۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۸
تامین امنیت غذایی با کشاورزی پایدار؛ کلینیک‌ گیاه‌پزشکی همدان به کمک افزایش کیفیت آمد
بازار گزارش می‌دهد؛

تامین امنیت غذایی با کشاورزی پایدار؛ کلینیک‌ گیاه‌پزشکی همدان به کمک افزایش کیفیت آمد

همدان- مهم‌ترین چالش جهان امروز امنیت غذایی و تامین نیاز اولیه انسان است که بر همین اساس همدان به عنوان یکی از استان‌های غربی کشور که در تولید برخی از محصولات عنوان‌دار بوده و قطب تولید محسوب می‌شود باید با برنامه‌ریزی‌های منسجم ورود مناسبی به مدیریت امنیت غذایی و کشاورزی پایدار داشته باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: توسعه پایدار با مجموعه‌ای از شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی سنجیده می‌شود که از مهم‌ترین آن؛ شاخص‌های مربوط به وضعیت غذا و تغذیه جامعه است ضمن اینکه تأمین امنیت غذایی در برنامه‌ریزی توسعه پایدار از مهم‌ترین اهداف به شمار می‌رود و موضوع امنیت غذایی به یکی از مهم‌ترین مسائل جوامع بشری تبدیل‌شده است.

ناگفته پیداست که مهم‌ترین چالش جهان امروز امنیت غذایی و تأمین نیاز اولیه انسان است چراکه باوجود پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه کشاورزی، به دلیل افزایش چشم‌گیر جمعیت و محدود بودن منابع خاک، آب و سایر منابع طبیعی، محدودیت دسترسی به غذا و تغذیه مناسب همچنان به‌عنوان محسوس‌ترین و شدیدترین شکل فقر در سراسر جهان مشهود است.  

همدان از استان‌های مطرح در تولید محصولات کشاورزی است
در این میان همدان به‌عنوان یکی از استان‌های مطرح در تولید محصولات کشاورزی زبانزد و در این زمینه بسیار تأثیرگذار است به‌طوری‌که در برخی  محصولات زراعی و دامی مانند گندم، جو، گردو، انگور، سیر، سیب‌زمینی، عسل، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و مواردی ازاین‌دست رتبه‌های برتر تولید را دارد؛ اما به‌راستی چه قدم‌هایی برای تأمین غذای کافی و سالم و امنیت غذایی در این استان برداشته‌شده است؟

رسیدن به پاسخ این سوال ما را برآن داشت تا گفتگویی با شهرام پرورش؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان و علی دولو؛ معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن ها را می خوانید:

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تامین امنیت غذایی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: استان همدان با وجود داشتن ۱.۲ درصد اراضی زراعی کشور اما ۲.۵ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

استان همدان سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند که از این میزان چهار میلیون تن تولیدات گیاهی و غالباً زراعی و باغی است

شهرام پرورش با اشاره به اینکه وجود بهره‌برداران خوب استان همدان، کارشناسان و مجموعه افراد و تشکل‌ها نقش موثری در تولید دارند، ادامه داد: استان همدان سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند که از این میزان چهار میلیون تن تولیدات گیاهی و غالباً زراعی و باغی است.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید محصولات گیاهی ۴۰ نوع محصول زراعی در استان همدان کشت می‌شود، افزود: برخی محصولات استراتژیک در حوزه امنیت غذایی مانند گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات، ذرت و چغندرقند در استان همدان کشت می‌شود که بخشی مصرف انسانی و بخش مصرف دامی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سعی شده بخشی از محصولات تولیدی در استان همدان به مصرف برسد و بخشی به صورت فرآوری در اختیار آحاد مردم قرار گیرد، بیان کرد: امنیت غذایی یک راهبرد است و بخشی از امنیت غذایی به تولید محصولات زراعی و باغی مربوط می‌شود.

در استان همدان با ایجاد کلینیک‌های گیاه پزشکی به دنبال افزایش کیفیت در تولید محصولات گیاهی هستیم

وی با تاکید بر اینکه در کنار تامین امنیت غذایی به دنبال افزایش کیفیت تولید هستیم، ادامه داد: در استان همدان با ایجاد کلینک‌های گیاه پزشکی به دنبال افزایش کیفیت در تولید محصولات گیاهی هستیم.

میانگین مصرف سموم در هکتار در استان همدان به یک کیلوگرم در هکتار رسیده است
پرورش در ادامه به کنترل آفات اشاره کرد و با بیان اینکه در زمینه کنترل آفات و بیماری‌ها دو بخش حمایتی از تولید وجود دارد که در حوزه حفظ نباتات انجام می‌شود، افزود: میانگین مصرف سموم در هکتار در استان همدان به یک کیلوگرم در هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در زمینه کنترل آفات؛ استان همدان جزو ۶ استان برتر کشور است، ادامه داد: همدان استانی سن خیز است و سال گذشته در ۳۴۲ هزار هکتار از اراضی گندم و جو مبارزه شیمیایی با آفات انجام شده است.

در ادامه این مبحث پیرامون وضعیت تامین امنیت غذایی و محصولات دامی استان همدان پای صحبت های علی دولو معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان نشستیم که دولو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی وظیفه تامین غذای سالم و کافی برای آحاد جامعه را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مردم به صورت روزانه و مستمر با مواد غذایی و محصولات خوراکی سر و کار دارند و این حساسیت کار و اهمیت کار وزارت و سازمان جهاد کشاورزی را عیان می‌کند، ادامه داد: امنیت غذای به معنی تامین و تولید غذای کافی و در دسترس و سالم است.

وی افزود: از جمله وظایف ما برنامه ریزی و نظارت بر تولید و اجرای پروژه‌های جدید و حمایت از تولید کننده و سرمایه گذار است.

دولو با اشاره به اینکه در حوزه تولیدات دامی محصولات متنوع و مختلفی از جمله گوشت قرمز، گوشت سفید و سایر ماکیان تولید می‌شود، ادامه داد: هر ساله برنامه ریزی و هماهنگی‌ها در راستای افزایش تولید در واحد سطح  و افزایش بهره‌وری انجام می‌شود.

همدان در جزو ۱۰ استان برتر کشور در زمینه تولیدات دامی است و سرمایه گذاران خوبی در استان فعالیت دارند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه همدان یک استان کشاورزی و دامپروری است و عمده فعالیت‌ها در این استان بر پایه کشاورزی قرار گرفته است، اضافه کرد: همدان در جزو ۱۰ استان برتر کشور در زمینه تولیدات دامی است و سرمایه گذاران خوبی در استان فعالیت دارند.


وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش سازمان جهاد کشاورزی تامین غذای کافی، به موقع و سالم برای مردم است، افزود: پروژه‌های جدیدی در این راستا برنامه ریزی شده و پیگیری می‌شود و تمام اقدامات جهاد کشاورزی در راستای قطع وابستگی‌ها و تکیه بر تولید داخل است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به روند تولید مرغ و تخم مرغ و تولید شیر در استان همدان اشاره کرد و افزود: در سال جاری در حوزه دامداری چند پروژه بزرگ پیگیری خواهد شد که این امر به نوبه خود، جهش بزرگی در حوزه تولید خواهد بود.

ناگفته پیداست «غذا» به عنوان یکی از احتیاجات فیزیولوژیک و مهم‌ترین عامل بقای زندگی و طول عمر، همواره در مرکز توجه بشر قرار داشته تا جایی که تجارب زیاد در رابطه با قحطی و گرسنگی ناشی از حوادث طبیعی و نابسامانی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بشر را بر آن داشت تا راه‌هایی برای رویارویی با بحران‌های غذایی و تامین امنیت غذایی بیابد.

نقش استان همدان به عنوان یکی از استان های غربی کشور که در زمینه بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله، گردو، سیر، انگور و محصولات دامی و شیلات قطب محسوب می شود، شایان توجه است

در این میان امنیت غذایی به معنی اطمینان از دسترسی مداوم تمامی افراد جامعه به غذای کافی و سالم در تمام اوقات برای داشتن یک زندگی سالم و فعال است که در این زمینه مواردی چون «موجود بودن غذا»، «میزان دسترسی به غذا» و «پایداری در دریافت غذا» از عوامل اصلی این مفهوم به‌شمار می‌روند؛ حال در این بین، نقش استان همدان به عنوان یکی از استان های غربی کشور که در زمینه بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله، گردو، سیر، انگور و محصولات دامی و شیلات قطب محسوب می شود، شایان توجه است.

بر همین اساس نیاز است تا برنامه ریزی های به عمل آمده و حمایت های مناسب از سرمایه گذاران و فعالان بخش تولید؛ در این عرصه قدم هایی را در مسیر کشاورزی و امنیت غذایی پایدار محکم تر از سابق برداشت.

کد خبر: ۶۳٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha