۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
صادرات بنزین به ۴۵ میلیون لیتر در روز رسید| ۱.۴ میلیارد دلار حداقل درآمد وزارت نفت از صادرات دو فرآورده
فرآورده های نفتی جایگزین درآمدهای نفتی می‌شوند

صادرات بنزین به ۴۵ میلیون لیتر در روز رسید| ۱.۴ میلیارد دلار حداقل درآمد وزارت نفت از صادرات دو فرآورده

رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی می‌گوید که روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۵۰ تا ۵۵ میلیون لیتر گازوییل صادر می‌کنیم. این حجم از صادرات در حالی است که اگر دولت به بخش خصوصی اعتماد کند خیلی راحت می‌تواند میزان صادرات مشتقات نفتی را به دوبرابر رقم فعلی برساند.

بازار؛ گروه انرژی: حدود ۴۰ درصد از بنزین تولید شده در کشور صادر می‌شود. بر اساس آماری که رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی به بازار اعلام کرده در حال حاضر روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۵۰ تا ۵۵ میلیون لیتر گازوییل صادر می‌شود. این رشد صادرات در حالی اتفاق افتاده ایرانی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان سوخت در جهان هستند. مصرف بالایی که بسیاری دلیل اصلی آن در پایین بودن قیمت انرژی می‌دانند. هم اکنون قیمت بنزین آزاد در ایران ۳ هزار تومان است در حالیکه متوسط قیمت جهانی آن حدود ۱.۰۴ دلار تعیین شده است.  

بنزین صدر نشین کالاهای صادراتی 
بر اساس آخرین آماری که گمرک ایران اعلام کرده در سه ماهه ابتدایی سال جاری خورشیدی ایران نزدیک به ۶، ۳۶ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته که ۱۱ درصد آن، معادل تقریبا ۶۹۰ میلیون دلار، بنزین بوده است.   هرچند که لطیفی سخنگوی گمرک از اعلام جدید صادرات بنزین طفره می رود اما می گوید که این سوخت همچنان در صدر کالاهای صادراتی ایران قرار دارد. البته فعالان بخش خصوصی از بهتر شدن وضعیت صادرات این فرآوده نفتی در ماه های گذشته خبر می دهند. به گفته رضا پدیدار روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین به خارج از مرزهای ایران صادر می‌شود که رقم بی نظیری است.

اما اگر متوسط بهای هر لیتر بنزین در کشورهای همسایه ایران را حدود ۰.۶ دلار در نظر بگیریم می‌توان گفت که ایران از محل صادرات بنزین که عمدتا به کشورهای همسایه صورت می گیرد، روزانه حدود ۶۷۵ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. گازوییل از دیگر فرآورده‌هایی است که به گفته رییس پارلمان بخش خصوصی روزانه حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیون لیتر از آن صادر می‌شود. متوسط قیمت این سوخت در جهان ۰.۹۳ دلار است.

البته اگر قرار باشد مبنای درآمد صادراتی آن را بر اساس قیمت منطقه (حدود ۰.۶ دلار) محاسبه کنیم می‌توان ادعا کرد که ایران از محل صدور گازوییل روزانه حدود ۷۵۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. اما صادرات دو فرآورده بنزین و گازوییل در حالی روزانه حداقل یک هزار و ۴۲۵ میلیارد درآمد نصیب کشور می‌کند که رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی براین باور است که در صورت مشارکت بخش خصوصی خیلی راحت می‌توان صادرات مشتقات نفتی را به دوبرابر رقم فعلی افزایش داد.

در حال حاضر روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۵۰ تا ۵۵ میلیون لیتر گازوییل صادر می‌شود. البته در صورت مشارکت بخش خصوصی خیلی راحت می‌توان صادرات مشتقات نفتی را به دوبرابر رقم فعلی افزایش داد

۷۵ درصد ظرفیت بخش خصوصی خالی ماند
همزمان با اعمال تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه تجارت و صادرات نفت ایران، یکی از سناریوهای روی میز به منظور جبران بخشی از کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت، صادرات فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل و بنزین است.

فرآوده‌های که رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که صادرات آن پیچیدگی‌های نفت را ندارد و خیلی راحت می‌توان در شرایط تحریمی درآمد ارزی کشور را از طریق آن افزایش داد. کافی است که دولت بخش خصوصی را باور کند و به آنها اعتماد کند. به گفته او، در حال حاضر ۷۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت بخش خصوصی در حوزه نفت بلا استفاده مانده و تنها از ۲۰ تا ۲۵ درصد این ظرفیت این استفاده می‌شود.

مصرف بنزین به ۶۵ میلیون لیتر رسید؟
بر اساس آخرین آمار اعلامی ظرفیت تولید بنزین در کشور ۱۱۰ میلیون لیتر است. آمار دقیقی از مصرف بنزین در ماه‌های گذشته اعلام نشده و فاطمه کاهی سخنگوی شرکت پخش و پالایش می‌گوید که در اعلام مصرف بنزین محدودیت وجود دارد. اما اگر میزان صادرات را ۴۵ میلیون لیتر در نظر بگیریم می‌توان گفت که میزان مصرف در کشور حدود ۶۵ میلیون لیتر است. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که میزان مصرف بنزین نسبت به قبل از افزایش قیمت بنزین کاهش حدود ۳۵ درصدی را تجربه کرده است.   کاهشی که البته سود قابل ملاحظه ای را نصیب وزارت نفت کرده است.  

دبیر اتحادیه  صادرکنندگان فرآورده های نفتی در تازه ترین اظهارات خود از افزایش صادرات نفت  به یک میلیون بشکه خبر داده، این  حالی است که محمد باقر نوبخت پیشتر میزان  صادرات نفت را حدود  ۶۰۰ هزار بشکه  اعلام کرده بود

صادرات نفت به یک میلیون بشکه رسید 
اگرچه صادرات محصولات نفتی ایران اوج گفته، اما سوال مهم این است که آیا محصولات نفتی می‌تواند سقوط درآمدهای صادرات نفت خام ایران را جبران کند؟ بر اساس آمارهای اوپک، ایران در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۱۰ میلیارد دلار صادرات نفت خام داشت که در سال ۲۰۱۸ به ۶۲ میلیارد دلار رسید. آمارهای ایران نشان می‌دهد کل درآمدهای صادرات نفت خام پارسال کمتر از ۹ میلیارد دلار بوده است. البته تا کنون آمار دقیقی در رابطه با میزان صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۰ تا کنون منتشر نشده اما حمید حسینی دبیر اتحادیه  صادرکنندگان فرآورده های نفتی در تازه ترین اظهارات خود  از افزایش صادرات به یک میلیون بشکه خبر داده است. این خبر در شرایطی اعلام شده که محمد باقر نوبخت پیشتر از صادرات ۶۰۰ هزار بشکه ای نفت خبر داده بود. با این وجود او معتقد است که صادرات فرآوده های نفتی به تنهایی نمی‌تواند جبران افت درآمدهای نفتی را بکند و باید هم زمان به دنبال افزایش سهم خود از بازارهای جهانی باشیم.

کد خبر: ۶۳٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha