۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
دولت همه ضعف‌های اقتصادی را پای تحریم گذاشت
کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت همه ضعف‌های اقتصادی را پای تحریم گذاشت

رضوی پور، کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: اگر دولت فشارهای اقتصادی را به صورت جنگ در نظر می گرفت و برای آن آماده می شد، ضعف های اقتصادی را به پای تحریم ها نمی گذاشت.

به گزارش بازار، حسین رضوی پور با اذعان به شرایط جنگی در اقتصاد کشور، تاکید کرد: در چنین شرایطی دولت باید آرایش جنگی بگیرد و اقداماتی صورت پذیرد تا آسیب پذیری ما نسبت به تحریم ها و چالش های دیگر کاهش یابد.

وی افزود: دولت باید بازگشت تحریمها را پیش بینی می کرد و با به کارگیری اقتصاد مقاومتی مانع از فشار اقتصادی فعلی می شد.

این کارشناس اقتصادی به ارزیابی وضعیت فعلی اقتصاد پرداخت و اظهار کرد: مهمترین فاکتور برای فعالیت اقتصادی یک تولیدکننده، پیش بینی پذیری اقتصاد است که دو عامل روند تورم و عوامل برون زا بر اقتصاد بر آن تاثیرگذار است.

رضوی پور افزود: از زمان آغاز مذاکرات در دولت یازدهم تا امروز، شرایط اقتصادی تحت تاثیر عوامل برون زای اقتصادی بوده است یعمنی همیشه یک حالت نگرانی برای فردای اقتصاد وجود داشته است.

وی، حفظ و تداوم وابستگی به بیرون از مرزها را یک سم مهلک برای تولید و صنعت کشور دانست و عنوان کرد : باید رشد فزاینده نقدینگی که اکنون به ۳۷ درصد رسیده است، کسری بودجه و بی انضباطی مالی دولت را هم به چالش های فوق اضافه کرد.

رضوی پور با یادآوری وضعیت شاخص های مربوط به توسعه انسانی گفت: سهم سرانه آموزش از سبد کل هزینه ها در حال کاهش است که نگران کننده است. البته خوشبختانه سهم سرانه بهداشت نسبت به سبد هزینه ها رشد خوبی را نشان می دهد به این معنا که شاخص سلامت بهبود یافته است.

این استاد دانشگاه به وضعیت نامناسب شاخصهای عدالت و برابری در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: ضریب جینی در سال ۹۲ به ۳۶صدم رسیده بود و اکنون به ۴۲صدم رسیده بود که نشان می دهد وضع ما به لحاظ نابرابری درآمدی روبه افول است.

رضوی پور تاکید کرد: چنین وضعیتی در جامعه حاکی از این است تنها تحریم عامل ایجاد فشار اقتصادی نیست، در واقع ما نتوانسته ایم فشار تحریم را به گونه ای توزیع کنیم که به افرادضعیف تر فشار کمتری وارد شود و کمبودها را از راه ثروت افراد غنی جبران کنیم.

وی، شرایط تشکیل سرمایه در کشور را بحرانی توصیف کرد و گفت: خالص تشکیل سرمایه در حال حاضر بر اساس تخمین ها منفی است یعنی میزان تشکیل سرمایه از استهلاک کمتر است که برای رشد اقتصادی کشور در آینده نزدیک بحران زا خواهد بود.

این اقتصاددان وی تاثیر تکانه های نرخ ارز بر تولید کشور را تشریح کرد و گفت: تصور عموم این است که با افزایش نرخ ارز توان صادراتی افزایش پیدا می کند در صورتی که دو عامل دیگر شامل پیش بینی پذیری اقتصاد و بومی سازی زنجیره ارزش کالاهای تولید داخل بر این روند تاثیر گذار است.

رضوی پور افزود: از آنجایی که تولید داخل وابستگی بالایی به واردات دارد و از سوی دیگر ریسک های اقتصادی به حدی زیاد است که سرمایه گذاری در تولیدی با خطر بالایی مواجه است، تنها اتفاقی که در زمان نوسانات ارزی رخ می دهد صادرات کالاهای موجود در بازار است، به معنای دیگر مجموع کالاهای تولید داخل افزایش چشمگیری پیدا نمی کند و نتیجه آن قحطی کالا و محصولات در بازار به دلیل قاچاق به خارج از کشور است.

به گفته رضوی پور، تولید تمام کالاهایی که هدف حمایت ارزی قرار گرفته اند از صرف اقتصادی افتاده و رقابت پذیری آنها کاهش یافته است. مهمترین آنها غلات و کالاهای اساسی کشاورزی تا داروها هستند که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها، به تولید داخل ضربه زده است.

وی تاکید کرد: نرخ نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی تا دو سال پیش ۷درصد بود و اکنون به ۵ و ۸دهم رسیده است که در این صورت امکان تحقق انتظار دولت درباره درآمد مالیاتی بودجه ۱۴۰۰ وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش طول انتظار برای خانه دار شدن اظهار کرد: اگر یک کارگر تمام درآمد خود را پس انداز کند، به صورت میانگین بیش از ۱۰۰سال نیاز است که خانه دار شود که از نظر اجتماعی بحران آفرین است.

مهمترین سرمایه هر کشوری را سرمایه اجتماعی دانست و اظهار کرد: متاسفانه به این مقوله به شدت بی توجهی شده است. یکی از مهمترین اقدامات که موجب سرکوب سرمایه اجتماعی شد، تشویق مردم به سرمایه گذاری در بورس بود که با ریزش بازار، صدمه بزرگی به آن وارد شد.

رضوی پور با تاکید بر لزوم توسعه ادراک عمومی جامعه، اظهار کرد: زمانی که سخن از توسعه مالیاتی می شود، مردم تصور می کنند دولت می خواهد جیب آن ها را خالی کند، در حالی که اگر سیستم مالیاتی را توسعه ندهیم، مالیات ستانی تورمی جای آن را خواهد گرفت. در مقابل زمانی که از افزایش یارانه ها حرف می زنیم همه با آن موافق هستند بدون این که بدانند به سود آنهاست یا نه.

وی در بخش پایانی، تاکید کرد: امریکا برای پیشبرد اهداف خود هر کشوری را که بخواهد تحت فشار اقتصادی قرار می دهد که نمونه آن را درباره ترکیه، چین و روسیه دیده ایم اما این که سخت ترین شرایط را برای ایران ایجاد کرده است به دلیل ضعف و آسیب پذیری ایران است.

کد خبر: ۶۵٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha