۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
انحصار ۱۰ نفره واردات نهاده‌های دامی از عوامل کمبودهای اخیر است
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

انحصار ۱۰ نفره واردات نهاده‌های دامی از عوامل کمبودهای اخیر است

عسکری، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: دولت اکنون که قرار است نهاده‌های دامی را وارد کند این راه را ادامه دهد و نگذارد تامین این نهاده‌ها با مشکل بر بخورد.

به گزارش بازار، شاهپور علایی مقدم با اشاره به جامعه عشایری و نهاده های مصرفی این قشر اظهار کرد: در جامعه عشایری کشور بالغ بر هشت و نیم میلیون تن سالانه نیاز به علوفه است. چه علوفه ای که از مراتع تامین می شود چه علوفه ای که از مزارع، کنستانتره و جو تامین می شود.

وی متذکر شد: در حال حاضر منظور از نهاده ها که به صورت عامیانه صحبت می شود همه آن علوفه ای است که مورد مصرف دام قرار می گیرد، ولی بعضا ما این را اشتباه می گیریم یعنی فکر می کنیم علوفه در مسایل دامی فقط جو آن هم فقط جو یارانه دار و وارداتی است.

تمام نیاز نهاده های دامی عشایر مرتفع شده است
رئیس سازمان عشایری کشور با بیان اینکه در بخش عشایری سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن نیاز به جو وارداتی داریم، گفت: در جامعه عشایری تا کنون مشکل خاصی را نداریم و نیاز ما مرتفع شده است.

وی افزود: تا این لحظه تمامی استان ها را رصد کردیم و داریم پیگیری می کنیم و باید بگویم به اندازه سال گذشته تا به این لحظه جو توزیع کرده ایم. مثلا در استان سمنان که مطرح شده بود عشایر مهدی شهر جلوی استانداری جمع شده بودند بلافاصله آمار و ارقام را از اتحادیه ها و تعاونی ها گرفتم، سال گذشته تا این موقع ۱۲ هزار تن جو به استان سمنان داده بودیم و امسال ۱۴ هزار تن توزیع شده یعنی دو هزار تن بیشتر از سال گذشته بوده است در صورتی که میزان دام همانند سال گذشته بوده است.

علایی مقدم با اشاره به اینکه تا وقتی ما برای نهاده ها یارانه اختصاص می دهیم وضع همین است، تصریح کرد: وقتی جو دولتی هزار و ۷۰۰ تومان و جو داخلی بالغ بر ۴۵۰۰ تومان است مطمئن باشید هر طوری هم نظارت باشد، این انحراف ها ایجاد می شود. متاسفانه ما اجازه نمی دهیم بازار خودش را تنظیم کند و اسمش را حمایت از مصرف کننده گذاشته ایم. سوال این است که چرا این حمایت در بازار خودرو اتفاق نمی افتد؟ از طرفی بهتر است در اصلاح تغذیه واقع بینانه کار انجام دهیم. باید از روش های نوین برای تغذیه دام استفاده شود و جو تنها خوراک دام نباشد.

بی تدبیری ها و بعضا سوء مدیریت ها و بی برنامگی ها عامل مشکلات است
در ادامه محمدجواد عسکری با اظهار به اینکه ما در تامین نهاده های دامی مشکلی از ابتدا نداشتیم، در عین حال گفت: در حال حاضر بی تدبیری ها و بعضا سوء مدیریت ها و بی برنامگی ها در حوزه تامین نهاده های دامی مشکل ایجاد کرده است.

وی اشاره کرد: ما ۹.۲ میلیون تن ذرت نیاز داریم که از این میزان ۲ میلیون تن را خود تولید می کنیم و مابقی را وارد می کنیم. ۴.۳ میلیون تن سویا نیاز داریم که ۳۰۰ هزار تن تولید می کنیم و ۶.۶ میلیون تن جو نیاز داریم که تقریبا ۵۰ درصدش را خودمان داریم تولید می کنیم و مابقی اینها وارداتی است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: اگر ما در قالب یک برنامه صحیح جلو برویم قطعا مشکلی نخواهیم داشت. دولت اعلام کرده که در زمینه تامین نهاده های دامی مشکلی نداریم و ما از اول گفتیم می توانیم تامین کنیم حتی اگر نگاهمان بر داخل باشد به راحتی می توانیم تامین کنیم.

وی متذکر شد: ایراد ما این است که عده ای رانت خوار با ارتباط و واسطه بازار را در دست گرفته اند و دارند مشکل ایجاد می کنند.

عسگری با طرح این سوال که چرا دولت اقدامات لازم برای واردات را از قبل انجام نداده است، گفت: چرا دولت مردم را در فضای سخت و پرالتهابی قرار داده است. ما موظفیم در راستای امنیت غذایی مردم حرکت کنیم. آقای رئیس جمهور امروز باید پاسخ دهد که چرا این اشکالات به وجود آمده. دستگاه های متولی باید پاسخگو باشند. چرا در این کشور فقط ده نفر مسئول واردات نهاده های دامی هستند؟ اینها ایراد است.

وی افزود: دولت اکنون که قرار است نهاده های دامی را وارد کند این راه را ادامه دهد و نگذارد تامین این نهاده ها با مشکل بر بخورد.

کد خبر: ۶۳٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha