۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
اقبال عمومی برای تزریق واکسن کرونا؛ چرا نگرش‌ها در برابر واکسن در حال تغییر است؟
براساس گزارش‌ها؛

اقبال عمومی برای تزریق واکسن کرونا؛ چرا نگرش‌ها در برابر واکسن در حال تغییر است؟

اظهارات و حملات ترامپ علیه محدودیت های ناشی از کرونا به بدبینی آمریکایی ها از کاربرد واکسن این بیماری افزود و در آمریکا موجی از تبلیغات آخرالزمانی درباره توطئه واکسن به راه افتاد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین؛ در حالی که در ابتدای همه گیری کرونا بدبینی بسیاری نسبت به عمدی بودن شیوع آن و سپس بدگمانی نسبت به تزریق واکسن وجود داشت، حال نظرسنجی‌های در آمریکا نشان می دهد تعداد بیشتری از مردم این کشور تمایل به تزریق واکسن پیدا کرده‌اند.

موضوع بدبینی به واکسن کرونا از زمانی تشدید شد که شرکت‌های داروسازی از تلاش خود برای ساخت واکسن کرونا خبر دادند و از همان زمان ساخت این واکسن و کاربرد آن با سوءظن تعداد قابل توجهی همراه بود.

از سوی دیگر اظهارات و حملات ترامپ علیه محدودیت های ناشی از کرونا به بدبینی آمریکایی ها از کاربرد واکسن این بیماری افزود و در آمریکا موجی از تبلیغات آخرالزمانی درباره توطئه واکسن به راه افتاد.

حال اما نظرسنجی انجام شده از سوی چند موسسه از جمله موسسه نظرسنجی «پیو» نشان می دهد که تعداد بیشتری از آمریکایی ها به واکسن خوش بین شده‌اند.

پیشتر در تابستان گذشته فقط ۶۰ درصد از شهروندان آمریکایی از کاربرد واکسن ابراز امید کرده بودند، اما حال  این تعداد به ۷۳ درصد رسیده است که به گفته کارشناسان بهداشت عمومی واکسیناسیون این تعداد برای انجام مصونیت عمومی و دسته جمعی در یک جامعه کافی و مناسب است.

در عین حال کارشناسان روان شناسی اجتماعی تاکید دارند که مقاومت در برابر واکسن هیچ گاه در جوامع امروزی از بین نخواهد رفت و این مخالفت‌ها  با واکسن همچنان وجود دارد.

بخشی از مخالفت ها با واکسن کرونا بویژه  ناشی از ماهیت ناشناخته و غیرقابل پیش بینی ویروس کروناست که طی کمتر از یک سال توانسته به طور تقریبی بیش از ۸۸ درصد از کشورها و مناطق جهان را آلوده کند. همین پراکندگی فوری کرونا باعث شده تا بسیاری شیوع و همه گیری آن را براساس یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده ارزیابی کنند و به تبع آن اعتقادی به واکسن کرونا نیز نداشته باشند.

با وجود آغاز فرایند واکسیناسیون در برخی کشورهای غربی و اروپایی، اما همزمان اعلامیه ها و فراخوان‌هایی که واکسن زدن را کاری بیهوده و پرضرر برای نسل بشر عنوان می کند، افزایش یافته و بسیاری از گروه‌هایی که در علوم اجتماعی از آن ها تحت عنوان گروه‌های راست گرا و بنیادگرا یاد می شود در حال تبلیغ علیه کاربرد واکسن کرونا هستند.

با وجود این تبلیغات و بدبینی ها، اما افزایش خوش بینی و علاقه مندان به استفاده از واکسن کرونا نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از شهروندان آمریکایی در حال کنار آمدن با واقعیتی به نام کرونا هستند و حرف و تلبلیغات ضدواکسن در حال از دست دادن تاثیر و ضریب نفوذ خود در میان شهروندان است. این وضعیت تنها مربوط به آمریکا نیست و نظرسنجی‌ها در دیگر کشورهای اروپایی و غربی نیز نشان می‌دهد که برخلاف ماه‌های گذشته، حال افراد بیشتری تمایل و موافق با زدن واکسن کرونا شده‌اند.

این خوش بینی به واکسن، همزمان بر رفتار و احتیاط شهروندان در برابر انتقال کرونا نیز تاثیر خواهد گذاشت و باعث خواهد شد تا بیماری کرونا برای بسیاری پذیرفته و تلاش حداکثری بر مقابله با آن در دستور کار آن ها قرار گیرد.

چرا نگرش‌ها در برابر واکسن در حال تغییر است؟

این که چرا بدبینی در برابر واکسن کرونا در حال رنگ باختن و امیدواری و خوش بینی نسبت به کاربرد آن در حال افزایش است، می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، اما یک نکته را نمی‌توان از نظر دور داشت و آن رفتار سیاستمداران در قبال واکسن کروناست.

در واقع کرونا در شرایطی ظهور کرد که دولت‌های راست گرا مانند ترامپ در آمریکا به همراهی تعدادی دیگر از دولت‌های مشابه خود در انگلیس و یا برزیل با شعارها و اظهارات عوام گرایانه بی اعتقادی به همه گیری بیماری کرونا را تبلیغ کردند، اما هر سه این سیاستمداران در نهایت خودشان هم به کرونا مبتلا شدند.

ابتلای برویس جانسون، نخست وزیر انگلیس به کرونا به تغییر نگرش او در برابر شیوع این بیماری منجر شد و پس از آن دولت او محدودیت ها و سیاست های بهداشتی و درمانی جدی تری را در مقابله با کرونا بکار گرفت.

از سوی دیگر ترامپ  نیز این روزها در حال آماده شدن برای رفتن از کاخ سفید و در مرحله افول قدرت است. در مجموع به نظر می‌رسد دوره یکه تازی توطئه پنداری دولت‌ها در انگلیس و سپس آمریکا درباره کرونا به سر آمده و این تغییرات بر نگرش و افکارعمومی شهروندان نیز درباره کرونا موثر است.

از سوی دیگر برخی سیاستمداران مانند بایدن که سکان دار آینده کاخ سفید است خود را داوطلب تزریق واکسن کرونا اعلام کرده و دیگر رهبران سیاسی از جمله در عربستان و امارات در غرب آسیا نیز تصاویر تببلیغاتی از تزریق واکسن کرونا را از خود نشان دادند.

براین اساس تردیدی نیست که نوع رفتار سیاستمداران به مانند همیشه بر نوع و جهت گیری افکارعمومی بسیار تاثیر گذار بوده است و این موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

اما موضوع مهم دیگری نیز باعث شده تا بدبینی ها درباره واکسن کرونا کاهش یابد و آن ابتلای جمعیت بیشتری از مردم جهان به این ویروس و به تبع آن مرگ  و فوت افراد بیشتر بر اثر این بیماری است. این عامل شاید مهمترین دلیل خوش بینی به واکسن کروناست.

با افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا، بسیاری خود را در برابر این ویروس بی  دفاع می بینند و واکسن را آخرین سنگر دفاعی خود در برابر این بیماری می دانند، چون برخلاف چند ماه گذشته،حجال افراد بیشتری هستند که ممکن است یکی از بستگان خود را بر اثر کرونا از دست داده باشند.

دکتر «روپالی جی لیمای»، کارشناس واکسن در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جان هاپکینز معتقد است که مردم خسته شده‌اند و به دنبال بازگشت به زندگی دوران قبل از کرونا هستند و از آن جا که تا کنون راه حل موثری برای بازگشت به دوران گذشته وجود نداشته است، افراد بیشتری به واکسن پناه آورده‌اند.

از سوی دیگر نکته جالب درباره بدبینی به واکسن کرونا، بدبینی براساس جنسیت و نژاد است. در این میان زنان و سیاه پوستان بدبینی بیشتری نسبت به دیگران در برابر واکسن کرونا دارند.

در تحقیقات صورت گرفته همچنین مشخص شده که ساکنان مناطق روستایی بدبینی بیشتری به واکسن کرونا در مقایسه با شهرنشیان دارند، اما به طور کلی افزایش تعداد افرادی که خوش بینی بیشتری به تزریق واکسن کرونا دارند، این امیدواری را ایجاد خواهد کرد که شاید برنامه های واکسیناسیون سراسری با چالش کمتری روبرو شود، اگرچه همچنان بزرگترین چالش دولت ها در مسیر واکسیناسیون سراسری  وجود گروه‌های مخالف با این روند است.

کد خبر: ۶۳٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha