۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
غول نفتی آرامکو ۴ میدان جدید نفت و گاز کشف کرد| تأکید عربستان بر وفور منابع طبیعی ریاض
دیدگاه ۳ کارشناس انرژی از کشف جدید عربستان؛

غول نفتی آرامکو ۴ میدان جدید نفت و گاز کشف کرد| تأکید عربستان بر وفور منابع طبیعی ریاض

وزیر انرژی عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت خام در جهان، در روز گذشته از کشف چهار میدان جدید نفتی و گازی در کشورش خبر داد.

بازار؛ گروه بین الملل: عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیزف وزیر انرژی عربستان روز گذشته اعلام کرد که عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت خام در جهان، چهار میدان جدید نفتی و گازی را کشف کرده است.

ای ان بیزینس در گزارش خود نوشت: بر اساس بیانیه ای که توسط آژانس مطبوعاتی سعودی منتشر شده، شرکت دولتی نفت عربستان سعودی آرامکو ۴۵۵ بشکه نفت شیرین فوق العاده سبک به همراه ۳.۲ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در چاه شماره دو واقع در میدان نفتی الریش، شمال غرب ظهران کشف کرد.

گاز غیر متعارفی نیز در مخزن السراح در چاه آل میناهاز، جنوب غربی میدان نفتی غوار و در چاه السهبا، جنوب غوار کشف شده است. چاه المنهاز ظرفیت تولید حدود ۱۸ میلیون فوت مکعب استاندارد گاز طبیعی و ۹۸ بشکه میعانات گازی در روز را دارد، در حالی که چاه السهبا به میزان ۳۲ میلیون فوت مکعب استاندارد تولید خواهد کرد.

علاوه بر آن، مقداری نفت نیز در چاه شماره یک العجرمیه کشف شده که نشانگر توان تولید نفت به میزان سه هزار و ۸۵۰ بشکه در روز است. این چاه در شمال غربی شهر رفها در مرزهای شمالی عربستان واقع شده است.

در این بیانیه آمده است که کشف نفت و گاز در میدان نفتی الریش امری مهم تلقی می شود، زیرا نشان می دهد که می توان نفت خام فوق العاده سبک عربی را در کوههای طویق تولید کرد.

آرامکو برای تعیین اندازه این کشف جدید، دو چاه دیگر در میدان الریش با شماره های سه و چهار حفر کرده است. چاه شماره سه در ابتدا روزانه ۲۷۴۵ بشکه نفت و سه میلیون سی سی گاز تولید می کند و تولید چاه شماره چهار، روزانه ۳،۶۵۴ بشکه و ۱.۶ میلیون سی سی گاز طبیعی است.

ای ان بیزینس در ادامه گزارش خود نوشت: وزیر انرژی در بیانیه اعلام کرده که آرامکو سعودی به کار خود در جهت تعیین اندازه و حجم میادین کشف شده و تخمین میزان نفت، گاز و میعانات در این میادین ادامه می دهد و اکتشافات جدید تأکید بر ثروت و برخورداری از منابع طبیعی پادشاهی است.

عربستان سعودی حدود ۱۷ درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان را تشکیل می دهد. بخش نفت و گاز حدود ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و حدود ۷۰ درصد از درآمد صادرات را تشکیل می دهد.

عربستان سعودی حدود ۱۷ درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان را تشکیل می دهد. بخش نفت و گاز حدود ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و حدود ۷۰ درصد از درآمد صادرات را تشکیل می دهد

در ماه فوریه سال جاری، امارات متحده عربی ۸۰ تریلیون فوت مکعب ذخایر کم عمق گاز را در منطقه ای واقع در ابوظبی و دبی کشف کرد که بزرگترین یافته و دست آورد آن ها در ۱۵ سال گذشته است. میدان گازی ترکمن، دومین میدان بزرگ جهان، در سال ۲۰۰۵ کشف شد که تخمین زده می شود که دارای نگهداری به میزان حدود ۵۰۰ تریلیون سی سی گاز است.

«واندانا هری»، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «وانادا اینسایت» سنگاپور در این باره اظهار کرده که کشف ذخایر بیشتری از نفت خام فوق العاده سبک سعودی به ویژه برای آرامکو سودمند است، زیرا بشکه های سنگین و گوگردی که از پادشاهی خارج می شوند، با ارزش بیشتری معامله می شوند.  

کشف ذخایر بیشتری از نفت خام فوق العاده سبک سعودی به ویژه برای آرامکو سودمند است، زیرا بشکه های سنگین و گوگردی که از پادشاهی خارج می شوند، با ارزش بیشتری معامله می شوند

وی افزود: در سالی که ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط شرکت های سراسر دنیا لغو شده است و ما احتمالاً با مشکلاتی جدی در جهت کشف های جدید قابل توجه در آینده روبرو خواهیم شد، عربستان سعودی هنوز به نفت خود اضافه می کند و ذخایر گازی این کشور در حال افزایش است.

«ایمان ناصری»، مدیرعامل بخش خاورمیانه شرکت بین المللی FGE نیز در این رابطه معتقد است که عربستان سعودی در حال حاضر ظرفیت حدود ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز دارد، اما به طور متوسط ​​۹.۲ میلیون بشکه در روز تولید می کند.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرده که اگرچه اکتشافات جدید از نظر جایگزینی ظرفیت از میادین در حال بلوغ امری مهم است، اما با توجه به کاهش های موجود، تولید نفت و گاز غیرمتعارف برای آینده قابل پیش بینی به گونه ای حاشیه ای و آزمایشی باقی خواهد ماند.

با توجه به کاهش های موجود، تولید نفت و گاز غیرمتعارف برای آینده قابل پیش بینی به گونه ای حاشیه ای و آزمایشی باقی خواهد ماند

وی گفت: ما انتظار داریم که هر تولید نا متعارف با ظرفیت قابل توجهی از خاورمیانه در نیمه اول این دهه اتفاق نیفتد. 

«جنید انصاری»، سرپرست استراتژی سرمایه گذاری و تحقیقات شرکت «کامکو اینوست، گفت: ما معتقدیم که هدف از اعلام این اکتشافات برجسته کردن ثروت کلی منابع طبیعی در پادشاهی است تا بهره مندی فوری از آن. 

از نظر جنید انصاری عربستان سعودی مانند سایر اعضای اوپک پلاس در حال کاهش تولید است تا تعادل بین تقاضای نفت و عرضه را تضمین کند. در نتیجه، این کشفیات به زودی با تولید مستقیم ادامه خواهد یافت.

کد خبر: ۶۳٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha