۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
حذف کنترل سابقه واردکنندگان موبایل از شرایط واردات
انجمن وارد کنندگان موبایل در گفتگو با بازار اعلام کرد:

حذف کنترل سابقه واردکنندگان موبایل از شرایط واردات

خبرهای جدید حاکی از این است، قانون کنترل سابقه‌ واردکنندگان موبایل بار دیگر برداشته شده تا به‌خصوص شرکت‌های تازه تاسیس بتوانند بدون محدودیت اقدام به واردات موبایل کنند.

مژده باقری؛ بازار: بنا بر قانون «سقف و سابقه» وزارت صمت، سابقه‌ی شرکت‌های واردکننده‌  کالا شامل جمع میزان واردات دلاری آن‌ها در سال‌های قبل و میانگین آن می‌شود. در محاسبه‌  سقف واردات یک شرکت عواملی چون تعداد پرسنل شرکت، دانش پرسنل، میزان واردات، تعداد دفاتر فروش و دفاتر خدمات پس از فروش و ... دست به دست هم می‌دهند و نشان می‌دهند که یک شرکت تا چه حد (سقف) توانایی واردات دارد.

 ازجمله‌  این عوامل می‌توان به تعداد پرسنل شرکت، دانش پرسنل، میزان واردات، تعداد دفاتر فروش و دفاتر خدمات پس از فروش و... اشاره کرد. اما طی روزهای اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت با حذف این قانون تلاش کرده مسیری برای شرکت‌های تازه تأسیس بگشاید تا  بتوانند بدون محدودیت اقدام به واردات موبایل کنند.

طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه خواسته تا با توجه به مشکلات جدی واردکنندگان موبایل، انجام شدن واردات وسیع گوشی به‌صورت مسافری طی دو سال اخیر که جزو سابقه‌  بازرگانان محاسبه نمی‌شود و همچنین به ‌دلیل نیاز روزافزون کشور به تلفن همراه باتوجه‌به شیوع کرونا، شرط سابقه واردات در بررسی درخواست‌های ثبت سفارش موبایل اعمال نشود و با این درخواست، موافقت شده است.

محمدرضا عالیان سخن‌گوی انجمن واردکنندگان موبایل در این خصوص و در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این موضوع که با اجرای طرح رجیستری در سال ۹۷، شرکت‌های واردکننده‌  موبایل نیز از آن سال رشد قابل توجهی پیدا کردند تاکید می‌کند: «در آن زمان برای ورود قانونی این شرکت‌ها به بازار موبایل و اقدام واردات موبایل در آن زمان قانون سقف و سابقه استثنا برداشته شد.»

عالیان با اشاره به اینکه در سال ۹۹ این قانون دوباره اعمال شد اضافه می‌کند: «بر اساس این قانون،  برای واردات میانگین واردات شرکت‌ها در سال ۹۷ و ۹۸ محاسبه می‌شد. این در حالی است که در سال ۹۷ تنها ۲۰ شرکت و در سال ۹۸ حدودا۱۷۰ شرکت در زمینه واردات فعالیت داشتند و این تعداد در امسال به ۴۰۰ شرکت رسیده است. با توجه به میانگین واردات این شرکت‌ها در دوسال اخیر عدد و رقم قابل توجهی به دست می‌آید تا شرکت‌ها بر حسب آن اقدام به واردات کنند.»

سخنگوی انجمن وارد کنندگان موبایل با عنوان اینکه با اعمال دوباره‌  قانون سقف و سابقه، توانایی شرکت‌ها برای واردات به‌شدت کاهش یافت و واردات آنها به میزان محدودی رسید اضافه می‌کند: «  تأثیر این موضوع در واردات شرکت‌ها و در روند ثبت سفارش آن‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرد.  بر این اساس، ثبت سفارش شرکت‌های واردکننده طی مرداد و شهریور امسال نسبت به تیرماه، بیش از ۱۰ برابر کاهش یافت.

به همین علت، انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی خواستار حذف قانون سقف و سابقه شد تا شرکت‌های جدید واردکننده‌  گوشی تلفن همراه قادر به انجام واردات شوند.»

به گفته عالیان حال معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت خبر از حذف شرط سابقه واردات برای واردکنندگان موبایل داده است.

عالیان می‌گوید: «قانون سقف هنوز برداشته نشده و شرکت‌های واردکننده  گوشی همچنان ارزش‌گذاری می‌شوند. با تمام این اوصاف اکنون شرکت‌ها، به‌خصوص شرکت‌های تازه تأسیس دست بازتری برای واردات دارند که با تأمین شدن بیشتر موبایل، به تأمین بیشتر بازار کمک می‌کنند.»

کد خبر: ۶۵٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha