۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
آخرین پیگیری وام سهام عدالت؛ بانک‌ها هنوز اعلام آمادگی نکرده اند
بازار بررسی می‌کند؛

آخرین پیگیری وام سهام عدالت؛ بانک‌ها هنوز اعلام آمادگی نکرده اند

طبق آخرین پیگیری صورت گرفته در خصوص دادن وام و کارت اعتباری به صاحبان سهام عدالت به نظر می‌رسد که بانک‌ها هنوز شرایط لازم را برای دادن این خدمات آماده نکردند.

بازار؛ گروه بورس: در نتیجه معاملات روز شنبه ۶ دی ماه، ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۰ هزار تومانی به ۹ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و ارزش سبد ۱ میلیون تومانی به ۱۸ میلیون و ۷۶۲ هزار تومان رسید. جدا از فعالین بازار سرمایه که هنوز استرس روزهای منفی بازار آن‌ها را به رفتارهای هیجانی سوق می‌دهد، صاحبان سهام عدالت هم کمی نگران اوضاع ریزش قیمت این سهم هستند که آیا الان وقت فروش سهام عدالت است یا آن را نگه داریم؟  

اوضاع سهام عدالت تقریبا این روزها بیشتر بر وفق مراد کسانی است که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند. بر طبق توافقی که شرکت‌های سپرده‌گذاری استانی به عنوان متولیان اصلی سهام عدالت با بانک‌ها صورت گرفته قرار است که وام یا کارت اعتباری در اختیار دارندگان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند قرار بدهند. برای درک بهتر از آخرین اخبار مربوط به سهام عدالت، در یک تقسیم بندی  اخبار و سوالات مربوط به کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند با کسانی که روش غیر مستقیم را پذیرفتند، جدا کردیم.  

کسانی که روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کردند بخوانند
کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند از ۱۴ تیر ماه می‌توانستند سهام خود را در بازار به فروش برسانند و امکان مشاهده پرتفوی و میزان دارایی سهام خود را ببینند. بعد از چند مرحله آزاد سازی سهام عدالت مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کردند می‌توانند ۶۰درصد از سهام خود را به فروش برسانند. این افراد هنوز نمی‌توانند سهام عدالت را در پرتفوی شخصی قرار دهند و به گفته مسئولین شرکت‌ سپرده گذاری تا پایان سال با آزاد سازی ۱۰۰دصد سهام عدالت این امکان برای آن‌ها فراهم می‌شود.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی: زیر ساخت‌های لازم اعطای کارت اعتباری  سهام عدالت را آماده کرده‌ایم و منتظر بانک‌ها هستیم  و قطعا آن‌ها در ارائه خدمات در این موضوع کمی با هم متفاوت عمل می‌کنند

بارها در گزارشات متعدد در مورد سوالات مختلفی مانند اینکه چرا هنوز پول فروش سهام به حساب شخص واریز نشده است؟ چرا جلوی فروش سهام عدالت در بازار اولیه سهام گرفته شد؟ و از این دست سوالات پاسخ داده شده است. اما یکی از سوالاتی که کمتر به آن پرداخته شد این است که مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم را انتخاب کردند چگونه از سهام جایزه، حق تقدم، دریافت سود مجمع باید استفاده کنند؟  که در همین رابطه اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفته «فردی که روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب می‌کند، باید برای دریافت سود، سهام جایزه و حق تقدم نیز خودش اقدام کند و  در روش مستقیم به دلیل اینکه مردم مستقیماً سهامدار شرکت‌های سرمایه‌پذیر هستند، برای وصول سودشان باید خودشان شخصاً اقدام کنند و در موارد افزایش سرمایه نیز برای آنکه از حق تقدم جا نمانند مدام باید اخبار مجامع و اطلاعیه‌ها را رصد کنند.» او نحوی پرداخت سود روش مستقیم را یک چالش معرفی کرده که به نظر می‌رسد در این زمینه هنوز زیر ساخت‌های لازم فراهم نشده است.

به هر حال مشمولان این سهم برای فروش یا نگهداری سهم می‌بایست بازار را رصد کنند تا با توجه به شرایط بازار بهترین تصمیم را در مورد سهام عدالت خود بگیرند.

فعلا از وام خبری نیست!!
به نظر می‌رسد بعد از اعلام خبر دادن وام  به کسانی که روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کردند، وضعیت بهتری نسبت به روش مستقیم پیدا کردند. معمولا در روش غیر مستقیم شرکت‌های سپرده گذاری استانی تمام کارهای مربوط به مدیریت سهم اعم از دریافت سود سهام،  بهره‌مندی از حق تقدم‌ها و سهام جایزه را انجام می‌دهد و صاحبان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند تنها کافی است که یک کد سجامی دریافت کنند.

قرار بر این بود که ۵ بانک دولتی و نیمه دولتی به دارندگان سهام عدالتی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند به اندازه ۶۰ و در برخی از بانک‌ها ۱۰۰درصد سهام عدالتشان وام بدهند و یا اینکه به جای وام  ۵۰ تا ۶۰درصد ارزش روز سهام را کارت اعتباری خرید بدهند. علیرضا ماهیار معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفته که ۵ بانک  شامل بانک ملی، پست بانک، ملت، صادرات و تجارت در ارائه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت اعلام آمادگی و برخی از بانک های خصوصی هم به جای کارت وام خرد با سود ۱۸ درصد به صاحبان این سهم می‌دهند.

قرار بود که از یکم دی ماه با ساز و کارهای تعریف شده بانک‌ها به صاحبان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند وام یا کارت اعتباری بدهند اما به نظر می‌رسد هنوز بانک‌ها در ارائه این خدمات آمادگی لازم را پیدا نکردند.

نعمتی روابط عمومی شرکت‌ سپرده ‌گذاری مرکزی به بازار در این رابطه گفت که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی زیر ساخت‌های لازم اعطای کارت اعتباری را سهام عدالت را آماده کرده‌ و منتظر بانک‌ها است. او در پاسخ به این سوال که روند اخذ کارت اعتباری از بانک‌ها به شکل است است، می‌گوید بانک‌ها در ارائه خدمات در این موضوع کمی با هم متفاوت عمل می‌کنند و این موضوع بیشتر به بانک‌ها بر می‌گردد.

وی در خصوص آخرین اخبار برگزاری مجامع الکترونیک شرکت‌های سپرده‌گذاری استانی هم گفت: در حال آماده سازی شرایط برگزاری این مجامع هستیم و هر هفته به صورت میانگین برای فراهم کردن شرایط به ۵ استان سفر می‌کنیم  تا در بهمن ماه کل ۳۱ استان برای برگزاری مجامع آماده شوند.

قرار بر این شده که خود سهام عدالت به عنوان ضامن دریافت وام در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد اما هنوز نحوه دریافت و اخذ وام از سوی بانک‌ها اعلام نشده است.

کد خبر: ۶۳٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha