۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
«بی‌انگیزگی» تولیدکنندگان در استان سمنان؛ دولت رقیب سرسخت بخش خصوصی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

«بی‌انگیزگی» تولیدکنندگان در استان سمنان؛ دولت رقیب سرسخت بخش خصوصی

سمنان- یکی از مشکلاتی که امروز تولیدکنندگان و سرمایه گذاران استان سمنان با آن روبرو هستند بی‌انگیزه بودن برای تولید است و دلیل آن نیز توسط برخی کارشناسان بروکراسی، تقابل دولتی‌ها با بخش خصوصی به مثابه یک رقیب، مانع تراشی و … می‌دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولید در استان سمنان مشکلات کم ندارد اما وقتی متوجه می‌شویم که بسیاری از این مشکلات دولت پدید هستند و از نگاه مدیریت نامناسب دولتی بر می‌آید، به واقع معادلات تغییر می‌کند. امروز شاید تولید کنندگان با مشکلات اقتصادی کنار بیایند و روزگار بگذرانند اما مشکلاتی که توسط مسئولان پدید می‌آید بسیار کار را دشوار می‌کند.

بروکراسی پیچیده یکی از مشکلات تولید کنندگان است از سوی دیگر مانع تراشی‌های عجیب و غریب سبب شده تا مشکلات تولید بسیار شود. اگر با دقت بیشتری به مشکلات تولید نگاه کنیم خواهیم دید که تلاطم ارز، گرانی، تورم، فقدان نقدینگی، بدهی‌های بانکی و … هم باز به تصمیمات نادرست دولتی باز می‌گردد.

دولت هم مقصر است
در نتیجه این تعبیر که دولت خودش یکی از موانع تولید در سطح استان سمنان است بی راه به نظر نمی‌رسد، زیرا بعضاً دیده شده که نه تنها دولتی‌ها باری از دوش بخش خصوصی بر نمی‌دارند بلکه تلاش دارند چون یک رقیب سرسخت بخش خصوصی را از میدان بیرون کنند.

نمونه واضح آن کارخانه تخم مرغ در شاهرود است که بنا به گفته یکی از افراد مطلع دولت فقط به این دلیل که ممکن است یک روز این تنها کارخانه تخم مرغ شاهرود، انحصار تولید را در دست بگیرد، آن را تعطیل کرده اند و میلیاردها تومان هزینه و دستگاه‌های آن خاک می‌خورد در حالی که بی کاری در شاهرود سر به آسمان کشیده است.

بعضاً دیده شده که نه تنها دولتی‌ها باری از دوش بخش خصوصی بر نمی‌دارند بلکه تلاش دارند چون یک رقیب سرسخت بخش خصوصی را از میدان بیرون کنند

این موانع باعث شده تا تولید کنندگان بی انگیزه شوند در ادامه گفتگوی بازار با علی منصوری یکی از فعالان تولید و فردی که تجربه سرمایه گذاری در استان سمنان را دارد، از نظر شما می‌گذرد.

* مهمترین مشکلات تولید چیستند؟
نداشتن انگیزه مهمترین موضوع پیش روی تولیدکنندگان استان سمنان است، مدت‌ها است که تولیدکنندگان با انبوهی از مشکلات روبرو هستند که یکی از بزرگترین شان مسئولان دولتی و بروکراسی پیچیده محسوب می‌شود.

مشکلات عدیده ای امروز تولید کنندگان استان سمنان را احاطه کرده که یکی از مهمترین آنها همین مسئولان دولتی هستند عدم ثبات اقتصادی، عدم توانمندی در کنترل شرایط اقتصادی و بروکراسی مشکلات عمده ای است که دولت پیش پای تولیدکنندگان گذاشته است.

* خطر این بی انگیزه بودن چیست و عامل آن چه می‌تواند باشد؟
امروز مشکلات زیاد باعث شده تا انگیزه تولیدکنندگان کاهش یابد وقتی با مشکل انگیزه روبرو می‌شویم یعنی وارد ورطه‌ای شده ایم که نه تنها جذب سرمایه گذار جدید برایمان غیر ممکن می‌شود بلکه سرمایه‌های فعلی و کنونی را هم نمی‌توانیم به خوبی حفظ کنیم.

مشکلات عدیده ای امروز تولید کنندگان استان سمنان را احاطه کرده که یکی از مهمترین آنها همین مسئولان دولتی هستند

مشکلات عامل بی انگیزگی تولید کنندگان است تولیدکنندگان چه گناهی کرده اند که یک روز ارز دچار تلاطم می‌شود، روز دیگر واردات و صادرات قوانین عجیب و غریب پیدا می‌کنند، روز دیگر بخش نامه‌های عجیب می‌آید و هیچیک هم باری از دوش تولید کننده بر نمی‌دارند.

اتفاقات مضحکی رقم می‌خورد که باعث بی انگیزگی تولید کنندگان و سرمایه گذاران شده است، عمده این موضوع نیز به دولتمردان باز می‌گردد زیرا بروکراسی را انقدر پیچیده کرده اند که دیگر کسی اعتمادی به سیستم نمی‌کند.

* آیا موردی نیز وجود دارد؟
بله صدها مورد؛ برای مثال موضوع ساده آن مزایده و مناقصه‌هایی است که مثلاً شهرداری‌های استان سمنان برگزار می‌کنند. قانون عجیبی وجود دارد که می‌گوید شما باید پول طرحی که می‌خواهید برای شهرداری کاری را انجام دهید را باید به خزانه واریز کنید سپس دولت از خزانه بدون اینکه به آن دست بزند پول را به حساب شهرداری واریز می‌کند.

وقتی خزانه قرار نیست بخشی از پول را بردارد چرا باید این پول به حساب خزانه برود دوباره برداشت شود و باز به حساب شهرداری بیاید چرا سرمایه گذار مستقیماً نمی‌تواند با شهرداری یا هر پیمانکار دولتی دیگری وارد معامله پولی شود؟ نمونه بارز آن مزایده شهرداری شاهرود در زمینه پارک بانان که دوبار صادر شده و کسی شرکت نکرده و برای بار سوم هم مطمئن باشید کسی شرکت نمی‌کند.

وقتی سرمایه گذاری می بیند که قرار است پولش به خزانه برود علی رغم اینکه می‌داند پول بدون دست خوردن باز می‌گردد اما هرگز چنین ریسکی را نمی‌کند که سرمایه اش را به خطر بیندازد در نتیجه به صورت کلی قید سرمایه گذاری و مناقصه را می‌زند.

قانون عجیبی وجود دارد که می‌گوید شما پول طرحی که می‌خواهید برای شهرداری کاری را انجام دهید را باید به خزانه واریز کنید سپس دولت از خزانه بدون اینکه به آن دست بزند پول را به حساب شهرداری واریز می‌کند

مناقصه شهرداری‌ها دقیقاً به همین دلیل است که مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، گفت: برخی مناقصه‌ها دوبار حتی سه بار برگزار شده اند اما هیچکس شرکت نکرد و برای بار سوم و چهارم هم اگر برود کسی شرکت نمی‌کند زیرا مردم می‌ترسند که پولشان به خزانه برود و وارد چرخه بروکراسی شود و چندین ماه از آن خبری نباشد و بعد معلوم نیست چه سرنوشتی ایجاد می‌شود.

* این مسائل چه مشکلی را پدید می‌آورد؟
این مسائل در عین پیش پا افتادگی متاسفانه موانع بزرگی برای سرمایه گذاری و تولید است ما این مشکلات را در بخش تولید هم داریم شما برای تولید یک محصول باید یکسال تمام دوندگی کنید و بالغ بر ۵۰ نامه را بین دستگاه‌ها تبادل کنید آیا این متناقض با مدیریت جهادی که معتقد است کارها را بدون نامه باید انجام داد نیست؟

دولت بزرگ که در تمام امور دخالت دارد این عیب را نیز دارد که بروکراسی در آن پیچیده می‌شود متاسفانه عامل دوم بی انگیزه شدن تولید کنندگان و سرمایه گذاران این است که دولتی‌ها خودشان را رقیب تولید کننده بخش خصوصی می‌بینند و می‌خواهند که او را به زمین بزنند که موارد بسیاری از آن دیده می‌شود.

مردم می‌ترسند که پولشان به خزانه برود و وارد چرخه بروکراسی شود و چندین ماه از آن خبری نباشد

از جمله آن تعطیلی کارخانه تخم مرغ در شاهرود است که علت آن فقط ترس از بدل شدن بازار انحصاری توسط این کارخانه است گو اینکه کم کاری دولتی‌ها را باید یک سرمایه گذار که برای اشتغال پا به میدان گذاشته بدهد این امر سبب می‌شود تا سرمایه‌ها به جای تولید به سکه و ارز و خانه سازی سوق داده شود و ضرر آن را استان سمنان و مردم می‌بینند.

امروز سرمایه گذاران از ترس از دست دادن اعتبار و سرمایه شان بجای افتادن در ورسه باتلاقی تولید پا به دلالی و بازار سرمایه مانند خانه می‌گذارند موضوعی که سبب می‌شود تا بیکاری و تورم روز به روز بیشتر شود.

کد خبر: ۶۴٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha