۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
صادرات یاقوت سرخ کویر رضایت بخش نیست/ لزوم افزایش سهم خرید مردم
در گفت و گو با بازار عنوان شد؛

صادرات یاقوت سرخ کویر رضایت بخش نیست/ لزوم افزایش سهم خرید مردم

بیرجند- رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به رقم پائین صادرات زرشک گفت: نیاز است این محصول در بازارهای داخلی نیز به خوبی معرفی شود.

به گزارش خبرنگار بازار، استقامت درخت زرشک در برابر برخی نامهربانی های طبیعت و نیاز کمِ آبی این محصول باعث شده که استانی رتبه نخست کشور و جهان در تولید زرشک بی دانه را دارد. علی رغم اینکه تولید زرشک می تواند نقش بسزایی در رونق صادرات  استان داشته باشد، مشکلات زیادی گریباگیر این محصول ارزشمند شده و راه صادرات را سد کرده است. 

بر اساس گزارش ها مزارع زرشک خراسان جنوبی از چند سال گذشته گرفتار مشکلات زیادی اعم از ورود آفت ها، خسارت های سرما و وزش باد شده است. گذشته از تازیانه های طبیعت، دست درازی دلالان در بازار خرید و فروش زرشک یکی از گلایه های زرشک کاران بوده که می طلبد در بحث و بررسی های متولیان صدر برنامه ریزی ها قرار گیرد تا سود کشاورزان به جیب دلالان نرود.

در این بین، نبود بازار صادراتی باعث دغدغه متولیان هم شده و نیاز است پیگیری هایی ویژه انجام شود. تکرار هرساله مشکلات کشاورزان می طلبد راهکاری اساسی برای حمایت از این محصول استراتژیک اندیشیده شود تا هر ساله شاهد خسارت های جبران ناپذیری نباشیم.

صادرات زرشک رضایت بخش نیست
محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در گفت و گو با بازار با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: این استان در محصولاتی مانند عناب، پسته، زرشک و زعفران از پتانسیل بالایی برخوردار است.

وی از تولید ۲۲ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی طی سال گذشته خبر داد و افزود: علی رغم تلاش ها و پیگیری ها، صادرات زرشک رضایت بخش نبوده و باید در سبد خرید مردم قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بیرجند بیان کرد: متاسفانه در سال گذشته تنها ۴۲۵ تن صادرات داشتیم که نیازمند پیگیری هایی جدی است.

احتشام از تصویب تشکیل کنسرسیوم زرشک خبر داد و گفت: این کنسیرسیوم به بازاریابی این محصول استراتژیک ورود می کند تا با معرفی و صادرات زرشک، بخشی از مشکلات پیش رو مرتفع شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای معرفی زرشک گفت: تهیه طرح جامع تولید زرشک و تهیه کاتالوگ معرفی محصول به زبان خارجی از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

احتشام بیان کرد: در حال حاضر تولید زرشک راه درآمد بسیاری از خانوا ها بوده بنابراین می طلبد اقداماتی ویژه در راستای معرفی هر چه بیشتر محصول انجام شود تا کشاورزی در این عرصه مقرون به صرفه باشد.

وی خواستار ارائه آموزش های مرتبط به کشاورزان شد و افزود: همچنین نیازمندیم دروازه های جهانی به روی این محصول باز شود.

کد خبر: ۶۴٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha