۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
هر جین پوشاک قاچاق ۲۴ کارگر ایرانی را ۲ روز بیکار می کند| کاهش فروش ۴۰ درصدی تولیدکنندگان پوشاک
رئیس اتحادیه پیراهن دوزان تهران:

هر جین پوشاک قاچاق ۲۴ کارگر ایرانی را ۲ روز بیکار می کند| کاهش فروش ۴۰ درصدی تولیدکنندگان پوشاک

گردش مالی بازار پوشاک ایران به طور متوسط سالانه حدود ۸ میلیارد دلار است که حدود یک چهارم آن از طریق قاچاق وارد کشور می شود و این لطمه بزرگی به تولید کنندگان پوشاک ایرانی است.

بازار؛ گروه اصناف: جذابیت کسب سود از راه های غیر قانونی سبب شده هم اکنون بیش از ۲۰ درصد پوشاک موجود در بازار ایران به صورت قاچاقی وارد کشور شود و این نشان می دهد که عده ای سودجو به دنبال قاچاق پوشاک با برندهای خارجی به کشور هستند.

هرچه قاچاق کالا و پوشاک به کشور بیشتر شود ضرر و زیان زیادی متوجه اقتصاد ملی می شود و این پدیده شوم اقتصادی در افزایش بیکاری و کاهش استغالزایی در کشور بسیار تاثیرگذار است.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران با اشاره به پیامدهای بد قاچاق کالا و پوشاک برای تولید داخلی گفت: هر لباس و یا کاپشنی که به صورت قاچاق وارد کشور شود، یک کارگر ایرانی را ۲ روز بیکار می کند.

«حسین کوچکی» در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: قاچاق یک کالا، مساوی است با بیکار شدن یک کارگر ایرانی است که صبح تا شب در پشت چرخ خیاطی  برای تولید پوشاک مورد نیاز هموطنان ما مشغول کار است.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران یادآورشد: یک کارگر تولید کننده پوشاک و یا پیراهن روزانه به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان دستمزد دارد تا زندگی و معیشت خانواده خود را تامین کند، در حالی که قاچاق پوشاک سبب خواهد شد این کارگر ایرانی از کار بیکار شود.

وی تاکید کرد: بدون شک تولیدکنندگان ایرانی به توسعه اقتصادی و رونق کسب و کار خود علاقمند هستند و در این شرایط هر تولیدکننده ایرانی اگر محصولات و کالاهای خود را مطابق با استانداردهای تعیین شده تولید کند، فروش خوبی دارد.

فروش پیراهن و لباس زیر تا ۴۰ درصد کاهش یافته است
کوچکی با اشاره به کاهش فروش بر اثر شیوع بیماری کرونا در جهان و ایران، یادآورشد: ویروس کرونا بر کاهش فروش تمام کالاها و خدمات در ایران و کشورهای جهان تاثیر گذاشته و فروش پیراهن و لباس های زیر در بازار بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. 

وی بیان کرد: ازطرفی کاهش میهمانی ها، عروسی ها، دورهمی های خانوادگی و رفت و آمدها نیز در کاهش فروش پیراهن و لباس های زیر در بازار بر کسادی فروش فروشگاه های پوشاک تاثیر گذشته است.  

این مقام مسئول در اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران با بیان اینکه تولید در کشور نیازمند حمایت های همه جانبه است، گفت: متاسفانه در حال حاضر از تولید در ایران حمایت کاملی نمی شود و کمبود منابع مالی و تامین نقدینگی تولید کنندگان تاکنون نتیجه مثبتی نداشته است.

کوچکی افزود: بارها این اتحادیه برای تامین منابع مالی و نقدینگی پیراهن دوزان و تولیدکنندگان، آنها را به شعب بانک ها برای دریافت تسهیلات مورد نیاز و رفع مشکلات مالی معرفی کرده، اما برای دریافت آن متقاضیان ماه ها در صف انتظار مانده اند و مشکلات آنها نیز به موقع برطرف نشده است.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران خاطرنشان کرد: پیش از این تولید کنندگان ۲۰۰ و یا ۴۰۰ کیلو پارچه را خرید می کردند و پس از تولید و فروش بخشی از آن سه ماه بعد وجه آن را پرداخت می کردند، اما در حال حاضر شرایط اقتصادی سبب شده هم اکنون پارچه فروشان اول پول نقد دریافت کنند، سپس پارچه را تحویل دهند.    

افزایش هزینه تولید پیراهن
وی با اشاره به افزایش قیمت ها و هزینه های تولید یادآورشد: در سال های گذشته هزینه تولید یک پیراهن ۳۰ هزار تومان بود و تولید کنندگان ۴۰ هزار تومان آن می فروختند و تک فروشان آن را به قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به مشتریان خود می فروختند، اما هم اکنون پیراهنی که ۱۲۰ هزار تومان هزینه تولید داشته باید ۱۵۰ هزار تومان به فروشندگان عرضه شود و تک فروشان آن را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان به مشتریان بفروشند.

کوچکی اظهارداشت: افزایش قیمت ها و هزینه های تولید از یک طرف و هزینه های دستمزد کارگران، مالیات، بیمه و سایر عوارض سبب شده تولیدکنندگان آنچنان رغبتی برای فعالیت نداشته باشند، به طوری که هم اکنون بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تولید کنندگان پیراهن و لباس زیر در تهران واحدهای صنفی خود را تعطیل کرده اند.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران اظهارداشت: بیش از ۳ هزار واحد صنفی در تهران از این اتحادیه جواز کسب دارند و ۱۴۰۰ نفر نیز در صف دریافت جواز کسب هستند و اگر هر واحد صنفی ۵ کارگر شاغل داشته باشد در مجموع بیش از ۲۵ هزار نفر در صنف فروشندگان و پیراهن دوزان و تولید کنندگان لباس های زیر در تهران مشغول کار هستند.

بیش از ۴۰ هزار نفر در صنف تولید پیراهن و لباس زیر مشغول کار هستند
این مقام مسئول در اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران تصریح کرد: این در حالی است که عده ای نیز به علت ترس از مالیات و بیمه و سایر عوارض در زیر زمین های خانه خود به تولید پیراهن و لباس های زیر مشغول هستند که با احتساب آنها به احتمال زیاد بیش از ۴۰ هزار نفر در این صنف در تهران مشغول کار هستند.

کوچکی با بیان اینکه پوشاک موجود در بیشتر فروشگاه های پوشاک در تهران تولید ایرانی هستند، گفت: پوشاک ایرانی از کیفیت لازم برخوردار است، اما بعضا فروشندگان برای فروش پوشاک خود اعلام می کنند که کالای آنها خارجی است در حالی که همه آنها ایرانی هستند.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران تاکید کرد: شاید در برخی از فروشگاه های پوشاک در خیابان های شمال شهر تهران که مدعی عرضه کننده پوشاک خارجی هستند به صراحت می توان گفت که بیش از ۵۰ درصد پوشاک آنها نیز تولید داخلی است.

وی اظهارداشت: خوشبختانه در سال های اخیر کیفیت تولید پارچه و پوشاک ایرانی بسیار ارتقا یافته که هم اکنون بخش زیادی از آن در فروشگاه های پوشاک به مشتریان عرضه و بخشی دیگر نیز به برخی از کشورهای همسایه صادر می شود.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران تاکید کرد: ارتقا کیفیت پارچه و پوشاک ایرانی سبب خواهد شد که اکثر تولید کنندگان ایرانی برای  محصولات تولیدی خود ضمانت بیشتری قایل شوند و این در افزایش فروش و صادرات تولید ایرانی بسیار موثر واقع خواهد شد.

قاچاق همواره به تولید ایرانی لطمه زده است
این مقام مسئول در اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تهران در پایان اظهارداشت: قاچاق همواره به تولید ایرانی لطمه زده است و جا دارد تمام دستگاه های اجرایی مسئول در این زمینه با جدیت با این پدیده غیر قانونی که تولید را هدف قرار داده، مقابله کنند.

اواخر هفته گذشته، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سال ۹۶ میزان قاچاق پوشاک به کشور ۲.۶ میلیارد دلار بود و پس از یک سال مبارزه، قاچاق پوشاک به ۱.۸ میلیارد دلار رسید.

«حمیدرضا دهقانی‌نیا» افزود: در مدت یک سال مبارزه با قاچاق پوشاک ۹۰۰ تا ۸۵۰ میلیون دلار قاچاق پوشاک به کشور کاهش یافت و این آورده اقتصادی به ظرفیت تولید کنندگان داخلی اضافه شده است.

وی بر مبارزه بر قاچاق پوشاک به کشور تاکید کرد و گفت: انتظار داریم با استمرار بازرسی ها در تمام استان ها مبارزه با قاچاق پوشاک به کشور برای توسعه چرخه تولید پوشاک ایرانی به طور جدی مورد توجه بازرسان سازمانهای صمت استانها قرار گیرد.

دهقانی نیا از طرح تشدید مبارزه با قاچاق پوشاک از هفته جاری خبرداد و گفت: ستاد مبارزه با قاچاق تاکنون در زمینه جلوگیری و کاهش قاچاق پوشاک تلاش کرده و از این هفته این طرح با جدیت بیشتری دنبال و تشدید خواهد شد.

بیش از ۲۱ هزار پرونده قاچاق پوشاک به مراجع قضایی ارسال شده
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: ستاد همچنان مبارزه با قاچاق پوشاک را ادامه می دهد و در سال ۹۹ بیش از ۲۱ هزار پرونده قاچاق پوشاک به مراجع قضایی ارسال شده است.

دهقانی نیا، خواستار ثبت تولید پوشاک در کشور شد و گفت: انتظار ما از همه دستگاه های اجرایی به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که هرگونه تولید پوشاک را در کشور ضابطه مند کند و به تولیدی ها نیز اعلام شود که تولید خود را در مراجع قانونی ثبت کنند.

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز یادآورشد که از آبان ماه سال قبل مبارزه با قاچاق پوشاک به کشور آغاز شد، نتایج آن قابل توجه بود، اما هم اکنون افزایش تابلو برندهای پوشاک قاچاق نگرانی تولیدکنندگان را در کشور بیشتر کرده است.

«بهرام شهریاری» افزود: متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم بیش از ۵۰ درصد برند پوشاک قاچاق به مجتمع های تجاری بازگشته است، ضمن اینکه با شیوع بیماری کرونا عرضه قاچاق پوشاک نیز فرق کرده است.

همچنین یک تولید کننده پوشاک نیز معتقد است که در ۲  سال گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای مبارزه با قاچاق پوشاک زحمات زیادی را متحمل شده، اما ما اکنون نگران این هستیم که بار دیگر قاچاق پوشاک به کشور افزایش یابد.

«شاهرخ جعفری» افزود: در حالی که قرار است از تولیدکنندگان پوشاک در کشور حمایت شود چطور در مراکز تجاری بار دیگر عرضه پوشاک خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود، افزایش می یابد.

بیش از ۲۰ درصد پوشاک در بازار قاچاق شده است
وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۲۰ درصد پوشاک در بازار به صورت قاچاقی وارد کشور شده است، ادامه داد: سود قاچاق برای قاچاقچیان جذابیت مضاعف دارد و همواره عده ای به دنبال قاچاق پوشاک به کشور هستند.

این تولید کننده پوشاک با بیان اینکه اکنون تابلو پوشاک قاچاق برند بیشتر شده است، تصریح کرد: صنعت پوشاک می تواند از خروج ارز جلوگیری و برای کشور ارزآوری داشته باشد و میزان اشتغالزایی را در کشور افزایش دهد، اما قاچاق این مزیت های بزرگ را از کشور ما گرفته است.

کد خبر: ۶۳٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha