده و تصمیم بگیرند با همین نام راهشان را ادامه دهند.

در هفته به طور میانگین بیش از ۴ میلیون نفر از خدمات سرچ ترب بهره می‌برند. از طرفی اپلیکیشن ترب در کافه بازار نیز به بیش از یک میلیون و نیم نصب فعال رسیده است. نکته مهم در این نکته است که در یک سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و رواج خرید آنلاین، کاربران ترب حدود ۵۰ درصد رشد داشته است

تیمی ۴ نفره که امروز ۵۰ نفره شده است
تیم ۴ نفره‌ای که استارت مسیر ترب را زده بودند اکنون به تیمی ۵۰ نفره و بزرگ تبدیل شده‌ و رشد خوبی را خصوصا در سه سال اخیر تجربه کرده‌اند. کامرانی در رابطه با این موضوع با اشاره به اینکه ترب خدماتش را بر پایه وب سایت و اپلیکیشن ارائه می‌دهد تاکید می‌کند: «در حال حاضر سایت ترب جزو بیست سایت پر بازدید ایرانی است و در هفته به طور میانگین بیش از ۴ میلیون نفر از خدمات سرچ ترب بهره می‌برند. از طرفی اپلیکیشن ترب در کافه بازار نیز به بیش از یک میلیون و نیم نصب فعال رسیده است. نکته مهم در این نکته است که در یک سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و رواج خرید آنلاین، کاربران ترب حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.»

 در رابطه با میزان کاربران اپ و وب ترب می‌گوید: «از نظر ترافیک سایت و اپلیکیشن تقریبا به طور پایاپای پیش می‌روند و ترافیک یکسانی دارند. اما کاربران موبایلی ما در مقایسه با کاربران دسکتاپ پیشروترند و ۷۰ درصد مشتریان ترجیح می‌دهند با موبایل خود از وب و اپلیکیشن ترب خرید کنند. سی درصد  باقی مانده نسخه دسکتاپ را انتخاب می‌کنند.»

ترب، بازیگر جدید در بازارتجارت الکترونیکی ایران
کامرانی در خصوص اینکه تفاوت مدل مارکت پلیس( Market Place پلتفرمی است که در آن فروشندگان کالاهای مختلف می‌توانند به صورت آنلاین محصولاتشان را به فروش برسانند) ترب با سایر مارکت پلیس‌ها چیست می‌گوید: «ترب مارکت پلیسی است که خودش فروشند نیست، فروشنده‌ها در این پلتفرم مستقل عمل می‌کنند و خریدار به سایت فروشنده انتقال داده می‌شود.»

او در خصوص این موضوع که آیا رقیبی جدی وارد رقابت با ترب شده یا خیر نیز می‌گوید: «اگر عرصه رقابت گسترده تر بگیریم و به کل بازار تجارت الکترونیکیتعمیم دهیم، شاید بزرگتیرن رقیب ما دیجی کالاست. و  از نظر تعداد کاربر و خریدی که از طریق ترب انجام می‌شود توانسته تقریبا بخش بزرگ و قابل توجهی از بازار را تصاحب کند و با توجه به نرخ رشدی که دارد می‌تواند در آینده بازیگر جدید در بازار تجارت الکترونیکی ایران شود.»

۵ هزار فروشگاه فعال در ترب
مدیر مارکتینگ ترب معتقد است مزیت رقابتی ترب می‌تواند مدل خاصی باشد که در فضای تجارت الکترونیکی ارائه می‌دهد و در توضیح بیشتر این موضوع ادامه می‌دهد: «در حال حاضر اکثر بازیگران یا خودشان فروشنده هستند و یا مارکت پلیس (Market Place پلتفرمی است که در آن فروشندگان کالاهای مختلف می‌توانند به صورت آنلاین محصولاتشان را به فروش برسانند) هستند که خودشان فروش دارند. ولی ترب خدمت خاصی در این میان به کاربر ارائه می‌دهد و بهترین قیمت بازار را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. در حال حاضر بالغ بر ۵ هزار فروشگاه در ترب فعالیت می‌کنند و شاید جالب است بدانید تنوع محصول حال حاضر ترب دو سه برابر دیجی کالاست.»

 او با اشاره به اینکه ترب به کل کشور خدمات ارایه می‌دهد تاکید می‌کند: «از سراسر ایران فروشگاه‌هایی بر روی پلتفرم ترب مشغول فعالیتند. کاربران نیز از کل کشور می‌توانند خرید خود را انجام دهند. فروشندگان برای ارسال کالاهای خریداری شده کاربران از روش ارسال پستی استفاده می‌کنند.»

کامرانی در انتها به عنوان آخرین سوال در رابطه با این که آیا ترب سرمایه گذار دارد و تاکنون موفق به چند راند سرمایه شده است می‌گوید: «استارت مسیر ترب با سرمایه گذاری شخصی در همان مرحله اول بوده و ادامه مسیر را کسب درآمد توانسته روی پای خود بایستد و نیازی به سرمایه گذار در این میان حس نشده است.»

کد خبر: ۶۵٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha