۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
ابلاغ بخشنامه نحوه و برگزاری فرآیند انتخابات تشکل های صنفی در ایام کرونا
از سوی دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور انجام شد

ابلاغ بخشنامه نحوه و برگزاری فرآیند انتخابات تشکل های صنفی در ایام کرونا

دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور، طی بخشنامه ای دستورالعمل مراحل «برگزاری فرایند انتخابات تشکل های صنفی در ایام کرونا» را مطابق با قوانین و مقررات موضوعه از جمله قانون مدیریت بحران، مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، به روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، به استناد تبصره (۲) ماده (۲۲) قانون نظام صنفی، کمیسیون نظارت هر شهرستان مکلف است شش ماه قبل از پایان هر دوره مسئولیت هیأت مدیره، مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم آورد.

با توجه به آن که صدور دستور برگزاری در صلاحیت کمیسیون نظارت می باشد؛ لذا تدابیر لازم جهت برگزاری جلسات کمیسیون، مطابق با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت مقررات مندرج در آن ها در شهرهای با وضعیت قرمز، نارنجی و زرد صورت پذیرد.

بدیهی است رعایت سایر پروتکل های بهداشتی از قبیل رعایت فاصله فیزیکی، حد نصاب مقرر در مواد قانونی برای تشکیل جلسات کمیسیون موصوف و غیره نیز باید رعایت گردد.

همچنین لازم به ذکر است با عنایت به آن که حداکثر تعداد نفرات حاضر در جلسه کمیسیون نظارت به استناد ماده (۴۸) قانون نظام صنفی ۱۴ نفر می باشد، در نتیجه برگزاری جلسات کمیسیون مزبور حتی در شهرهای با وضعیت قرمز که نصاب حاضرین بر اساس مصوبات چهل و چهارمین جلسه ستاد موصوف نهایتاً ۱۵ نفر مشخص شده است، منع قانونی نخواهد داشت.

همچنین هیأت اجرایی مکلف است مطابق ماده (۶) آیین نامه اجرایی نحوه برگزاری انتخابات هیأت مدیره و بازرسان اتحادیه های صنفی، پس از صدور دستور انجام انتخابات، نسبت به فراخوان ثبت نام اقدام و از داوطلبان دعوت نماید تا جهت ثبت نام حداقل به مدت ۱۵روز اقدام نمایند.

لازم به ذکر است در این مرحله مطابق دستورالعمل مبارزه با کووید-۱۹(کرونا ویروس) راهنمای فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط وکار در برگزاری انتخابات اتحادیه‌های صنفی سراسر کشور، ابلاغ فراخوان انتخابات به روش موضوع بند (ب) تبصره (۱) ماده (۶) آیین نامه موصوف (ابلاغ آگهی به کلیه اعضا و أخذ امضا از آن ها) ممنوع بوده و فراخوان صرفاً باید از طریق شیوه های مندرج در بند (الف) تبصره (۱) ماده موصوف و به صورت الکترونیکی (ارسال پیامک و استفاده از نسخه الکترونیکی روزنامه) صورت پذیرد.

پس از طی سری ‌تشریفات مربوط به کمیته تطبیق و بررسی شرایط داوطلبان، هیأت اجرایی مکلف است پیش از تعیین روز برگزاری و صدور فراخوان، نسبت به أخذ استعلام در خصوص امکان برگزاری انتخابات از نهادهای متناظر استانی و یا شهرستانی ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام نماید. بدیهی است در صورت مخالفت نهادهای مزبور با برگزاری مرحله أخذ آرا، این مرحله تا زمان فراهم شدن شرایط برگزاری به تعویق افتاده و مدت زمانی که در آن به علت مخالفت «این نهادها» مرحله أخذ آرا با تأخیر روبه رو شده است جز موعد شش ماهه برگزاری انتخابات لحاظ نخواهد شد.

در صورت پاسخ منفی نهادهای موضوع بند پیشین، هیأت اجرایی مکلف است تا حصول پاسخ مثبت، هر ۱۵ روز یکبار اقدام به استعلام در خصوص فراهم بودن یا نبودن شرایط برگزاری مرحله فوق نماید. بدیهی است در صورت پاسخ مثبت نهادهای موصوف مبنی بر بلامانع بودن برگزاری انتخابات، هیأت اجرایی مکلف به رعایت موعد زمانی حداقل۱۴ روزه بین فراخوان برگزاری انتخابات و روز انتخابات بوده و تحت هیچ شرایطی نمی تواند در بازه زمانی کمتر از موعد مزبور اقدام به برگزاری انتخابات نماید. در نظر گرفتن مدت زمان طولانی تر میان روز فراخوان برگزاری انتخابات و روز انتخابات مشروط به رعایت سایر مواعد قانونی و به تشخیص هیأت اجرایی بلامانع است.

تدابیر لازم از سوی کمیسیون نظارت و هیات اجرایی دال بر احراز نصاب لازم در برگزاری انتخابات اتحادیه در نوبتهای معین در ماده(۱۷) آیین‌نامه اجرایی موصوف مد نظر قرار گیرد.
بدیهی است سایر مفاد دستورالعمل مبارزه با کوید-۱۹(کرونا ویروس) راهنمای فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط وکار در برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی سراسر کشور، از قبیل تعداد مکان های أخذ رای، نحوه ابلاغ فراخوان برگزاری انتخابات و غیره به قوت خود باقی و لازم الاتباع است.

گفتنی است که دسترسی آن دسته از تشکل های صنفی به سامانه ایرانیان اصناف که به دلیل منقضی شدن عمر قانونی هیأت مدیره آن ها پیش تر با محدودیت روبه رو می گردید، تا پایان سال جاری با مانعی روبرو نخواهند شد.

کد خبر: ۶۳٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha