۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
ویندوز ۷ رسما به پایان خط رسید
معرفی پلتفرم های منسوخ شده ۲۰۲۰

ویندوز ۷ رسما به پایان خط رسید

بسیاری از کمپانی های فناوری اطلاعات با پایان سال ۲۰۲۰ برخی از برنامه ها و پلتفرم های خود را از رده خارج کردند؛ این شرکت ها اعلام کردند که برنامه های منسوخ شده از دستور کار امنیتی و حفاظتی این شرکت ها خارج شده است.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: با پایان ۲۰۲۰، چندین کمپانی فناوری اطلاعاتی پایان برخی از برنامه ها و پلتفرم های خود را اعلام کردند، البته کمپانی های فوق تصریح کردند که امکان استفاده و دانلود برنامه های منسوخ شده همچنان وجود خواهد داشت اما برنامه های مذکور از منظر امنیتی و پشتیبانی دچار مشکل خواهند شد.

در ادامه این گزارش به معرفی سه پلتفرم محبوب خواهیم پرداخت که به پایان فعالیت خود رسیدند.

ویندوز هفت «Windows ۷»
مایکروسافت در تاریخ ۲۲ اکتبر  ۲۰۰۹ نسخه ویندوز هفت خود را به صورت رسمی عرضه کرد. ویندوز ۷ بعد از نسخه ویستا معرفی گردید و مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت، این ویندوز محبوب قرار بود در سال ۲۰۱۶ از دور خارج شود، اما به مثابه استقبال کاربران، مایکروسافت پشتیبانی ویندوز هفت را تا ۲۰۲۰ ادامه داد و اکنون خبر قطعی از رده خارج کردن این نسخه را اعلام کرد.

بر اساس گزارش اخیر مایکروسافت بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر از نسخه ویندوز هفت استفاده می کنن و اگر در زمان باقی مانده، نسخه ویندوز خود را ارتقاء ندهند با آسیب‌ پذیری‌های امنیتی و اشکالات نرم‌افزاری روبه‌رو خواهند شد؛ در واقع بر اساس اعلامیه رسمی این کمپانی تمامی پشتیبانی ها با ورود به سال ۲۰۲۱ پایان یافته است و این شرکت پاسخگوی هیچگونه مشکلی اعم از حملات سایبری و هک شدن به واسطه بد افزارها نخواهد بود.

لازم به ذکر است، هشدار های استفاده از ویندوز سون تنها به شرکت سازنده این نسخه ختم نمی شود، بلکه بسیاری از تیم های امنیتی به طور جدی استفاده از ویندوز سون را منع می کنند. معتقد هستند که کاربران ویندوز ۷ از این پس بیشتر در معرض نفوذ به شبکه از طریق فیشنیگ هستند، به روز رسانی امنیتی دریافت نخواهند کرد، از طریق دسکتاپ خود به راحتی کنترل خواهند شد و از راه دور کدهای دیگری را بر روی سرور به اجرا خواهند گذاشت.

گوگل پلی موزیک « Google play music »
یکی دیگر از برنامه های بسیار پرکاربرد که در سال ۲۰۲۰ از رد خارج شد گوگل پلی موزیک می باشد که در سال ۲۰۱۱ توسط کمپانی گوگل برای اولین بار معرفی شد.

بر اساس اعلامیه گوگل آخرین نسخه گوگل پلی تا انتهای دی ماه به طور کلی از دسترس خارج خواهد شد و امکان انتقال محتویات آن وجود نخواهد داشت، البته لازم به ذکر است در بسیاری از مناطق این روند سرعت بیشتری داشته اکنون گوگل پلی کاملا از دسترس خارج شده است. البته ،گوگل از چند ماه پیش به‌ صورت غیرمستقیم نشان داده بود که می‌خواهد تمرکز خود را از روی پلی موزیک بردارد؛ از چند ماه پیش امکان انتقال تمامی فایل‌های موجود در کتاب‌ خانه‌ی موسیقی گوگل پلی موزیک به یوتیوب موزیک فراهم شده است.

گفتنی است، که گوگل از چندین ماه گذشته دانلود نرم افزار Music Manager را از دسترس خارج کرده بود و به کاربران خود استفاده از یوتیوب موزیک را پیشنهاد نمود؛ نسخه جدید یوتیوب کاملا رایگان بوده و از تمامی فروشگاه های عرضه سرویس های گوگل قابل بارگذاری و بارگیری است. البته نسخه بدون تبلیغات و قابلیت بارگیری موسیقی آفلاین نیازمند عضویت پولی است.

ادوبی فلش پلیر «Adobe Flash Player »
«آدوبی فلش پلیر» (Adobe Flash Player) که در مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر به صورت Shockwave Flash نام‌گذاری شده بود، یک نرم‌افزار رایانه‌ای است که برای بهره‌گیری از محتوای تولید شده در پلتفرم Adobe Flash شامل مشاهده محتوای مالتی‌مدیا، اجرای اپلیکیشن‌های اینترنتی با امکانات کامل و استریم صوت و ویدئو ساخته شده است. فلش پلیر می‌تواند از یک مرورگر وب به صورت یک پلاگین و یا روی دستگاه‌های موبایل پشتیبانی شده اجرا می شود. این برنامه در سال ۲۰۰۵  از سوی شرکت «ماکرومدیا» (Macromedia) ساخته شده و از سوی Adobe Systems توسعه یافته و توزیع شده است.

لازم به ذکر است که ادوبی فلش فقط یکی از پلتفرم های کاربردی در وب نبود؛ بلکه بخش زیادی از وب با فلش اجرا می‌شوند؛ به عنوان مثال، بازی‌ها با فلش اجرا می‌شدند و تمام وب‌سایت‌های سرگرمی از فلش و تبلیغات مبتنی‌ بر فلش بهره می گیرند؛ این پلتفرم در یک دهه خدمات زیادی را به کاربران ارائه کرد، اما با مشکلات امنیتی و مسائل بهینه‌سازی توان در لپ‌ تاپ‌ها همراه بود؛ در نتیجه با توسعه‌ی وب مدرن، نابودی فلش اجتناب‌ناپذیر بود. با این‌ همه، فلش برخلاف انتظار به راهش ادامه داد تا اینکه رکود آن در سال ۲۰۱۷ آغاز شد؛ یعنی زمانی‌ که ادوبی از منسوخ‌ کردن فلش تا انتهای سال ۲۰۲۰ خبر داد. تولیدکنندگان مرورگر هم محدودیت‌هایی روی فلش اعمال و در نهایت، آن  را کاملا از رده خارج کرد.

با این اوصاف، شرکت ادوبی رسما اعلام نمود که با پایان ۲۰۲۰ تمامی خدمات و پشتیبانی های خود را از ادوبی فلش پلیر خاتمه داده است و به زودی تمامی لینک های مربوط به بارگیری آن را از دسترس خارج خواهد کرد،  البته این شرکت برای محصول منسوخ شده خود هنوز جایگزینی معرفی ننموده است و به نظر می رسد در اوایل ۲۰۲۱ این اتفاق رخ بدهد.

کد خبر: ۶۵٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha