۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
رشد ۸ برابری هزینه چاپ کتاب با کاغذ دولتی| قیمت کاغذ با ارز نیمایی ۶۰۰ درصد افزایش یافت
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با بازار خبر داد

رشد ۸ برابری هزینه چاپ کتاب با کاغذ دولتی| قیمت کاغذ با ارز نیمایی ۶۰۰ درصد افزایش یافت

حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: در حال حاضر چاپ یک کتاب با ۵۰۰ صفحه با ۳ هزار نسخه برای ناشران بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد در حالی که قبل از افزایش قیمت های ارز، هزینه آن حدود ۸ میلیون تومان بود.

بازار؛ گروه اصناف: «هومان حسن پور» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که دلیل بالا رفتن هزینه های نشر چیست؟ افزود: دلایل زیادی برای این موضوع می توان متصور بود اما باید اذعان کرد که هزینه چاپ کتاب برای ناشران بین ۷ تا ۸ برابر افزایش یافته است در حالی که قیمت کاغذ آن نیز دولتی است و کاغذ دولتی آنچنان افزایش قیمت نداشته است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یادآور شد: اگر کاغذ این کتاب با نرخ آزاد محاسبه شود، در این صورت قیمت آن به حدود ۸۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

برگشت سرمایه گذاری در حوزه نشرکتاب بیش از ۱۸ ماه
حسن پور با بیان اینکه برگشت سرمایه گذاری در حوزه نشر کتاب برای ناشران طولانی مدت است، اظهار داشت: در حوزه نشر کتاب برگشت سرمایه گذاری برای ناشران به طور متوسط ۱۸ ماه طول می‌کشد و آن هم زمانی است که همه این کتاب‌ها به فروش برسد در غیر اینصورت ناشران بیشتر متضرر و متحمل خسارات زیادی می شوند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه با افزایش قیمت ها هزینه نهاده های چاپ کتاب از ۶۵۰۰ تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: هم اکنون هزینه نهاده های چاپ کتاب از جمله فیلم، زینک و صحافی بیش از ۸ برابر شده است.

حسن پور اظهارداشت: پیش از این که فروش کتاب رونق داشت از یک جلد کتاب ۴ هزار نسخه چاپ می شد، اما هم اکنون از یک جلد کتاب ۳۰۰ نسخه آنهم به صورت دیجیتالی چاپ می شود.

افزایش قیمت صحافی از ۸ هزار به بیش از ۴۲ هزارتومان
 
وی با بیان اینکه قیمت صحافی از ۸ هزار به بیش از ۴۲ هزار، هزینه چاپ جلد ۴ رنگ کتاب از ۴۲ هزار به ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است، گفت: تنها چیزی که در حوزه چاپ کتاب افزایش نیافته قیمت کاغذ است که نرخ ارز دولتی آن تا حدودی قیمت کتاب را متعادل کرده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: خوشبختانه به علت کنترل و شمارش کاغذ تحویلی به ناشران مشکلی در تحویل کاغذ دولتی به ناشران وجود ندارد، اما در بازار آزاد کاغذ که با ارز نیمایی وارد کشور شده قیمت آن افزایش قابل توجهی داشته است.

کاغذ کپی که با ارز نیمایی وارد کشور شده هم اکنون بیش از ۷۰ هزار تومان قیمت دارد در حالی که پیش از افزایش قیمت دلار یک بسته آن در بازار حدود ۱۰ هزار تومان بود

این مقام مسئول در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یادآور شد: کاغذ کپی که با ارز نیمایی وارد کشور شده هم اکنون بیش از ۷۰ هزار تومان قیمت دارد در حالی که پیش از افزایش قیمت دلار یک بسته آن در بازار حدود ۱۰ هزار تومان بود و این نشان می دهد که قیمت کاغذ با ارز نیمایی ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

حسن پور بیان کرد: با این حال دولت دو سال است توانسته قیمت کاغذ را ثابت نگه دارد در حالی که با افزایش قیمت ارز، قیمت ها کاغذ نیز باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ درصد افزایش می یافت.

هزینه سلفون کتاب ۱۵ برابر شده است
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: قیمت یک جلد سلفون کتاب با رشد ۱۵ برابری از ۲۳ به ۳۲۰ تومان افزایش یافته، مقوا از ۳۲۰۰ به ۲۸ هزار تومان رسیده و قیمت نهاده های چاپ کتاب نیز رشد قابل توجهی داشته است که این در افزایش قیمت کتاب و کاهش خریداران و مشتریان بازار کتاب بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه تولید کتاب هم اکنون برای ناشران مقرون به صرفه نیست، تاکید کرد: مردم نیز با توجه به افزایش قیمت سایر کالاها آنچنان رغبتی برای خرید کتاب ندارند.

این مقام مسئول در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تاکید کرد: هرچه قیمت کتاب مناسب باشد فروش آن افزایش و هرچه قیمت آن بالا باشد فروش آن در بازار کمتر می شود و این مساله در کاهش سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه نشر کتاب را در کشور موثر بوده است.

با کاهش ۵ برابر فروش از هر کتاب ۲۰۰ جلد چاپ می شود
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیان کرد: پیش از این یک جلد کتاب حداقل یک هزار جلد چاپ می شد، اما با توجه به کاهش خرید در بازار، هم اکنون حدود ۲۰۰ جلد از یک کتاب چاپ می شود و این نشان می دهد که فروش کتاب ۵ برابر کاهش یافته است و این در راکد شدن سرمایه گذاری ها در این بخش تاثیر گذاشته است.

حسن پور با بیان اینکه کتاب کالایی است که مشتری باید آن را ورق بزند متن و مقدمه و عنوان را ببیند، سپس خریداری کند، گفت: متاسفانه با شیوع بیماری کرونا و کاهش تردد مردم در معابر، فروش کتابفروشان نیز بسیار کاهش یافته است.

با شیوع بیماری کرونا در تمام کشورهای جهان به علت فراهم شدن فرصت مطالعه بیشتر برای مردم، کتابفروشان را تعطیل نکردند، اما در ایران به علت کرونا کتابفروشی ها را نیز تعطیل کردند

وی با اشاره به اینکه کتابفروشان در گروه شغلی ۲ قرار دارند، گفت: با شیوع بیماری کرونا در تمام کشورهای جهان به علت فراهم شدن فرصت مطالعه بیشتر برای مردم، کتابفروشان را تعطیل نکردند، اما در ایران به علت کرونا کتابفروشی های را نیز تعطیل کردند.

فعالیت حدود ۴ هزار واحد صنفی ناشران کتاب در کشور 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به تعداد ناشران در سطح کشور گفت: هم اکنون از حدود ۴ هزار واحد صنفی ناشران در کشور حدود ۹۰ درصد آن در تهران و ۱۰ درصد آن در سایر استانها فعال هستند و به طور متوسط بیش از ۷۵ درصد کتاب در کشور، در تهران چاپ می شود.

این مقام مسئول در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تصریح کرد: کتاب به علت افزایش قیمت آن به تدریج از سبد کالای مردم خارج می شود و این نگرانی بزرگی برای فعالان عرصه کتاب فروشان و ناشران است

کد خبر: ۶۵٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha