۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
تولیدات پالایشگاه چهارم پارس جنوبی افزایش یافت
از ابتدای سال جاری؛

تولیدات پالایشگاه چهارم پارس جنوبی افزایش یافت

بوشهر- سالاری، مدیر پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری میزان تولیدات پالایشگاه چهارم پارس جنوبی افزایش یافته است.

بهزاد سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای افزایش میزان تولید در پالایشگاه چهارم پارس تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و شاهد افزایش دریافت خوراک و میزان تولیدات این پالایشگاه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: میزان دریافت خوراک این پالایشگاه در هفت ماه سال گذشته ۱۳ میلیارد مترمکعب بوده است که امسال میزان دریافت خوراک این پالایشگاه طی هفت ماه نخست سال به ۱۶ میلیارد مترمکعب رسیده است.

مدیر پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به تلاش برای تولید گاز پایدار و دیگر محصولات در این پالایشگاه افزود: میزان تولیدات پالایشگاه در هفت ماهه نخست امسال ۲۲ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه چهارم پارس جنوبی شامل فازهای شش و هفت و هشت می‌شود، افزود: این فازها به عنوان یک پالایشگاه مادر نقش مهم و تاثیرگذاری در تامین خوراک فازهای پارس جنوبی دارد.

به گزارش بازار، عملیات توسعه فازهای ۶، ۷ و ۸ میدان گازی پارس جنوبی در تیر ماه ۱۳۷۹ به شرکت پتروپارس واگذار شد و بهره برداری از پالایشگاه طرح توسعه آن در ۳۰ مهر ۱۳۸۷ آغاز شد.

از اهداف‌ طرح می‌توان به ظرفیت پالایش برای تولید روزانه ۱۰۴ میلیون متر مکعب گاز ترش و خشک در پالایشگاه خشکی، تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و تولید سالیانه ۱.۲ میلیون تن گاز مایع (پروپان و بوتان) اشاره کرد.

گاز ترش تولیدی از این فازها از طریق یک خط لوله ۵۱۲ کیلومتری به میدان نفتی آغاجاری در خوزستان منتقل و به منظور ازدیاد ضریب برداشت نفت از مخزن به این میادین تزریق می‌شود.

تاسیسات‌ دریایی‌ این فاز شامل سه سکوی تولید سرچاهی جهت بهرهبرداری از ۳۰ حلقه چاه، سه رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی به منظور انتقال گاز به پالایشگاه ساحلی هر کدام به طول تقریبی ۱۰۵ کیلومتر، سه رشته خط لوله ۴/۵ اینچی انتقال محلول گلایکول، ترمینال گوی شناور به منظور صادرات میعانات گازی و یک رشته خط لوله ۳۰ اینچ دریایی به طول ۴.۵ کیلومتر برای انتقال میعانات گازی به گوی شناور است.

تاسیسات‌ ساحلی‌ این پالایشگاه نیز شامل واحدهای دریافت و جداسازی میعانات از گاز، نم‌زدایی گاز، تنظیم نقطه شبنم و استحصال گاز مایع، تراکم گاز، تصفیه گاز مایع و تثبیت میعانات گازی و تغلیظ محلول گلایکل برای ارسال به تاسیسات دریایی است.

کد خبر: ۶۳٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha