۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
تولید گیاهان دارویی در ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی اردبیل عملیاتی شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

تولید گیاهان دارویی در ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی اردبیل عملیاتی شد

اردبیل- نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت:‌ در ۹ ماهه سال جهش تولید بیش از ۸۰۰ هکتار افزایش سطح کشت گیاهان دارویی را در استان شاهد هستیم.

خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با بازار، اظهار کرد:‌ این تولیدات شامل اناب، زعفران، گل محمدی، گل گاو زبون و سایر گیاهان دارویی بومی است که با همکاری بهره‌برداران بخش کشاورزی کشت و فرآوری شده است.

وی تصریح کرد: ما برند خاصی را در تولید و کشت گیاهان دارویی در سطح ملی و منطقه‌ای داریم و امیدواریم با توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی مناسب در این بخش و همچنین تقویت برنامه‌های آموزشی بتوانیم در این حوزه به صورت مناسب به پیش رفته و استحصال محصول را به صورت اقتصادی شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل ظرفیت بی‌نظیری را در تولید و عمل‌آوری گیاهان دارویی دارد، گفت:‌ از دو هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در کشور، ۴۳۰ گونه در استان اردبیل موجود است که با توجه به شرایط آب و هوایی و تنوع جغرافیایی تولید این گونه‌ها به صورت خودرو و کشت توسط کشاورزان با اهداف تولید اقتصادی در حال انجام است.

نیکشاد افزود: در همه مناطق استان مدیریت جهاد کشاورزی نسبت به ارائه بذر یارانه‌ای برای تولیدکنندگان این بخش اقدام می‌کند و ما انتظار داریم سرمایه‌گذاران نسبت به فرآوری، بسته‌بندی، سرتینگ و برندسازی این محصولات ورود پیدا کرده و به تولید اقتصادی گیاهان دارویی در استان بیش از گذشته کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در قیاس با سایر استان‌ها، شرایط کشت محصولات گیاهی در مناطق مختلف استان مستعد به نظر می‌رسد به طوریکه در سال‌های آینده به راحتی می‌توان با استفاده از ظرفیت جهاد کشاورزی و کارشناسان‌ در اراضی شیب‌دار و حتی کم بهره توسعه کشت گیاهان دارویی را انجام داد.

نیکشاد اضافه کرد: با توزیع بذر، بوته و نشاء یارانه‌دار به کشاورزان، سعی بر این است تا رتبه و جایگاه استان اردبیل در تولید و فرآوری محصولات گیاهان دارویی ارتقا یابد به طوریکه ما سعی و تلاشمان بر این است تا از خام‌فروشی جلوگیری کرده و به نوعی به سمت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذارانی که در این بخش استعداد مشارکت فعالانه را دارند، می‌توانند از تسهیلات مناسب نیز استفاده کنند و صادرات محصولات را به کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان و ترکیه به صورت عرق‌گیری، تولید شربت و یا سایر محصولات دارویی شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اظهار کرد: ما نسبت به ارائه برنامه‌های آموزشی از طریق مدیریت ترویج برای فعالان این بخش اقدام کردیم که با توجه به شرایط کرونا این آموزش‌ها بیشتر به صورت غیرحضوری و از طریق ارائه سی دی انجام می‌شود که در شهرستان اردبیل نیز کشت زعفران و سایر محصولات با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

کد خبر: ۶۴٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha