۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
چرخ‌ توسعه در شهرک‌های صنعتی نیازمند روغن‌کاری؛ جذابیت بالای قزوین برای سرمایه‌گذاری
بازار گزارش می‌دهد؛

چرخ‌ توسعه در شهرک‌های صنعتی نیازمند روغن‌کاری؛ جذابیت بالای قزوین برای سرمایه‌گذاری

قزوین- با توجه به اهمیت بالای شهرک‌های صنعتی در رشد و توسعه اقتصاد غیرنفتی فرآیند توسعه در این شهرک‌ها بارونق بیشتری در سال جهش تولید دنبال می‌شود و خبرهای خوبی در مورد احداث دو شهرک صنعتی با محوریت بخش خصوصی شنیده می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: استان قزوین با دارا بودن ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی کشور بازی می‌کند. درمجموع سه هزار ۴۳۷ واحد تولیدی و صنعتی در استان قزوین وجود دارد که از این تعداد ۱۴۰۴ واحد تولیدی درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و دو هزار و ۳۳ واحد تولیدی خارج از این شهرک‌ها و نواحی قرار دارند، موضوعی که نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد واحدهای صنعتی استان بیرون از محدوده شهرک‌های صنعتی استان قرارگرفته‌اند که به همین دلیل از برخی خدمات شرکت شهرک‌های صنعتی استان مانند انشعابات آب، برق، گاز و خدمات ایمنی و آتش‌نشانی محروم مانده‌اند.

از طرف دیگر قرار گرفتن قزوین در کریدور ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب جذابیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان ایجاد کرده که این ظرفیت‌ها در سال جهش تولید باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگیری.

اجرای ۷۰۱ طرح در شهرک‌های صنعتی
استاندار قزوین در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه یک هزار و ۲۱۴ طرح در دست اجرای صنعتی در استان وجود دارد، عنوان کرد: از این ۱۲۱۴ طرح صنعتی که مربوط به احداث واحد جدید و یا طرح‌های جدید توسعه‌ای است، ۷۰۱ طرح آن داخل شهرک‌های صنعتی و ۵۱۳ طرح خارج از این شهرک‌ها قرار دارند.

هدایت الله جمالی پور بابیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون حدود دو هزار و ۷۵ جواز تأسیس واحدهای صنعتی و تولیدی در قزوین صادرشده است، اضافه کرد: این طرح‌ها شامل ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی مستقل و هم شامل اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنایع و واحدهای صنعتی موجود در استان است.

با توجه به وجود معافیت‌های مالیاتی جدید، به‌زودی دو شهرک صنعتی خودروسازی و صنایع برق و الکتریک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان قزوین ایجاد می‌شود

جمالی‌پور با تأکید بر لزوم کوتاه‌ شدن فرآیند سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صنعت استان اضافه کرد: برای صدور تمامی هرکدام از مجوزهای حوزه تولید و سرمایه‌گذاری ۲۰ روزبه ادارات و دستگاه‌های اجرایی وقت داده‌ایم که در صورت پاسخگو نبودن یک اداره به یک استعلام از سوی سرمایه‌گذار نظر دستگاه مربوطه مثبت تلقی خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ مگر اینکه مدیر دستگاه به یک دلیلی که قابل‌پذیرش باشد به ما اعلام کند که فرآیند صدور مجوز یا جواب استعلام بیشتر از ۲۰ روز طول می‌کشد، بااین‌حال بیشتر از ۴۵ روزبه هیچ دستگاهی نمی‌توانیم زمان بدهیم که مجوز سرمایه‌گذاری را صادر کند.

اهمال مدیران برخی واحدهای تولیدی در عقد قرارداد با شرکت شهرک‌ها
معاون اقتصادی استاندار قزوین هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به‌قرار داشتن ۲۰۱۳ کارگاه تولیدی و واحد صنعتی کوچک در بیرون از حریم شهرک‌های صنعتی به بازار گفت: با توجه به اینکه مالکان این واحدهای تولیدی و صنعتی هیچ قراردادی با شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین ندارند، بنابراین نمی‌توانند از خدماتی مانند انشعاب گاز طبیعی، خیابان آسفالت منتهی به واحد صنعتی، جدول‌کشی فاضلاب، تصفیه‌خانه پساب صنعتی، پست برق اختصاصی و خودروهای پیشرفته آتش‌نشانی و اطفای حریق استفاده کنند.

قبادی ادامه داد: یکی از دغدغه‌ها و مسائل تکراری ما هم در کارگروه‌ و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید رفع همین مشکلات ساده واحدهای تولیدی و صنعتی بیرون از محدوده شهرک‌های صنعتی استان قزوین است که متاسفانه به دلیل اهمال‌کاری برخی مدیران و مالکان واحدهای صنعتی در عقد قرارداد با شرکت شهرک‌ها و الحاق به محدوده شهرک‌های صنعتی است.

شکل‌گیری ۲ شهرک صنعتی خودروسازی و صنایع برق
از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در گفت‌وگو با بازار توسعه شهرک‌های تقاضامحور را جزو اولویت‌های کاری شرکت شهرک‌های صنعتی دانست و بیان کرد: برای اینکه بتوانیم در رقابت با سایر استان‌ها میزان سرمایه‌گذاری صنعتی بیشتری را جذب کنیم، اولویت ما توسعه شهرک‌های صنعتی کاسپین یک و کاسپین دو است و برنامه ما این است که این دو شهرک صنعتی را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم.

حمیدرضا خان پور همچنین از احداث دو شهرک صنعتی توسط بخش خصوصی در استان خبر داد و افزود: با توجه به وجود معافیت‌های مالیاتی جدید، به‌زودی دو شهرک صنعتی خودروسازی و صنایع برق و الکتریک با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان قزوین ایجاد می‌شود.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون حدود دو هزار و ۷۵ جواز تأسیس واحدهای صنعتی و تولیدی در قزوین صادرشده است

وی مساحت شهرک صنعتی خودروسازی و صنایع برق را به ترتیب ۵۰ و ۱۷ هکتار عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی ما این است که با ایجاد این دو شهرک صنعتی توسط بخش خصوصی در مجموع پنج هزار شغل جدید در استان قزوین ایجاد شود که می‌تواند جهش تولید و اشتغال را به معنای واقعی در استان و حتی کشور محقق کند.

واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران شهرک خودرو
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین بابیان اینکه زمین برای ایجاد شهرک صنعتی خودروسازی به سرمایه‌گذاران واگذارشده است، اضافه کرد: همچنین احداث شهرک صنایع برق در مرحله تغییر کاربری زمین مورد نظر از کشاورزی به صنعتی است و مراحل انجام آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه، کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون تبصره یک ماده یک دنبال می‌شود.

خانپور ادامه داد: شهرک صنایع برق باهدف ایجاد زنجیره کاملی از محصولات مرتبط با صنعت برق از جمله کابل، کلید، پریز و محصولات روشنایی احداث خواهد شد و در صورت تکمیل قزوین را به قطب تولید کالاهای صنعت برق در کشور بدل می‌کند و می‌تواند موقعیت صادراتی خوبی را برای استان به وجود آورد.

وی با اشاره به وجود معافیت‌های مالیاتی برای واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی یادآور شد: علت تقاضا برای ایجاد این دو شهرک صنعتی وجود همین معافیت‌های مالیاتی است و اگر بروکراسی اداری و سایر هزینه‌های ایجاد صنایع و کارخانجات در استان قزوین کاهش پیدا کند، شاهد پیشرفت سریع طرح ساخت این دو شهرک صنعتی خواهیم بود.

استقرار صنایع دانش‌بنیان و شرکت‌های های‌تک
رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین توسعه صنایع دانش‌بنیان و کم‌آب‌بر را مهمترین رهیافت این شرکت برای ارتقای راندمان دانست و گفت: شرکت‌های «های‌تک» که محصولات پیشرفته‌ای مانند گوشی تلفن همراه تولید می‌کنند، در اولویت واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین هستند.

رویکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در حوزه تخصیص بودجه و اعتبارات رویکرد فناورانه، پژوهش‌محور و مبتنی بر توسعه علمی و فناوری‌محور است

خانپور افزود: در همین راستا به شرکت‌های دانش‌بنیان برای اعطای زمین ۷۰ درصد تخفیف می‌دهیم و ۳۰ درصد مابقی قیمت زمین صنعتی و حقوق انتفاع را طی اقساط ۴۸ ماهه از این مالکان این شرکت‌های اخذ می‌کنیم.

وی با اشاره به بسته‌های تشویقی در نظر گرفته‌شده برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران ادامه داد: اگر اعضای خانواده شهدا و ایثارگران درخواست دریافت زمین صنعتی داشته باشند، علاوه بر تخفیف ۷۰ درصدی باقی‌مانده قیمت زمین را در اقساط ۵ ساله (۶۰ ماهه) از آنها دریافت می‌کنیم.

اجرای طرح توسعه واحدهای فناور در شهرک‌های صنعتی
همچنین در ارتباط با توسعه استقرار و فعالیت دانش‌بنیان‌ها در شهرک‌های صنعتی هم خبرهای خوبی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به گوش می‌رسد، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قزوین در این باره گفت: در جهت حمایت از پژوهش و شرکت‌های دانش‌بنیان طرح پایلوت توسعه واحدهای فناور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین اجرا می‌شود.

ابوالفضل یاری در گفت‌وگو با بازار با بیان اینکه رویکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در حوزه تخصیص بودجه و اعتبارات رویکرد فناورانه، پژوهش‌محور و مبتنی بر توسعه علمی و فناوری‌محور است، اظهار داشت: در جهت حمایت از پژوهش و شرکت‌های دانش‌بنیان طرح آزمایشی توسعه واحدهای فناور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین اجرا می‌شود.

شرکت‌های «های‌تک» که محصولات پیشرفته‌ای مانند گوشی تلفن همراه تولید می‌کنند، در اولویت واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین هستند

وی احداث شهرک علم و فناوری در شهرستان آبیک را از جمله اقدامات این سازمان برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه دانست و اضافه کرد: همچنین ورود شتابگرهای علم و فناوری به مراکز دانشگاهی استان قزوین نشان می‌دهد که رویکرد توسعه استان بر حمایت از شرکت‌های پژوهشگر، دانش‌بنیان و فناورمحور تمرکز دارد.

با این همه به نظر می‌رسد آنچه که در نهایت توسعه شهرک‌های صنعتی را محقق می‌کند، جذب سرمایه‌گذار خارجی و وارد کردن فناوری پیشرفته از طریق این سرمایه‌گذاران است که با توجه به رویکرد استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند رشد و توسعه سریع شهرک‌های یادشده را به دنبال بیاورد.

کد خبر: ۶۴٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha