۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
برنده قطعی معاملات بورس دولت بود!؟
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران:

برنده قطعی معاملات بورس دولت بود!؟

اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت: دولت یکی از برندگان رونق بازار بود اما فراموش نکنیم که اقتصاد ایران طی سالهای اخیر و با تحولات اقتصاد بین الملل درگیر مسائل بسیار جدی از جمله کسری بودجه شدید شد.

به گزارش بازار، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در رابطه با درآمد دولت از بازار سرمایه گفت: دولت یکی از برندگان رونق بازار بوده است.

وی با تذکر این نکته که اقتصاد ایران طی سالهای اخیر و با اتفاقاتی که در اقتصاد بین الملل رخ داد درگیر مسائل بسیار جدی از جمله کسر بودجه شدید شد، گفت: اگر دولت نمی توانست از بورس تأمین منابع کند آن وقت از روش هایی استفاده می کرد که نرخ تورم از حال حاضر هم بیشتر می شد.

عضو شورای عالی بورس گفت: نوسانات شدید در همه بازارهای سرمایه دنیا وجود دارد اما وقتی بازار از تعداد زیر یک میلیون سرمایه گذار به بالای ۱۰ میلیون سرمایه گذار فعال می رسد و تعداد زیادی از این افراد سواد اقتصادی و مالی کافی ندارند و همزمان، زیرساختها و قوانین و نهادهای تخصصی بازار سرمایه هم متناسب سازی نشده اند شاهد رفتارهای توده ای بیشتری خواهیم بود.

اسلامی علت اصلی ورود مردم به بازار سرمایه را ترس از کاهش قدرت اقتصادی دانست و افزود: بخش بزرگی از نظارت بر بازارهای دنیا از نوع نظارت های معاملاتی است که ما در این حوزه ضعیف عمل کردیم.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تصریح کرد: بسیاری از نهادهای بازار سرمایه کشور با حرف های ناآگاهانه و اقدامات مسئولان از کارکرد اصلی خود خارج می شوند.

در ادامه، حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی شاخص ها حاکی از این است که دولت از محل رونق بخشی به بازار سرمایه منافعی را کسب کرده اما اگر دولت بهتر عمل می کرد و منافعش متقابل می شد یعنی یک بازی برد- برد را با همه بازیگران بازار سرمایه انجام می داد خیلی بهتر بود.

وی با بیان اینکه نگاه دولتها برای تعامل جدی با بازار سرمایه یک نگاه استراتژیک و بلندمدت نیست افزود: نگاه دولتها به این قضیه عمدتاً یک نگاه منفعت طلبانه و ناشی از کسری بودجه و یا شرایط اضطراری بوده است.

میرمعینی اظهارکرد: بودجه سال ۱۴۰۰ حساب ویژه ای روی بازار سرمایه باز کرده و پیش بینی درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی فقط از محل مالیات بر فروش سهام نیز گویای این است که خواب هایی برای این بازار دیده شده اما محقق شدن یا نشدن آن جای سوال است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در سال ۹۹ به دلیل عدم آمادگی کافی برای جذب منابع و کامل نبودن مقررات، دچار رشد بی دلیل و بی منطق و بعد هم دچار ریزش شد.

کد خبر: ۶۴٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha