۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
سالانه ۸۰۰ تن ماهی قزل‌آلا در مجتمع ماهی دیوزناو سروآباد تولید می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

سالانه ۸۰۰ تن ماهی قزل‌آلا در مجتمع ماهی دیوزناو سروآباد تولید می شود

کردستان- سپری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سالانه ۸۰۰ تن ماهی قزل آلا در فاز نخست مجتمع پرورش ماهی دیوزناو واقع در شهرستان سروآباد تولید می شود.

محمد فرید سپری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مجتمع پرورش ماهیان سردابی روستای دیوزناو در دو فاز طراحی شده که فاز نخست آن در سال ۸۸ به بهره برداری رسیده است.

وی  با بیان اینکه ماهی تولید شده در مجتمع دیوزناو به خارج از کشور و دیگر استان های کشور صادر می شود، اضافه کرد: در حال حاضر در فاز نخست این مجتمع سالانه ۸۰۰ تن ماهی قزل آلا تولید و روانه بازار می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از انجام مطالعات فاز دوم این پروژه خبر داد و گفت: بر اساس رایزنی های انجام شده با سازمان برنامه و بودجه استان  و بنیاد علوی در آینده نزدیک اجرای فاز دوم این پروژه تامین اعتبار و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

ایجاد اشتغال برای ۱۱۲ خانوار
سپری با اشاره به اینکه با  بهره برداری از فاز دوم، این پروژه بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردابی در خاورمیانه خواهد بود، یادآور شد: در فاز دوم این پروژه سالانه  ۱۵۰۰تن ماهی تولید خواهد شد.

وی اظهار داشت:  با استفاده از سیستم مکانیزاسیون میازن تولید در این مجتمع  تا دو برابر یعنی سه هزار تن  افزایش می یابد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در فاز نخست این پروژه  برای ۷۲ خانوار شغل ایجاد  و در فاز دوم هم برای ۱۱۲ خانوار به طور مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

سپری گفت: آب مورد نیاز این مجتمع با دبی چهار هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه به وسیله کانال به طول سه هزار و ۲۴۰ متر در بالا دست روستای دیوزناو به مجتمع هدایت شده است.

وی به بازدید امروز خود و جمعی از مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان از این مجتمع اشاره کرد و گفت: وضعیت کنونی این مجتمع و میزان تولید در آن مطلوب است و همه تلاش خود را بکار می گیریم تا فاز دوم آن هم به بهره برداری برسد.

۶۰۰ میلیون تومان برای تکمیل پروژه خانقاه شیخ اعتبار نیاز است
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان  با اشاره به اینکه در سفر یک روزه خود به شهرستان سروآباد ازپروژه  تجهیز سیستم آبیاری اراضی خانقاه شیخ در حومه این شهر بازدید کردیم، گفت: این پروژه در سطح ۶۵ هکتار با الگوی کشت ۴۰ هکتار بارانی برای زراعت و ۲۵ هکتار قطره ای برای احداث باغ آماده چاله کنی ک غرس نهال است.

سپری اضافه کرد: ۴۰ هکتار اراضی بارانی با الگوی کشت یونجه و ۲۵ هکتار سیستم قطره ای با ارقام انگور و پسته تا بهار سال آینده به بهره برداری می رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: در این پروژه حدود ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل آن لازم است که تاکنون حدود ۸۸۰ میلیون تومان اعتبارات دولتی و بلاعوض برای اجرای سیستم نوین آبیاری و احداث استخر در این اراضی هزینه شده است.

کد خبر: ۶۳٬۹۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha