۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
ضد و نقیض‌های اسرائیلی؛ واکسن با موارد جدید ابتلا اصلا سازگار نیست| افزایش مبتلایان و ادعاهای مضحک نتانیاهو
بازار بررسی کرد؛

ضد و نقیض‌های اسرائیلی؛ واکسن با موارد جدید ابتلا اصلا سازگار نیست| افزایش مبتلایان و ادعاهای مضحک نتانیاهو

برخی منتقدین نتانیاهو در داخل این رژیم اعلام کرده اند که چالش های اسرائیل هنوز پایان نیافته و با وجود موفقیت در واکسینه کردن قشر زیادی از مردم، اما این رژیم سومین محدودیت و تعطیلی جدی را آغاز کرده در حالی که نتانیاهو انگلیس را مقصر میداند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پس از توافق با فایزر که سرعت انتقال واکسن ویروس کرونا به شرکت اسرائیل را تسریع می کند، برای واکسیناسیون کل این رژیم به فقط دوازده هفته دیگر زمان نیاز دارد.

سی ان ان در گزارشی اعلام کرد که نتانیاهو در بیانیه تلویزیونی عصر پنجشنبه اعلام کرد ما اولین خواهیم بود که از دست ویروس کرونا نجات پیدا کرده و این بیماری را به کلی مهار خواهیم کرد. توافق صورت گرفته بین ما و شرکت داروسازی فایرز به ما امکان واکسیناسیون کلیه مردم اسرائیلی بالای ۱۶ سال را تا پایان ماه مارس و شاید حتی قبل از آن می دهد.

وی افزود: به عبارت دیگر، ما کل جمعیت را واکسینه خواهیم کرد و هر کسی تمایل دارد واکسینه شود، این اتفاق خواهد افتاد.

نتانیاهو، که قرار است روز چهارشنبه در دادگاه حضور یابد تا به اتهامات فساد وی رسیدگی شود، به سرعت از این حربه استفاده کرده و با رد تمامی اتهامات، برنامه واکسیناسیون اسرائیل را به عنوان مهمترین برنامه مبارزات انتخاباتی خود قرار می دهد.

بر اساس گزارش القدس العربی، نخست وزیر اسرائیل، در ۲۳ مارس، فقط چهار روز قبل از عید پسح، یکی از مهمترین شبهای تقویم یهود، با رای دهندگان روبرو خواهد شد و  تل آویو به چهارمین انتخابات در عرض کمتر از دو سال کشیده خواهد شد، زیرا پارلمان اسرائیل با پایان یافتن مهلت توافق بر سر بودجه کشور و بروز اختلاف میان احزاب ائتلافی، در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۰ منحل شد.

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو دومین دوز واکسن ویروس کرونا (COVID-۱۹) را در ۹ ژانویه ۲۰۲۱ در مرکز پزشکی نزدیک شهر ساحلی تل آویو دریافت می کند

سی ان ان در ادامه گزارش خود گفت نخست وزیر اسرائیل همچنین اعلام کرده که ما می توانیم برنامه همگانی واکسیناسیون کرونا را انجام دهیم، زیرا سیستم مراقبت های بهداشتی تل آویو یکی از پیشرفته ترین سیستم های بهداشتی در جهان است.

جالب است که نخست وزیر اسرائیل علاوه بر بزرگنمایی های خود از اعلام این توافق با شرکت دارویی فایرز و دستیابی به موفقیت در امر واکسیناسیون همگانی، اما مقررات جدید سختگیرانه ای را از نیمه شب پنجشنبه گذشته وضع کرده تا تعداد موارد جدید را که در حال افزایش است، به سرعت در سراسر این رژیم کاهش یابد.

سایت سی ان بی سی نیز در چند روز گذشته اعلام کرد که اسرائیل علیرغم موفقیت اولیه در استفاده از واکسن Covid-۱۹، با گسترش ویروس به سرعت به سمت سومین اجرای محدودیت و تعطیلی ملی پیش رفته است. بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه وی علت این گسترش سریع را به دلیل وجود ویروس جدید انگلیسی می دانند. 

مقامات بهداشت و سلامت اسرائیلی چهار مورد از موارد ابتلا به این نوع ویرس جدید کرونا را در ۲۳ دسامبر یعنی چند روز پس از آنکه نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون اعلام کرد که یک مشکل در حال ظهور در کشورش وجود دارد، تایید کردند.

بر همین اساس، نتانیاهو از صهیونیستها خواسته تا آخرین تلاش بزرگ را انجام دهند و به قوانین سختگیرانه و اعمال محدودیتهای جدید پایبند بمانند تا به کمک هم به سرعت این بیماری را ریشه کن نمایند.

همچنین، در جلسه کابینه سه شنبه گذشته نیز نتانیاهو به وزرا گفت: ما در شرایط اضطراری قرار داریم و بر همین اساس، وزرا موافقت کردند که روز جمعه مدارس و مشاغل غیر ضروری تعطیل شده و شهروندان فاصله گذاری اجتماعی را سریعا آغاز کنند. 

حال، این موضوع در حالی مطرح است که هیاهوی جهانی در خصوص عرضه کند و آهسته واکسن کوید_۱۹ در ایالات متحده و سایر کشورها وجود دارد که اسرائیل تا حد زیادی قادر به جلوگیری از این روند کند بوده و سریعا طرح واکسیناسیون افراد بالای ۱۶ سال را بدون قرار گرفتن افراد در صفهای طولانی مدت آغاز کرده است.

مقامات اسرائیلی افتخار کرده اند در طی ۹ روز از ابتدای فعالیت واکسن این رژیم، افراد بیشتری را نسبت به کل موارد ابتلا از ابتدای شیوع همه گیری، واکسینه کرده است.

این رژیم از ۱۰ روز گذشته هفت درصد از جمعیت بیش از ۹.۲ میلیون نفری خود را واکسینه کرده است. پروژه های وزارت بهداشت اسرائیل بر این اساس برنامه ریزی شده تا ۹۰ درصد از جمعیت در معرض خطر طی ۲۰ روز آینده همگی واکسن های فایرز و بیون‌تک را دریافت کنند.  

بر اساس همین گزارش، متخصصین اپیدمیولوژی در اسرائیل می گویند: اثربخشی واکسن، آن را به الگویی بالقوه برای سایر نقاط جهان تبدیل کرده است.

دکتر «ایتامار گروتو»، دستیار مدیر کل وزارت بهداشت اسرائیل و یکی از مقامات مسئول در مصاحبه اختصاصی با CNBC گفته است که اسرائیل از یک مزیت اولیه برخوردار بود. ما یک ثبت ملی واکسیناسیون داریم که چند سال پیش ایجاد شده و کل این رژیم در یک پایگاه داده قرار دارد. این زیرساخت ها به اسرائیل این امکان را می دهد تا نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر که با ویروس می جنگند، آمادگی بهتری برای مقابله با شیوع داشته باشد و توانست این بیماری را تحت کنترل درآورد.

وی گفته است که زیرساخت های پزشکی اسرائیل همچنین مزایای دیگری نیز به همراه دارد: مراقبت های پزشکی در اسرائیل عمدتا اجتماعی است. همچنین این کشور، فقط چهار سازمان خدمات بهداشت دارد که در سراسر این رژیم به شهروندان خدمات خاصی را ارائه می دهند، در حالی که بسیاری از کشورهای دیگر رقابت بیشتری در این سیستم دارند. تمامی این سازمانها، همگی به سرویس بهداشت ملی متصل هستند که سوابق مربوط به هر شهروند اسرائیلی در آن جا ذخیره و حفظ می شود. علاوه بر آن، کل سیستم تحت یک سیستم ملی و دیجیتالی شده قرار دارد.

با وجود برنامه ریزی های صورت گرفته در دریافت واکسن و طرحهای مربوط به آن و تمجیدهایی که از سوی مقامات این رژیم به خصوص نخست وزیر صورت گرفته، اما بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند که چالش های اسرائیل هنوز پایان یافته نیست. مقامات بهداشتی اخیرا تأیید کردند که تقریبا ۵۰۰ دوز در قسمت جنوبی کشور هدر رفته، زیرا کارکنان بهداشت نمی توانند افراد در معرض خطر را در حالت آماده باش برای مراجعه به مراکز واکسیناسیون قرار دهند.

اسرائیل انتظار دریافت واکسن بیشتری از سوی فایرز را دارد که البته با شرکت مدرنا و شرکت داروسازی بریتانیایی_سوئدی آسترازنکا نیز وارد توافقاتی شده که در مورد زمان آماده سازی آن هیچ صحبتی نشده است.

از طرفی دیگر برخی از سایتهای خبری نیز اعلام کردند که با وجود دریافت دوز دوم واکسنهای فایرز_بیون تک، اما تعداد موارد ابتلا هنوز خیلی سریع در حال افزایش هستند. اسرائیلی های جوان اکنون ۲۵ درصد از جدی ترین موارد را تشکیل می دهند که بالاترین میزان از ابتدای شیوع این پاندمی در نظر گرفته می شوند.

سی ان بی سی در گزارشی گفته است برای اولین بار از زمان ابتلا به این همه گیری، اسرائیل اکنون اعلام کرده که بیش از یک چهارم از جدی ترین موارد ابتلا به کوید_۱۹ که منجر به بستری شدن شهروندان در بیمارستان ها شده است، افراد زیر ۶۰ سال هستند.

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی نیز مانند نخست وزیر، وجود اصلی این چالش جدی را متوجه فشار جدیدی از سوی انگلستان اعلام کرده و این کشور را مقصر افزایش موارد ابتلای جوانان خود می دانند.

از نظر دستیار مدیر کل وزارت بهداشت اسرائیل، نوع جدید ویروس انگلیسی بیشتر در میان جوانان و کودکان به چشم خورده است.

اخبار مبنی بر اینکه بیمارستان های اسرائیل اکنون دارای تعداد زیادی پرونده های جدی کوید_۱۹ هستند، در حالی منتشر شد که تنها ۲۴ ساعت از آغاز اقدامات اسرائیل در دریافت دوز دوم می گذشت.

بر اساس اعلام مقامات بهداشت این رژیم، تاکنون تقریباً دو میلیون اسرائیلی از حدود ۹ میلیون نفر، اولین واکسن خود را دریافت کرده اند.

در حالی که پارلمان این رژیم اعلام کرده که هر شهروند بالای ۱۶ سال اسرائیلی واکسینه می شود، عده ای از منتقدین سیاستهای نتانیاهو اعلام کرده اند که با وجود موفقیت در جبهه واکسن، اسرائیل در حال حاضر در سومین محاصره سراسری جدی خود به دلیل انتشار ویروس قرار گرفته و جالب است که نخست وزیر دلیل این افزایش موارد ابتلا و بستری در بیمارستانها را ویروس جدید انگلیسی می داند.

کد خبر: ۶۵٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha