۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
افزایش قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای| ۵۰ واحد صنفی خرد در یک شهر تعطیل شدند
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

افزایش قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای| ۵۰ واحد صنفی خرد در یک شهر تعطیل شدند

بجنورد- افزایش بی رویه و قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره ای در مرکز خراسان شمالی موجب ورشکستگی و مشکلات اقتصادی کسبه‌ها شده به‌طوری که ۵۰ خرده فروشی تعطیل شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها شاهد افتتاح بیش‌ازاندازه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ در شهر هستیم که به‌طور چشمگیری درحال‌توسعه هستند که به گفته کاسبان با زیادشدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کسب‌وکارهای کوچک ورشکسته شده‌اند و موجب بیکاری، اختلافات خانوادگی، درگیری و نزاع در خانواده می‌شود.

خراسان شمالی دارای ۳۶ هزار کسبه است که از این تعداد ۱۶ هزار کسبه در مرکز استان فعالیت دارند که وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهر موجب نارضایتی شدید کسبه شهر شده است. اما برخی از شهروندان از راه‌اندازی این فروشگاه‌ها رضایت دارند زیرا با شیوع ویروس کرونا و رکود بر جامعه قدرت خرید مردم کاهش‌یافته و این روزها به دلیل اینکه مشکلات اقتصادی سختی را تحمل می‌کنند هر کالایی را به قیمت پایین بخرند غنیمت است.

قیمت گذاری در فروشگاه‌ها
اما مسئولان معتقد هستند بسیاری از کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد باقیمت‌گذاری غلط و غیرقانونی عرضه می‌شود وجود فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در شهرهای کوچک به اصناف صدمه زده و باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

خراسان شمالی دارای ۳۶ هزار کسبه است که از این تعداد ۱۶ هزار کسبه در مرکز استان فعالیت دارند

چندی پیش استاندار خراسان شمالی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بر برخورد قاطعانه با عاملان افزایش قیمت‌ها در استان تأکید کرد و در خصوص فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان گفت: تمامی این فروشگاه‌ها مکلف به رعایت قانون نظام صنفی و نرخ قیمت‌های مصوب شده در استان هستند.

افزایش قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بجنورد| ۵۰ واحد صنفی خرد تعطیل شدند

تنوع کالا در فروشگاه
یکی از شهروندان مرکز استان خراسان شمالی که به گفته خود تمامی نیازهایش را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر تهیه می‌کند در گفتگو با بازار می‌گوید: از زمانی که فروشگاه‌های بزرگ در شهر راه‌اندازی شده به دلیل متنوع بودن کالاهای عرضه‌شده مانند مواد پروتئینی، لبنیات، صیفی‌جات، میوه، لوازم‌خانگی، خواروبار، میوه، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، را از این فروشگاه‌ها تهیه می‌کنم.

احسان علی‌آبادی اظهار می‌دارد: اقلامی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، دارای تخفیفات ویژه‌ای به فروشندگان است که سبب استقبال شهروندان از این فروشگاه‌ها می شود خرید اینترنتی از این فروشگاه‌ها کار ما را راحت‌تر کرده و موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود و به‌راحتی و باقیمت پایین درب منزل ارسال می‌شود.

راه اندازی فروشگاه ها و کاهش مشتریان
یکی از سوپرمارکت‌های شهر در گفتگو با بازار می‌گوید: حدود ۲۵ سال است که در این منطقه کاسب هستم و همسایگان اکثراً خریدهایشان را از بنده تهیه می‌کردند ولی اکنون چند سالی است که با راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ در شهر از مشتریان من کاسته شده تا چند سال اخیر از صبح زود تا پاسی از شب مغازه به دلیل مراجعه مشتری باز بود ولی اکنون به دلیل راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خبری از وجود آن‌همه مشتری نیست و کاسبی سوپرمارکت‌ها کساد است.

اقلامی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، دارای تخفیفات ویژه‌ای به فروشندگان است

مصیب نیکوپرست با بیان اینکه اکنون افرادی که یکی دو قلم کالا نیاز دارند و نمی‌صرفد به خاطر یک‌قلم به فروشگاه در شهر برود به سوپرمارکت مراجعه می‌کنند همچنین کالاهای عرضه‌شده در فروشگاه‌های بزرگ تخفیف زیادی دارند به همین دلیل اکثر افراد ترغیب می‌شوند که از این فروشگاه‌ها خرید کنند.

وی می افزاید: قطعاً خرده‌فروشان شهر با سرمایه کمی که دارند توان رقابت با این فروشگاه‌ها را ندارند و به همین دلیل عدم استقبال شهروندان از سوپرمارکت‌ها موجب تعطیلی و بیکار شدن برخی از افراد که مایحتاج خود را از این همین راه به دست میاورند می‌شود.

سرمایه ای اندک مردم
یکی دیگر از سوپرمارکت‌های شهر بجنورد نیز در گفتگو با بازار می‌گوید: به دلیل نبود کار در جامعه، با سرمایه اندکی کاسبی راه انداختم ولی متأسفانه با افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای توان رغبت با این فروشگاه‌ها را ندارم و اکنون با مشکلاتی ازجمله عدم توانایی پرداخت اجاره مغازه، منزل و هزینه‌های منزل و... مواجه شده‌ام.

فرامرز سعادتی می‌افزاید: ما نمی‌دانیم مجوز این‌همه فروشگاه بزرگ را چه کسی می‌دهد درست نیست که ما کسبه با درآمد و فروش کم مالیات بپردازیم و این فروشگاه‌ها که از همه امکانات شهر و استان استفاده می‌کنند مالیات را در استان‌های دیگر بپردازند و حساب آن‌ها نیز مستقیم به‌حساب شهرهای بزرگ ازجمله تهران برود درست است که روزی را خدا می‌دهد ولی این فروشگاه‌ها نیز در کاهش درآمد ما بی‌تأثیر نیست.

تعطیلی ۵۰ واحدخرده فروشی
رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: در حال حاضر در شهر بجنورد ( مرکز خراسان شمالی) ۴۰ فروشگاه زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند که برای این جمعیت این تعداد فروشگاه بسیار زیاد است و به نظر بنده پنج الی شش فروشگاه کافی است.

مهدی امیدوار اظهار می‌دارد: ما با راه‌اندازی این فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشکلی نداریم ولی اعتراض ما این است که چرا از همه‌ی امکانات این شهر استفاده می‌کنند و درآمد آنان در دیگر استان‌ها است و مالیات را در استان نیم پردازند.

وی بابیان اینکه این فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای حراج اقلام خود از اتاق اصناف بجنورد مجوز نمی‌گیرند. می‌افزاید: اکنون سه هزار کسبه خواربارفروشی فعال هستند که اعتراض همه‌ی اصناف به درج قیمت روی کالا در این فروشگاه‌ها نیز است که کالاها را با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصد به فروش می‌رسانند مگر یک کالا چه میزان سود دارد که تخفیف‌های آن‌چنانی رادارند.

افزایش قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بجنورد| ۵۰ واحد صنفی خرد تعطیل شدند

افزایش قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بجنورد| ۵۰ واحد صنفی خرد تعطیل شدند

ابطال مجوز مغازه‌ها

رئیس اتاق اصناف همچنین در خصوص تعطیلی فروشگاه‌های خرد در مرکز استان نیز می‌گوید: در دو سال اخیر پروانه کسب ۵۰ واحد خواربارفروشی را ابطال کرده‌ است البته یکی دیگر از مشکلات وجود این فروشگاه نیز افزایش بی‌رویه اجاره‌بها است در نتیجه افزایش بی‌رویه این فروشگاه‌ها باعث بالا رفتن پنج برابری اجاره‌بهای مغازه‌ها شده است.

ما با راه‌اندازی این فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشکلی نداریم ولی اعتراض ما این است که چرا از همه‌ی امکانات این شهر استفاده می‌کنند

امیدوار با بیان اینکه این فروشگاه‌ها یا در سر چهارراه قرار دارند یا در حاشیه خیابان‌های اصلی، که پارکینگی در این نقاط نیست و موجب ترافیک در شهر می‌شوند، گفت: متأسفانه این فروشگاه‌ها کالاهای خود را از استان نیز تأمین نمی‌کنند و با توجه به اینکه به‌طور نمونه آبنیات بجنورد کیلویی بین ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان است ولی در این فروشگاه‌ها آبنبات سایر استان‌ها را بسته نیم کیلویی را ۲۵ هزار تومان عرضه می‌کنند که این فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند با تعدادی از کارگاه‌های آبنبات سازی مرکز استان قرارداد بسته و محصولات آنان را خریداری کنند.

نبود منفعت برای استان
محمود قنبری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز می‌گوید: فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ منفعتی برای این استان ندارند و هیچ‌گونه مجوزی از اتاق اصناف استان کسب نمی‌کنند و موجب افزایش قیمت‌ها در استان می‌شوند. با افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان پیش‌بینی می‌شود واحدهای خرده‌فروشی بیشتری تعطیل شوند.

وی بابیان اینکه راه‌اندازی این فروشگاه‌ها باعث اعتراض واحدهای صنفی در استان بخصوص شهر بجنورد شده است ادامه می‌دهد: در چند سال اخیر فشارهای زیادی به این صنوف واردشده که دلایل آن‌هم شیوع بیماری کرونا و کمتر شدن قدرت خرید مردم بوده است.

در نهایت باید گفت تا زمانی که این فروشگاه ها باشند عرضه برای اجاره مغازه ها هم وجود دارد حال باید دید که این رقابت نابرابر به کجا می انجامد.

کد خبر: ۱۳۵٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha