۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
اختراع ربات گردگیر صفحه‌های خورشیدی در یزد
از سوی محققان و فناوران صورت گرفت؛

اختراع ربات گردگیر صفحه‌های خورشیدی در یزد

یزد- محققان دانشگاه یزد موفق به ساخت ربات ‌گردگیر صفحه‌های خورشیدی شدند که به صورت خودکار عملیات تمیزکاری را انجام می‌دهد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد و مجری طرح ساخت ربات گردگیر صفحه‌های خورشیدی گفت: با توجه به نیاز روزافزون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی برای تولید انرژی، تولید برق فتوولتائیک از سوی صفحه‌های خورشیدی در جهان و ایران رو به گسترش است.

روح‌الله عزیزی تفتی افزود: از طرف دیگر در کنار توجه به بحث پدافند غیرعامل، توزیع مراکز تولید برق فتوولتائیک در پشت‌بام‌ها می‌تواند ضمن کمک به اقتصاد خانوده‌ها، هزینه و استهلاک انتقال و توزیع برق در داخل شهرها را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: آلودگی صفحه ‌های خورشیدی تأثیر به‌سزایی در کاهش بازدهی و طول عمر آن دارد که در حال حاضر، تمیزکاری صفحه‌ها با شستشو از سوی انسان انجام می‌شود که این امر با چالش‌هایی مانند فراموشی شستشو یا نیاز به شستشو بعد از هر توفان و گرد و خاک همراه است.

مجری طرح یادشده ادامه داد: به همین علت ربات گردگیر کم‌هزینه برای صفحه‌های خورشیدی پشت‌بام طراحی و ساخته شد تا عملیات تمیزکاری را به صورت خودکار انجام دهد.

به گفته عزیزی‌تفتی، این ربات که با همکاری حمیدرضا احمدی شاپورآبادی دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، سیدامیرحسین مشتاقیون دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر طراحی و ساخته شد و برای انواع چیدمان‌های صفحه های خورشیدی قابل استفاده است.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد افزود: این ربات طوری طراحی شد که در زمان از پیش‌تعیین‌شده به صورت خودکار فعال و عملیات تمیزکاری را به دو صورت خشک یا تر انجام می‌دهد.

عزیزی‌تفتی دستیابی به فناوری ساخت ربات بومی، سادگی استفاده از آن، هزینه‌های پایین، تمیزکاری خودکار صفحه ها در بازه‌ زمانی قابل برنامه‌ریزی و کاهش مصرف آب برای تمیزکاری صفحه‌ها را از جمله دستاوردهای طرح عنوان کرد.

وی افزود: با این طرح برای سه نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد شد و فرآیند ثبت اختراع طرح در حال انجام است.

طبق گفته عزیزی تفتی، افزایش سطح هوشمندی ربات برای فعال‌ شدن بعد از هر توفان یا گرد و خاک به روش  اقتصادی و بهینه‌سازی ساختار مکانیکی به‌منظور کاهش بیشتر وزن و افزایش سهولت حرکت و کیفیت تمیزکاری از برنامه‌های آتی برای توسعه طرح است.

کد خبر: ۶۳٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha