۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
کلینیکی برای درمان واحدهای تولیدی و صنعتی در قم؛ ۷۳ مورد عارضه‌یابی از صنایع
بازار گزارش می‌دهد؛

کلینیکی برای درمان واحدهای تولیدی و صنعتی در قم؛ ۷۳ مورد عارضه‌یابی از صنایع

قم- کلینیک صنعت قم واحدهای صنعتی و تولیدی استان را پالایش و بعد از جمع‌آوری مشکلات، آنها را عارضه بندی و در شرایط تحریم و بحران کرونا نسخه‌های شفا بخشی برای رونق و جهش تولید می‌پیچید.

بازار؛ گروه استان‌ها: وقتی در سال ۹۹ صحبت از تولید به بیان می‌آید به این معنی نیست که ما تولید را با مونتاژهایی که خارجی و تولید داخلی نیست رونق دهیم بلکه به مفهوم بومی بودن تولید است، به‌گونه‌ای که وابستگی به خارج کاهش یابد در سالی که مزین به نام جهش تولید است و چند ماهی به پایان آن نمانده یعنی تلاش برای افزایش چند برابری تولیدات داخلی است.

در هدف‌گذارهایی که داریم باید جهش تولید در کشور بر تأمین نیازهای جامعه تمرکز شود، به نحوی که واردات را به‌شدت کاهش داده و حتی در بسیاری از موارد بی‌نیاز از واردات شویم؛ حال شاید این سؤال در ذهن پیش آید که با توجه به تحریم و جنگ ظالمانه اقتصادی آیا به این هدف‌گذاری رسیده‌ایم؟ و آیا برای رسیدن به هدف‌گذاری‌های کلان اقتصادی توانسته‌ایم موانع را از پیش واحدهای تولیدی برداریم؟ تا چه اندازه برای توانسته‌ایم از دست اندرکاران تولید و واحدهای صنعتی و تولیدی با بهبود برخی قوانین دست و پاگیر از آن‌ها حمایت کنیم.

برای رسیدن به این هدف‌گذاری‌ها کارگروهی در کل استان‌ها از جمله قم به نام «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید» تشکیل شد تا به طور هفتگی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و شهرک‌ها را بررسی و پیگیری کند، هم‌چنین طبق یک نقشه راهبردی واحدهای راکد را احیا نماید که در برخی موارد این کارگروه موفق و در مواردی هم در حد مصوبات در دستور کار کارگروه قرارگرفته است.

اما طی بازدیدی که از سوی بسیج رسانه استان در قالب «تور صنعت گردی» انجام شد از نزدیک با بازدید از چند واحد صنعتی و راهبرد بومی‌سازی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود برق امیدی به دل نشست، اما با شنیدن پاره‌ای از مشکلات و قوانین دست و پاگیری که سد و مانعی بر سر جهش تولید و توسعه ظرفیت و صادرات این واحدها بود از این که نتوانسته‌ایم بر داشته‌های مطلوبی که دریم متکی و حامی آن باشیم اندوهناک شدیم.

در آخرین مرحله این بازدید با «کلینیک صنعت» آشنا شدیم، شاید اگر این برنامه تور صنعت گردی نبود هرگز از وجود چنین کلینیکی که در شرایط تحریم و بحران سخت کرونایی با هدف درمان درد تولید واحدهای تولیدی و صنعتی ایجاد شده اطلاع نمی‌یافتیم.

کلینیکی که همه مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی قم را پالایش، دسته‌بندی و بعد مورد به مورد آن‌ها را بررسی و پیگیری و در حد توان و ظرفیت خود برای درمان درد بی درمان واحدهای اقتصادی که در شرایط اقتصادی کنونی موتور محرکه و ناجی اقتصاد ما است نسخه‌های درمانی می‌پیچید؛ اکنون این کلینیک صنعت درمان در شهرک شکوهیه را در اولویت کار خود قرار داده است.

شهرکی که منطقه استراتژیکی و مهم برای استان کوچکی مانند قم به شمار می‌رود ولی درد آن بسیار است تا جایی که اگر درمان نشود به یک بیماری مزمن اقتصادی مبدل می‌شود، نسخه‌هایی که کلینیک برای این شهرک در نظر دارد، نسخه‌ای داخلی است چرا که عمده مشکلات آن از نوع تحریم خارجی نیست بلکه بروکراسی‌های اداری و قوانینی است که خطر شیوع آن برای بدنه شهرک‌های صنعتی استان از خطر تحریم اقتصادی دشمن خطرناک‌تر است.

۳۰ درصد از واحدهای شهرک شکوهیه حال خوشی ندارند
عضو بسیج مهندسین استان قم در این بازدید می‌گوید: ۳۰ درصد از کارخانه‌های شهرک شکوهیه تعطیل شده است و صنعت در قم وضعیت خوبی ندارد؛ برای تحقق شعار «جهش تولید» چند سالی است که بسیج ورود کرده و در بخش‌های صنعت و معدن، عمرانی و معماری و هم‌چنین بخش کشاورزی بسیج اقداماتی را انجام داده است.

حسین نیکوکلام مطهر بیان می‌کند: با بهره‌گیری از مهندسان داده‌هایی استخراج شده و هم‌چنین توانایی‌ها و فرصت‌های موجود در صنعت استان شناسایی می‌شوند.

وی می‌افزاید: کلینیک صنعت در کل استان‌ها تشکیل و هدف آن بررسی مشکلات و ظرفیت‌های واحدهای تولیدی و صنایع و هم‌چنین مشاوره برای صنایع مختلف است هرچند این کلینیک‌ها با بودجه محدودی روبرو هستند ولی تاکنون توانستند دو هزار داده را پالایش کنند.

قم جزو استان‌های پیش رو در عارضه‌یابی مشکلات صنعتی
عضو بسیج مهندسین استان قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان می‌کند: قم جزو استان‌های پیشرو و موفقی است که در زمینه رفع عارضه یابی و پایش مشکلات واحدهای صنعتی در استان قدم‌های مطلوبی را برداشته است و داده‌های گرفته شده از واحدهای صنعتی بعد از پالایش در سامانه ثبت و بعد از آن مشکلات حل و پیگیری می‌شود.

نیکوکلام مطهر می‌افزاید: مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی استان قم بازاریابی، تسهیلات گمرکی و قوانینی است که موانعی بر سر فعالیت این واحدها به شمار می‌رود و بسیج مهندسین در کنار استانداری، خانه صنعت و معدن و دیگر نهادهای مرتبط برای حل مشکلات صنایع استان قدم‌های مطلوبی را برداشته است.

قوانین و بروکراسی‌هایی صنعت قم را قفل کرده و هم‌چنین سوء مدیریت، مشکلات و عرصه را بر صنایع و واحدهای تولیدی استان تنگ کرده است

این عضو جامعه مهندسین استان قم به مشکلاتی اشاره دارد که می‌توان به جرئت گفت که آثار منفی آن از تحریم دشمن خطرناک‌تر است و در این باره می‌گوید: صنعت قم در کنار تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر صادرات و نوسانات ارزی آن تأثیر گذاشته با برخی مشکلات که حاصل خود تحریمی‌ها است هم دست به گریبان است، آن هم قوانین و بروکراسی‌هایی صنعت را قفل کرده و هم‌چنین سوء مدیریت، مشکلات و عرصه را بر صنایع و واحدهای تولیدی استان تنگ کرده است.

نیکوکلام مطهر با اشاره به مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، عنوان می‌کند: بسیج مهندسین عضوی از این کارگروه است هرچند تاکنون مصوبات مطلوبی داشته و برای رفع مشکلات گام‌های اساسی برداشته شده اما به دلیل قوانین سنگین و دست و پاگیر و هم‌چنین سوء مدیریت فقط ۱۷ واحد راکد احیا شده است.

رفع موانع صنعت با روحیه انقلابی
عضو جامعه مهندسین استان قم با بیان اینکه باید مشکلات و موانع را با دید و نگاه و روحیه انقلابی برطرف کرد، می‌گوید: ارتباط تنگاتنگی با نمایندگان مجلس در شورای اسلامی داریم و آنها هم در پی اصلاح این قوانین تلاش دارند و در زمینه مشاوره و تسهیل در امر صنایع ورود خوبی داشتیم.

دبیر کلینیک صنعت استان قم نیز بیان می‌کند: این کلینیک با اعتبارات بسیار محدود خود اهداف بلند مدتی را برای رفع مشکلات بخش صنعت استان دارد و به طور شبانه روزی در حال رفع موانع و مشکلات هستیم.

سید احمد جندقی می‌افزاید: ما با بهره‌گیری از مهندسین خود در زمینه انرژی‌های نو، اقتصاد مقاومتی و نوآوری ورود کردیم چون می‌دانیم اگر درد صنایع درمان نشود و واحدهای تولیدی راکد بمانند باید به دنبال آن شاهد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی باشیم.

وی بیان می‌کند: هدف اصلی این کلینیک رفع موانع و پایش و عارضه یابی مشکلات است و خود را حامی صنعتگران و صنایع در برابر قوانین دست و پاگیر می‌داند.

تاکنون ۷۳ مورد عارضه یابی از بخش‌های مختلف صنعتی قم انجام شده است و این عارضه‌ها در بیشتر واحدها مشترک است و به متصدیان امور صنایع برمی‌گردد

دبیر کلینیک استان قم می‌گوید: تاکنون ۷۳ مورد عارضه یابی از بخش‌های مختلف صنعتی انجام شده است و این عارضه‌ها در بیشتر واحدها مشترک است و به متصدیان امور صنایع برمی‌گردد ما برای پالایش داده‌ها وبر طبق اولویت پیگیری می‌کنیم.

وی می‌افزاید: مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی به جای این که خود مرهمی بر آلام واحدهای تولیدی در زمینه تملک و ارائه خدمات باشند مشکلات را دو چندان می‌کنند و مهم‌ترین رکن و اساسی‌ترین مشکلات نگاه «سنتی» به تولید و صنعت است.

به گفته جندقی، داده‌هایی از واحدهای تولیدی و صنعتی گرفته شده که بعد از پایش و در فرم‌های مربوطه درج و دسته‌بندی می‌شود بعد از راستی آزمایی بخش کارشناسی ما طبق ظرفیت‌های خود این مشکلات را بررسی و عارضه یابی می‌کنند فعلاً در اولویت ما شهرک شکوهیه است.

کد خبر: ۶۴٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha