۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
تحریم داخلی مانع رسیدن به اقتصاد هوشمند است
یک تولید کننده بازی رایانه ای:

تحریم داخلی مانع رسیدن به اقتصاد هوشمند است

کرباسی، تولید کننده بازی رایانه ای عنوان کرد : اگر تولیدات ایرانی وارد بازار بین المللی شود اقتصاد هوشمند و درآمد ارزی ایجاد می کند اما دیوارهای داخلی راه صادرات را بسته اند.

به گزارش بازار، بابک کرباسی، تولیدکننده و کارشناس بازیهای رایانه ای و مجید زورمند، مشاور سرمایه گذاری حوزه کسب و کارهای نوآورانه، درباره موضوع اقتصاد هوشمند راه میانبر جهش تولید، به سوالات زیر پاسخ دادند:

آیا استارت آپ ها که حرف اول را در اقتصاد هوشمند می زنند شامل کسب و کارهای خاصی هستند؟
زورمند: عموم مردم با واژه استارت آپ آشنایی کامل ندارند و آن را یک کسب و کار خیلی ویژه تصور می کنند. در واقع هر کسب و کاری که بتواند با تکنولوژی و نوآوری سه خاصیت مهم را ایجاد کند یک استارت آپ است. نخست اینکه آن کار به مکان خاصی وابسته نباشد، در مدت زمان کوتاهی گسترش پیدا کند و به سرعت مانند تاکسی های اینترنتی کل کشور را پوشش دهد و مورد آخر این که باید بتواند با یک سرمایه اندک هم کار خود را آغاز کند و در ادامه روند فعالیت خود به دنبال توسعه باشند. بنابراین ما هر کسب و کاری که داریم می توانیم با هوشمندی و به کار گیری تکنولوژی تغییراتی در آن ایجاد کنیم که سود بیشتری به دست آوریم.

وضعیت تولیدات داخلی در حوزه اقتصاد هوشمند چگونه است؟
کرباسی: حدود ۳۰هزار توسعه دهنده اپلیکیشن و بازی در کشور وجود دارند که در سال ۹۸ نزدیک به ۱۳۰ هزار اپلیکیشن و بازی برای بازار داخلی و بین المللی تولید کرده اند. در کنار تولید داخل، صدها میلیون بازی و نرم افزار خارجی تولید می شود که کاربران ایرانی آن ها را هم می بینند.

ایران به دلیل تحریم و رخدادهایی که از گذشته بوده است، جز معدود کشورهایی در دنیاست که دارای مرز دیجیتال است، از این رو یک دیوار خارجی وجود دارد. همچنین یک دیوار داخلی هم وجود دارد که قرار بود به خاطر پیشگیری از واردات بی حساب و کتاب ایجاد شود اما این قانون بد اجرا شده به طوری که خارج شدن هم دچار مشکل شده است. تولیدکنندگان داخلی در سال گذشته نزدیک به ۲۵ میلیون تراکنش مالی موفق داشته اند، این موفقیت نشان می دهد اگر تولیدات ایرانی وارد بازار بین المللی شود اقتصاد هوشمند و درآمد ارزی ایجاد می کند و زمینه جهش تولید را فراهم می کند.

جایگاه خانواده در اقتصاد هوشمند چیست؟
زورمند: خانواده ها رکن اصلی این نوع اقتصاد هستند چرا که اعضای هر خانواده همان مشتریان کالا و خدمات ارائه شده توسط استارت آپ ها هستند. در واقع هر خدمتی که ایجاد می شود یا هر پلت فرمی که طراحی و در بستر وب یا شبکه های اجتماعی عرضه می شود برای ارائه به یک مشتری تهیه می شود. آنچه که اهمیت دارد این است که رابطه میان مشتری و کسب و کار جدید باید دو سویه یا برد برد باشد یعنی هم استارت آپ ها سود ببرند و هم خانواده ها.

چرا سرمایه گذاران وارد حوزه استارت آپها و تولیدات هوشمند نمی شوند؟
کرباسی: نگاه سرمایه گذاران در ایران به شدت سنتی است و توانایی حضور در این نوع کسب و کارها چه به عنوان شتاب دهند چه تامین کننده مالی را ندارند. از سوی دیگر در حوزه نوآورانه و فعالیت های مبتنی بر آی تی، گردش اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد؛ یعنی یک سرمایه گذار مانند مجموعه های هولدینگ که به ستادها و بنیادهای حاکمیتی متصل هستند هر چقدر هم پول داشته باشند بالاخره در یک روز تمام می شود. به همین دلیل لازم است بخش خصوصی وارد این کار شود تا سرمایه ها همواره در گردش باشند.

کد خبر: ۶۴٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha