۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
تورهای گردشگری در دام کرونا
سخنگوی سازمان هواپیمایی: کنسل کردن پرواز به دلیل کورنا هم مشمول خسارت می شود

تورهای گردشگری در دام کرونا

در حالی بسیاری از مسافران نوروزی به دلیل ترس از شیوع کرونا در حال کنسل کردن تورها و بلیت های نوروزی خود هستند که سخنگوی سازمان هواپیمایی می گوید: تمامی پروازها برقرار است و چنانچه مسافری بخواهد بلیتش را کنسل کنند باید طبق قانون مندرج در بلیت ضرر و زیان پرداخت کند.

بازار- بالاخره پای کرونا به ایران باز شد، آن‌هم درست در آستانه تعطیلات نوروز که بی‌شک افراد زیادی از ترس مبتلاشدن به کرونا قید سفرهای نوروزی را می‌زنند و برای مبتلانشدن به این ویروس مرگبار در خانه‌های خود می‌مانند. دبیر انجمن جامعه تورگردان از لغو بسیاری از تورهای نوروزی خبر می دهد. هادی شیرازی به بازار می‌گوید:  تقاضای تورهای گردشگری  در مقایسه با سال های گذشته به شدت کاهش یافته و بسیاری  که از ماه ها پیش در تورهای خارجی ثبت نام کرده بودند، در حالی لغو کردن سفرهای خود هستند. او ادامه می دهد:  در سال های گذشته هیچ وقت شرایط تورهای گردشگری تا این اندازه بد نبوده است و اگری فکری به حال این اتفاق نشود بسیاری از صنایع وابسته به گردشگری ورشکسته میشوند.

البته کورنا برای مسافرها و گردشگرها هم چندان بی هزینه نبوده و کسانی که از ترس کورنا بلیت ها یا تورهای خود را کنسل می‌کنند ناچارند بین ۱۰ تا ۳۰ درصد هزینه تور خود را به عنوان ضرر و زیان پرداخت کنند. محمد که به همراه خانواده اش قصد داشت تعطیلات نوروز را به به یکی از کشورهای اروپایی سفر کند، در اینباره به بازار می گوید: حدود یک ماه پیش که خبری از کورنا نبود حدود ۴۰ میلیون تومان برای یک تور اروپایی خود و همسرم پرداخت کردم اما حالا به دلیل شرایط بدی که در دنیا حاکم است ترجیح دادم که سفرم را کنسل کنم اما مجبور شدن که ۲۰ درصد هزینه تور که حدود ۸ میلیون تومان می شد را به عنوان ضرر و زیان پرداخت کنم.

حالا حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  از برگزاری جلسه فوری برای کاهش ضرر و زیان آژانس ها و تورهای گردشگری و حتی مسافرها  خبر می دهد.  با این وجود سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفتگو با بازار می گوید که هیچی تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است. به گفته رضا جعفر زاده، تمامی  پروازها برقرار است و چنانچه مسافری بخواهد بلیتش را کنسل کنند باید طبق قانون مندرج در بلیت خسارت کنسلی را پرداخت کند. به گفته او، تنها در شرایطی که ایرلاین خود پرواز را کنسل می کند، مسافر خسارتی را برای بابت کنسل شدن پرواز پرداخت نمی کند.  

مسافرهای کدام استان ها کمتر شدند

با اینکه هنوز کرونا به همه استان‌های کشور نرسیده، ولی طی روزهای اخیر برخی از مشتریان تورهایی را که رزرو کردند، پس دادند که این موضوع طی روزهای آینده فراگیرتر خواهد شد و خسارت‌ زیادی به صنعت گردشگری و آژانس‌های مسافرتی می‌زند. رفیعی می گوید : به عنوان مثال یکی از آژانس ها تنها در دیروز حدود ۲۵ میلیوت تومان بلیت یک قطار را کنسل کرده است. به گفته او، حجم مسافرت ها به استان های قم، اراک و برخی از شهرهای شمالی به شدت کاهش پیدا کرده است.  به گفته او، امروز قرار است جلسه اضطراری تا تمامی مسولین و فعالین این صنعت برگزار شود تا در رابطه با چگونگی مدیریت و جلوگیری از ضرر و زیان مسافرها ها و آژانس های مسافرتی تصمیم گیری شود.

گردشگری خارجی به کما می رود

جدای از گردشگری داخلی و خارجی بسیاری از فعالین این صنعت نگران گردشگران خارجی هستند که همه ساله در بهار وارد ایران می شوند. ایران یکی از مقصدهای آسیایی گردشگری برای کشورهای همسایه است.  هتلداران ایرانی و به‌ویژه تهرانی‌ها با توجه به تحریم‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته انتظار داشتند امسال بیشترین ورودی گردشگر خارجی را داشته باشندُ اما کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم ریخت.  شیرازی دبیر جامعه تورگردانان با اشاره به رشد حدود ۱۵ درصدی گردشگری ورودی (خارجی) در ۱۰ ماهه نخست امسال گفت: بر اساس آمارهای اعلامی در ۱۰ ماهه امسال به اندازه تمام سال ۹۷ گردشگر خارجی وارد ایران شده است. او که امیدوار است با گرم شدن هوا شاهد ریشه کن شدن این بیماری از کشور باشیم، ادامه داد : در صورت ادامه این روند بسیاری از هتل ها ورشکسته خواهند شد و تعداد گردشگرهایی که وارد ایران می شوند به نصف و حتی شاید کمتر از آن کاهش می یابند.

کد خبر: ۶٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میری IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
      1 1
      واقعا ما که تور ثبت نام کردیم چه گناهی کردیم چرا باید ضرر وزیان بدیم مگه ما موجب کرونا شدیم ما قصد سفر به مشهد داشتیم ومشهد فقط زیارت دارد که با این همه زائر واقعا انصاف نیست
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      1 0
      من که همسفرانم افراد سالخورده هستند از آژانس خواستم سفر لغو کنند میگن چون چارتری هیچ پولی مسترد نمیشه
    • الهام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
      0 0
      ما یک ماه پیش برای سفر به مشهد تور ثبت نام کردیم و الان میخوایم کنسل کنیم, میگن باید خسارت بدین آخه مگه من کرونا را آوردم که خسارت بدم!!!!!! توروخدا مسئولین یه کاری بکنن که ما ضرر نکنیم
    • NL ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
      0 2
      کسی کارت دعوت براتون نفرستاده بود . الانم می تونید تشریف ببرید . خودتون نمی خواید برین