۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
واردات ۵ میلیون تن گندم به کشور/ لزوم اصلاح الگوی مصرف
وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

واردات ۵ میلیون تن گندم به کشور/ لزوم اصلاح الگوی مصرف

ارومیه– وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید می شود از واردات پنج میلیون تن گندم با هدف تامین ذخایر غذایی مورد نیاز کشور خبر داد.

به گزارش بازار، کاظم خاوازی دوشنبه شب در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید می شود، اما همانند سایر کشورها برای امنیت غذایی نیاز به واردات پنج میلیون تنی گندم داریم.

وی آذربایجان غربی را استانی منحصر بفرد در ظرفیت های آب و خاک دانست و گفت: رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی سفر دسته جمعی مدیران ارشد به استانها برای بررسی و حل مسائل است، آذربایجان غربی نیز به جهت نقش آفرینی جدی در سیاست های تامین امنیت غذایی نخستین مقصد سفرهای استانی به شیوه جدید است.

خاوازی با اشاره به اینکه کشور از  تنوع آب و هوایی ویژه ای برخوردار است اما نتوانسته ایم به خوبی از آن استفاده کنیم گفت: در باغبانی از وضعیت ایده آلی برخورداریم به نحوی که بیش از مصرف تولید محصول داریم.

وی صادرات پیوسته و کسب بازارهای جهانی را راهکار رونق عرصه باغبانی دانست و افزود: قانون خرید تضمینی اقدامی موثر برای حمایت از کشاورزان است،واگذاری تعیین قیمت محصولات کشاورزی نیز باعث شده تا وزارت جهاد کشاورزی بهتر از گذشته در حمایت از کشاورزی گام بردارد.

وزیر جهاد کشاورزی لزوم اصلاح الگوی مصرف در کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: در بسیاری از محصولات به مرز خودکفایی رسیده ایم که با فرهنگ سازی و رعایت الگوی مصرف به راحتی می توان در بسیاری از محصولات نیاز کشور را تامین کرد.

خاوازی کسری بیش از سه میلیون تن نهاده دامی را مشکل اساسی این وزارتخانه دانست و افزود: طرحی آماده کرده ایم که در صورت حمایت توانایی داریم سه تا چهار میلیون تن نهاده را تامین و از واردات کاهش بدهیم.

وی، افزایش تولید در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی و ورود دانش برای دستیابی به ضریب خوداتکایی بالا را از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی در سال جهش تولید عنوان کرد و گفت: تولید محصولات زراعی از ۶۸ میلیون تن در سال ۹۲ به ۸۳ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش یافته و پیش بینی می‌شود این میزان تولید تا پایان امسال به ۸۸ میلیون تن برسد.

استاندار آذربایجان غربی هم در این دیدار با اشاره به سهم ۳۵ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال و تولید سالانه بیش از شش میلیون تن انواع محصولات باعث شده تا آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور مطرح شود.

محمدمهدی شهریاری تهاتر سیب با میوه‌های گرمسیری را راهکار مناسبی برای حل مشکل صادرات سیب دانست و افزود: با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر واردات موز منوط به صادرات سیب، استان نیز این موضوع را روشی مؤثر برای رونق صادرات می‌داند.

کد خبر: ۶۵٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha