۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
تحلیل بنیادی نماد آسیا؛ جهش‌های بزرگ در سود خالص شرکت
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل بنیادی نماد آسیا؛ جهش‌های بزرگ در سود خالص شرکت

بررسی پارامترهای بنیادی شرکت بیمه آسیا از جمله وضعیت خود شرکت بیمه و همچنین صورت مالی آن نشان می‌دهد که شرکت از نظر بنیادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

پژمان مرادی؛ بازار: شرکت بیمه آسیا در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد و  در سال ۱۳۸۸ بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمره شرکت‌های مشمول واگذاری بخش خصوصی قرار گرفت و به عنوان بزرگترین شـرکت بیمه خصوصی کشور به فعالیت های خود ادامه داد. سرمایه ثبت شده و پرداخت شده شرکت بیمه آسیا(سهامی عام) ۲هزار ۳۰۰میلیارد ریال(شامل ۲هزار ۳۰۰میلیارد سهم ۱۰۰۰ریالی) می‌باشد.

عمده فعالیت شرکت‌های بیمه مربوط به پوشش اتکایی(پوشش ریسک) و بیمه‌های زندگی و غیر زندگی و سرمایه‌گذاری است. شرکت پویا فراز کیش  با ۱۹ و نیم درصد سهم، موسسه صندوق بازنشستگی کشور با ۱۶.۸۱درصد و شرکت سرمایه گذاری ای اف جی اچ کیش با ۱۶.۷۳ درصد عمده سهامداران این شرکت هستند.

بیشترین بخش پرتفوی شرکت بیمه آسیا را بیمه شخص ثالث با ۴۲درصد تشکیل می‌دهد و بعد از آن بیمه درمان با ۲۰درصد، بیمه بدنه اتومبیل با ۱۳درصد و بیمه زندگی با ۶درصد تشکیل می‌دهد.  پرتفوی بیمه آسیا شامل ۱۰ بیمه باربری، آتش سوزی، بدنه، شخص ثالث، حوادث، عمر، زندگی، مهندسی، مسئولیت و درمان است.

یکی از عوامل تاثیر گذار بر وضعیت بیمه آسیا مربوط به شیوع ویروس کرونا است. بر اساس آنچه در گزارش تفسیری این شرکت آمده شیوع این ویروس باعث کاهش فروش بیمه شده است.

نحوی تاثیر گذاری ویروس کرونا بر سبد بیمه‌ای این شرکت؛ ایجاد مهلت بدهکار برای دریافت حق بیمه بیمه‌نامه‌های صادره به دلیل شیوع بیماری کرونا و تمدید آن در بیمه شخص ثالث، کاهش فروش بیمه در بیمه بدنه، بی میلی افراد به تمدید بیمه آتش سوزی، تعدیل نیرو ها و درخواست عدم تمدید قرار داد بیمه درمان کارمندان، افزایش مرگ و میر بر اثر کرونا و پرداخت حق بیمه عمر و زندگی به خانواده فوت شدگان از جمله تاثیرات این ویروس بر سبد بیمه‌ای شرکت آسیا است.

با توجه به رابطه مستقیم بین فعالیت شرکت‌های بیمه و کسب و کارهای هر گونه مشکل در رونق کسب و کار به صورت مستقیم بر صنعت بیمه اثر گذار است. علاوه بر کرونا افزایش نرخ تورم هم به عنوان یکی از ریسک‌های مهم در صنعت بیمه است که بیشترین تاثیر را بر روی افزایش میزان پرداخت‌های بیمه‌ای می‌گذارد که بر اساس صورت مالی این شرکت برای شش ماهه ابتدای سال ۷۰.۵۰۰ فقره حواله خسارت ثالث مالی، بدنی و حوادث رانندگی پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳.۸۱ درصد تعداد این حواله‌ها کاهش  و حدود ۴۰درصد در مبلغ خسارت پرداختی رشد دیده می‌شود. صدور ۱میلیون ۱۷۰هزار فقره بیمه شخص ثالث و حوادث رانندگی در شش ماه ابتدای سال صادر شده که نسبت به مشابه سال گذشته این عدد ۶.۵۸درصد رشد را نشان داده است.

اطلاعات و صورت مالی دوره‌ای بیمه آسیا

ترازنامه مالی

طبق جدول بالا میزان موجودی نقدی شرکت بیمه آسیا بر اساس گزارش مالی منتهی به ۶ ماه ابتدای سال با رشد ۱۲۱ درصد نسبت به پایان سال مالی ۹۸ مواجه بود که این بیشتر حاصل افزایش حق بیمه پرداختی برای سال ۹۹ می‌باشد. سود انباشته شرکت برای دوره مالی ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ برابر با ۴.۱۲۴.۹۷۲ میلیون ریال بوده که دوره مالی سال گذشته ۱۰۳درصد رشد را نشان می‌دهد، در حالی که میزان تفاوت سود انباشته برای برای ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸ به دوره منتهی سال ۹۷ تنها ۶درصد رشد داشته، به نظر می‌رسد رشد شارپی در سال ۹۹ بیشتر به خاطر کاهش میزان خسارت های پرداختی به دلیل کاهش میزان مسافرت‌های و محدودیت‌های کرونایی و همچنین افزایش ۲۵درصدی نرخ بیمه شخص ثالث، افزایش قیمت خودرو و قرار گرفتن برخی از اتومبیل‌ها در رده خودروها لوکس سبب افزایش سود انباشته این شرکت‌ها شده است.

میزان داریی این شرکت برای دوره شش ماه ابتدای سال ۹۹ برابر با ۹۸.۹۶۷.۰۵۶ میلیون ریال درج شده که نسبت به مشابه دوره قبل ۳۱ درصد رشد را نشان می‌دهد که بیشتر آن حاصل افزایش موجودی نقد این شرکت می‌باشد.

صورت مالی

حق بیمه‌های صادره به عنوان یکی از محل‌های درآمدزایی شرکت برای ۶ماه ابتدای سال ۹۹ برابر با ۳۷,۵۴۳,۲۹۳ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۹درصد رشد داشته است.  سود خالص این شرکت برای ۶ماه ابتدای سال ۳.۴۰۸.۵۰۶ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه ۷۲۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس جدول بالا سود خالص این شرکت از سال ۹۲ تا ۹۸ به غیر از سال ۹۴ و ۹۵ روند صعودی داشته است. سود خالص این شرکت در سال ۹۳ بیش از ۱۱۰درصد نسبت به سال ۹۲ رشد را نشان می‌دهد این در حالی است که میزان فروش این بیمه برای این دو سال کمتر از ۳۰درصد بوده است که به نظر می‌رسد بیشترین علت رشد سود خالص این شرکت مربوط به جهش نرخ ارز در سال ۹۳ می‌باشد.

دومین جهش صورت گرفته به سال ۹۸ بر می‌گردد که میزان سود خالص این شرکت بیمه‌ای نسبت به سال ۹۷ تا ۱۵۰درصد رشد را نشان داد در حالی که فروش این شرکت بیمه‌ای در سال ۹۸ برابر با ۶۰.۲۰۰.۹۲۵ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۷ حدود ۴۴.۰۰۰.۰۰۰میلیون ریال بوده است.

سود خالص بیمه آسیا در ابتدای ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ برابر با ۳.۴۰۸.۵۰۶ میلیون ریال است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷۲۰درصد رشد را نشان می‌دهد، اما میزان فروش بیمه این شرکت از ۲۹.۰۰۰.۰۰۰میلیون ریال در شش ماهه ابتدای سال ۹۸  به حدود ۳۷.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال در دوره مشابه سال ۹۹ رسیده است. به نظر می‌رسد عمده دلایل رشد سود خالص شرکت بیمه حاصل افزایش حق بیمه پرداختی با توجه به جهش قیمت خودرو می‌باشد.

خسارت پرداختی شرکت بیمه آسیا برای ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ برابر با ۳۴ درصد رشد داشته که دلیل آن را می‌توان به افزایش استفاده از خودروی شخصی در مسیرهای درون شهری دانست. با مرور  روند سود آوری شرکت و میزان فروش آن در طول ۵ سال اخیر هر کجا که کشور با جهش نرخ ارز مواجه بوده سود خالص شرکت با یک جهش چندین برابری روبه رو بوده است.

میزان خسارت پرداختی این شرکت در طول ۵ سال اخیر تقریبا رشد متعادلی داشته و  هر سال فاصله خسارت پرداختی با میزان حق بیمه صادر شده در حال افزایش است. بر اساس آماری که در گزارش تفسیری بیمه اسیا آمده، برآورد شده که این شرکت بیمه‌ای تا پایان سال حدود ۳۷.۹۴۰.۰۰۰ میلیون ریال خسارت پرداخت می‌کند همچنین طبق همین گزارش پیشبینی شده که تا پایان سال ۶۹.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال درآمد از محل حق بیمه صادره کسب خواهد کرد.

تابلوی بورس
نماد آسیا با میانگین حجم ماه ۶.۷۲۹ میلیون واحد، سهام شناوری ۲۰درصد، حجم مبنای ۱۴ میلیون واحد، سودآوری ۱۹۱ ریال، نسبت پی به ای ۱۸.۳۸ و ارزش بازار ۸هزار میلیارد تومانی در تابلوی بورس ثبت شده است.

سهام آسیا در آخرین تاریخ معاملات خود یعنی ۲۲ آذر ماه با مبلغ  ۳.۵۱۰ ریال در بورس معامله شده که رشد قابل توجهی نسبت به آبان ماه داشته است. با توجه به خبر افزایش سرمایه شرکت بیمه آسیا این این نماد فعلا در حال توقف درآمده است.   بازدهی و نقدشوندگی سه ماهه بیمه آسیا برای سال جاری ۲۹.۸۷ درصد و برای شش ماه این عدد منفی ۴.۲ درصد است.

با توجه به داده‌های بالا و همچنین افزایش سرمایه این شرکت در روزهای آینده این احتمال وجود دارد که ارزش سهام آسیا بعد از بازگشایی افزایش قابل توجه داشته باشد. آمارهای بالا نشان می‌دهد که بیمه آسیا از نظر بنیادی دارای بنیاد خوب است.

کد خبر: ۶۳٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha