۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
بزرگترین گردهمایی موتورسواری کشور در تهران برگزار شد
به مناسبت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی

بزرگترین گردهمایی موتورسواری کشور در تهران برگزار شد

 باقری، رییس کلوپ موتورسواران کشور گفت: برگزاری گردهمایی موتورسواری کشور به مناسبت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و با هدف زنده نگه داشتن نام و یاد آن شهید بزرگوار بوده است.

بازار؛ گروه خودرو:  روز گذشته، سومین و بزرگترین گردهمایی موتورسواران کشور به مناسبت بزرگذاشت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در تهران برگزار شد. باتوجه به شیوع بیماری کرونا، این تور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موازین اسلامی از سوی شرکت کنندگان اجرا شد. در این تور ۱۴۰ موتورسوار از گروه های برتر و پیشکسوت اعم از گروه‌بابی تراولز،انجمن بنلی سواران،انجمن کلیک سواران  و گروه های مردمی،تعدادی از خانواده های ایثارگران ،بانوان و اعضای پیست موتورسواران حضور داشتند. از ابتدای حرکت تا پایان گردهمایی نیز خبرنگار بازار در کنار راکبان حضور داشت، که در ادامه بخشی از این همایش را از نظر خواهیم گذراند:

مبدا تا مقصد
مبدا حرکت این گردهمایی موتورسواری ساعت ۱۰ صبح از میدان آرش کمانگیر حوالی برج میلاد تعیین و مقصد نیز کاخ موزه نیاوران انتخاب شده بود. جذابیت اجتماع این تعداد از موتورسواران به حدی بود که در مبدا، توجه رهگذاران فراوانی را به خود جلب کرده بود. حرکت موتورسواران با رعایت نکات ایمنی و براساس قوانین راهنمایی و رانندگی انجام شد.

از بدو ورود موتورسواران به اتوبان حکیم برای رسیدن به کاخ موزه نیاوران، ۱۴۰ موتورسیکلت در یک ردیف منظم و از سمت راست اتوبان با سرعت مطمئن و قانونی در حال حرکت بودند. در طول مسیر نظر هر راننده‌ای خودرو و موتورسوار را به خود جلب می‌کردند، شور و اشتیاق حرکت این تعداد از موتور به حدی بود که سایر موتورسیکلت‌های عادی تمایل به ملحق شدن به این گروه را داشتند.

هنگام حرکت هر خودرو از کنار این کاروان موتورسیکلت، باعث می‌شد که همه آن‌ها با دوربین تلفن‌های همراه خود در اتوبان ثبت لحظه کنند. هرچند که روز جمعه بسیاری از اتوبان‌های شهر تهران خلوت هست، اما در هر مسیری که موتورسواران وارد می‌شدند، جمعیت بسیاری از خودروها به دنبال آن‌ها با رعایت قوانین، حرکت و نزدیک می‌شدند. با گذشت حدود ۴۰ دقیقه از حرکت، این همایش به کاخ موزه نیاوران رسید. موتورسیکلت‌ها باتوجه به کلاس‌های متفاوت در دسته‌های مختلف به طور منظم در محوطه کاخ صف آرایی کردند. در بدو ورود به کاخ، بازدیدکنندگان و رهگذران همگی به سمت این همایش جذب و اقدام به گرفتن عکس‌های یادگاری می‌کردند.

کلاس‌ های مختلف موتورسیکلت
آنچه که در این گردهمایی بیش از همه جلب توجه می‌کرد، تفاوت کلاس‌ موتورسیکلت‌های موجود بود. بیشترین تعداد، موتورسیکلت هوندا کلیک بود که در سگمنت اسکوتر و پس از آن بنلی‌های ۲۵۰ سی سی با سگمنت ریس شهری بود. هرچند که در این میان موتورها نیز از کلاس‌های دیگر با حجم‌های بیشتر به چشم می‌خورد. بازدیدکنندگان بیشتر علاقه به عکس گرفتن با موتورسیکلت‌های ریس داشتند و اغلب به سمت موتورهای بنلی، کی تی ام و آپچی می رفتند.

رنگ‌های جذاب و تفاوت‌های طراحی
در هر گروه و کلاس موتور سیکلت که نگاه می‌کردیم، نسل‌های مختلف از یک مدل با طراحی‌های جدید و قدیمی خودنمایی می‌کرد. شاید طراحی ظاهری موتورسیکلت‌ها در رنگ‌های منحصر به فرد آن‌ها کاملا پنهان شده بود. طراحی‌های اسپرت در کنار خطوط تیز بدنه توام با ساختار فلزی که نشان از استحکام بالای شاسی و بدنه موتورهای ریس شهری داشت. در کنار ظاهر آرام و البته زیبایی هوندا کلیک، رنگ‌های فانتزی و جذابی وجود داشت که نقش ظاهر آرام به خود گرفته بود. از آنجایی که در صنعت خودرو تفاوت و تعدد رنگ نداریم، اما در موتورسیکلت‌ها رنگ‌ها بیشتر از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند.

ایمنی و امنیت نکته قابل توجه
هدف برگزاری چنین گردهمایی‌هایی ارتقا فرهنگ رانندگی با حرکت نمادین است. تمام راکبان شرکت کننده در این تور به کلاه ایمنی و لباس‌های مخصوص رانندگی مجهز بودند. راکبان وسوارانی که با خانواده در این همایش حضور یافته بودند، سعی کرده بودند رنگ لباس ها را با موتورسیکلت‌ها یکی کنند. سرمای هوا مغلوب لباس‌ها و تجهیزات گرم راکبان موتور سیکلت‌ها شده بود. در این همایش برخی از موتورسیکلت‌ها مجهز به فناوری‌های جدید مانند دزدگیر هوشمند، قطع کن سوخت، سیستم تعلیق جدید، ترمزهای ای بی اس و... به چشم می‌آمد. تمام این موارد ایمنی و امنیت راکبان را در زمان حرکت و استفاده از موتورسیکلت افزایش می‌دهد.

حضور خانواده‌ها عامل تداوم و ارتقا فرهنگی
شاید بتوان گفت برای نخستین بار حضور خانواده‌ها در چنین همایش بی سابقه‌ای فراهم شده است. این مهم می‌تواند سبب همبستگی بیشتر و تعامل بین اعضای در روزهای جمعه و بازدید از مکانهای تاریخی و ملی بازدید داشته باشند. این امر در ارتقای سطح کیفیت صنعت گردشگری کشور تاثیر بسزایی دارد. یکی‌ از اهداف مهم فعالیت کلوپ رسمی موتورسواران کشور فرهنگ سازی وارتقای سطح کیفیت فنی و تئوری موتورسواران در سطح شهر است. حضور خانواده‌ها در چنین گردهمایی‌های عامل تضمین و تدام آن است.

پیروی از بیانات رهبری
برخی از شرکت کنندگان در این همایش و بازدیدکنندگان، از دلیل انتخاب مبدا و مقصد حرکت این گردهمایی سوال می‌کردند. سعید باقری رئیس کلوپ نیز در پاسخ به سوال آن‌ها، می گفت: «طبق فرمایش مقام معظم رهبری ارتقای صنعت گردشگری می تواند ما را از وابستگی به فروش نفت بی نیاز کند، دلیل اصلی انتخاب مبدا و مقصد نیز این مورد از فرمایش مقام معظم رهبری و تقویت گردشگری بوده است.»

سابقه برگزاری گردهمایی
اجرای همایش موتورسواران کشور در ایام خاص(مناسبتهای ملی و مذهبی) همانند برگزاری نخستین گردهمایی در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و همچنین سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی به منظور زنده نگه داشتن  نام و یاد آن ها و همچنین ادامه راه آنان و حفظ ارزش های امام و انقلاب در بین جوانان است. تاکنون سه مرتبه این همایش برگزار شده است.

حجم موتورسیکلت‌ها، قانونی بود
موتورسیکلت‌های حاضر در این گردهمایی حجم موتور ۲۵۰ سی‌سی یا کمتر داشتند. متولیان برگزاری این همایش معتقد بودند، در صورت حمایت بیشتر مسئولین وزارت گردشگری،کانون جهانگردی،ارگانهای انتظامی، می‌توان تداوم برگزاری و توسعه این همایش‌ها را حتی با افزایش حجم موتور در پیش داشت.

موتورسازان حامی برگزاری شوند
در زمان پارک موتورسیکلت‌ها و پس از پذیرایی از حضار و شرکت‌کنندگان، رئیس کلوپ موتورسواران کشور، اقدام به سخنرانی کرد و گفت: هدف اصلی این همایش مانند ادوار گذشته، به مناسبت سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و زنده نگه داشتن  نام و یاد آن شهید بزرگوار بوده است.
سعید باقری، در ادامه با اشاره به نیاز به حمایت جهت تداوم برگزاری، افزود: زیرساخت و بسترهای مربوطه از جمله فضای ثابت و مناسب برای اجرا و ساماندهی گردهمایی موتورسواران از اصلی‌ترین نیازهای ما است. مسئولانی که از سمت خود جابه جا می شوند به قشر جوان و کلوپ موتورسواران اهمیت دهند و سلیقه ایی عمل نکنند.چون این تفریح سالمی برای تخلیه انرژی سالم جوانان عزیز کشورمان هست که بسیار مورد استقبال عموم قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به حامی شدن موتورسازان از این همایش‌ها، بیان کرد، در صورت حمایت تولیدکنندگان موتورسیکلت از این کلوپ می‌توان تعامل دو طرفه جهت استفاده از خدمات پس از فروش و تعمیرات مربوط برای اعضا فراهم شود. زیرا بسیاری از موتورهای شرکت کننده متعلق به برندهای مطرح و شرکت‌های فعال در کشور است.

باقری با اشاره به توسعه این کلوپ و اهمیت آن، اضابه کرد: عضو گیری به زودی پس از گزینش های مربوطه انجام خواهد شد و کارت عضویت به هر عضو ارائه خواهیم داد.
وی در ادامه افزود: گردهمایی بعدی در ۲۲ بهمن همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار و اگر از لحاظ امنیت و شرایط ترافیکی پلیس مجوز صادر کند، مراسم متفاوتی خواهیم داشت. این همایش در کشور بسیار نو بوده و اگر حمایت‌های ویژه نشود ایجاد احتمال چالش در آینده برگزاری این مراسم وجود دارد.
رئیس این کلوپ در پایان از وزیر محترم گردشگری و میراث فرهنگی جناب اقای مونسان، آقای اربابی مدیر عامل کانون جهانگردی، اقای درویشی و دیگر مسئولین محترم که امکان برگزاری این تور را فراهم کردند، قدرانی و تشکر به عمل آورد.

حضور بانوان در گردهمایی موتورسواران
در این همایش رئیس کمیته بانوان موتور سوار که به تازگی در این کلوپ ایجاد شده، دعوت به عمل آمده بود. زهرا عابدینی در حاشیه گردهمایی از سابقه حضور ۱۰ ساله فعالیتش در رشته موتورسواری، گفت: در کلاس مینی جی پی و کلاس ۲۵۰ سی سی شرکت می‌کنم. به تازگی نیز مسئول این کمیته بانوان این کلوپ جهت پیشرفت بانوان موتور سوار و ایجاد یک نظم در آن هستم. اگر این کمیته و کلوپ منظم شود، عضو فراوان خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه چالش اصلی بانوان موتور سوار نداشتن گواهینامه برای تردد در سطح شهر هست، افزود: گواهینامه فعلی بانوان متعلق به تردد در پیست است. امیدواریم یک قانون جدید برای این موضوع ایجاد شود که براساس آن مجوز تردد داشته باشیم.
عابدینی ضمن اشاره به تجربه خود در خصوص رانندگی با موتورسیکلت و فاصله از آن، بیان کرد: سه یا چهار سال اول فعالیت کراس سوار بودم، به دلیل حجمه عدم رانندگی خانم ها با موتور، گپ یکساله با فعالیتم ایجاد شد. به سمت دوجرخه سواری رفتم اما دیدم به جز موتورسواری علاقه ندارم، بنابراین مجدد فعالیت موتورسواری ریس را آغاز و فدراسیون حمایت کرد و پیست را برای بانوان نیز باز کرد.

کد خبر: ۶۴٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha