۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
آشنایی با مراحل جذاب تولید خودرو| صفر تا صد با خط تولید خودروسازان

آشنایی با مراحل جذاب تولید خودرو| صفر تا صد با خط تولید خودروسازان

تولید یک خودرو در خودروسازی شش مرحله را در پیش دارد که بر اساس تعداد قطعات، فناوری به کاررفته و دانش مونتاژ، تفاوت‌هایی میان خودروسازان برای تولید وجود دارد. اما در برخی کارخانه‌های خودروسازی هیچ ارزش افزوده‌ای شکل نگرفته و فقط وظیفه مونتاژ و تطبیق قطعات را عهده دار هستند.

بازار؛ گروه خودرو: تولید خودرو، واژه جذاب و کوتاه به نظر می‌آید که پیچدگی فراوانی را به همراه دارد. برای تولید خودرو، درگام نخست باید طراحی آن از مراکز تحقیق و توسعه خودروسازان شکل بگیرد.

یک خودرو به طور متوسط از ۶ تا ۱۴ هزار قطعه تشکیل شده
فرآیند ایده یا طراحی خودرو روی کاغذ تا ساخت نمونه اولیه برای ارسال به خط تولید و تهیه قالب‌ها و قطعات حدود دو سال با احتساب مطالعات بازاریابی زمان خواهد برد. پس از این مرحله سفارش قطعات و تجهیزات مورد نیاز از سوی خودروساز به قطعه‌سازان داده می‌شود. یک خودرو به طور متوسط از ۶ تا ۱۴ هزار قطعه تشکیل شده است، این تعداد از قطعات در شش سیستم جمع آوری که مجموعه‌ها را تشکیل می‌دهند. وظیفه اصلی طراحی، ساخت و تامین این قطعات و مجموعه‌ها به عهده قطعه سازان است.

قطعه سازان را که در واقع زنجیره تامین خودروسازان را شکل داده، به سفارش آن‌ها محصولات را آماده و ارسال می‌کنند. با تامین قطعات، خودروسازان عهده دار مونتاژ و تولید محصول می‌شوند. در حقیقت در کارخانه‌های خودروسازی هیچ ارزش افزوده‌ای شکل نگرفته و فقط وظیفه مونتاژ و تطبیق قطعات و مجموعه‌ها را عهده دار هستند. بنابراین ضرورت دارد ابتدا هریک از این مجموعه‌ها به طور جداگانه تولید و مونتاژ شوند. سپس کلیه‌ این مجموعه‌ها در سالن‌های مونتاژ یک کارخانه خودروسازی روی یکدیگر نصب گردیده و خودرو نهایی تولید شود. در این گزارش سعی داریم به طور اختصار، جذاب‌ترین بخش یک خودرو که همان مرحله تولید در خودروسازی بوده را از نگاه بگذارنیم:

سالن پرسکاری: معمولا بدنه خودرو از تعدادی ورق فرم داده شده به همراه پروفیل‌های تقویتی تشکیل شده است. هر یک از این قطعات توسط قالب‌های سنبه ماتریس و با استفاده از دستگاه‌های پرس هیدرولیکی تولید شده است. بنابراین در هر کمپانی خودروسازی، یک سالن پرسکاری الزاما وجود دارد بدنه خودرو در آن تولید می‌شود. اگر سالن پرس وجود نداشته باشد بدنه خودرو باید توسط قطعه سازان تولید شود.

سالن بدنه سازی: در این مرحله بایستی قطعات تولیده شده در سالن پرسکاری، به یکدیگر متصل شوند و بدنه خودرو را شکل دهند. برای این منظور ابتدا ضرورت دارد که قطعات را در داخل فیکسچر قرار دهند تا موقعیت نسبی آنها تنظیم شده و سپس جوش شوند. بدین ترتیب قطعاتی همچون کف اتاق، سقف، در صندوق، در موتور، درها و ستونها را در این مرجله جوش می زنند و بدنه خودرو آماده می شود.

سالن نقاشی: پس از عملیات سنگ زنی و پرس کاری، بدنه فلزی خودرو آماده شستشو و چربی زدائی می‌شود. پس از عملیات شستشو ضرورت دارد که عملیات فسفاته کاری روی بدنه خودرو انجام شود تا بدنه خودرو در برابر زنگ زذگی و خوردگی مقاوم شود. سپس بدنه خشک شده و به مرحله رنگ آمیزی می رود که با توجه به تکنولوژی کمپانی به دو روش : الف- رنگ آمیزی به روش پاشش ب- رنگ آمیزی به روش غوطه وری انجام می شود.

سالن تزئینات اتاق: پس از اتمام فرآیند رنگ آمیزی بدنه خودرو به سالن تزئینات منتقل می شود. در این سالن قطعاتی همچون مجموعه داشبورد، صندلی‌ها، پانل‌های نمدی و پلاستیکی داخل اتاق، آینه‌ها، شیشه‌ها و چراغ‌ها و... نصب می شود.

سالن مونتاژ موتور و گیربکس: مجموعه‌های همچون موتور و گیربکس دارای پیچیدگی‌های خاصی هستند. به همین دلیل معمولا این مجموعه در کارخانجات دیگر تولید می شود. ولی تجهیزات جانبی مانند توربوشارژرها و فیلترها و ... در داخل کمپانی خودروسازی نصب می شود.

 سالن مونتاژ پایانی: در ابتدای این سالن، از یک سو، مجموعه موتور و گیربکس به محورها متصل شده و زیربندی خودروسازی آماده می‌شود. از سوی دیگر بدنه تزئین شده به این سالن آورده می شود. سپس این دو مجموعه اصلی از طریق فنرها و کمک فنرها و سایر اتصالات به یکدیگر متصل می شوند. در ایستگاه‌ها کاری بعد نیز نصب و مونتاژ اتصالات جلوبندی و سیستم فرمان و لوله کشی‌های مدار ترمز و سایر قطعات زیربندی خودرو انجام می‌شود. در نهایت نیز چرخها نصب شده و درون باک وسایر مخزنها، سوخت‌ها و انواع روغن‌ها ریخته می‌شود. در نهایت بعد از بازدیدهای لازم خودرو را روشن و کنترل نهایی روی آن انجام می‌شود.

کد خبر: ۶۴٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha