۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
جدال لیر با زیاده خواهی دلار در بازار ترکیه
تدبیر آنکارا در برابر نوسانات

جدال لیر با زیاده خواهی دلار در بازار ترکیه

در طول ماه‌های اخیر بازار ارز در کشور ترکیه دچار نوسانات متعددی شده و نرخ برابری دلار در برابر لیر این کشور درحال افزایش بوده است. در این میان دولت و بانک مرکزی ترکیه برنامه‌های متعددی را برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار در دستوکار قرار داده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از بلومبرگ، مدیریت تقاضا و تلاش برای افزایش عرضه ارز از کانال بانک‌های دولتی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ترکیه در طول ماه‌های اخیر بوده است.

به طور خاص بر اساس اخباری که به تازگی منتشر شده است، بانک‌های دولتی ترکیه در راستای کمک به کاهش شدت تضعیف لیر در برابر دلار، حجم عظیمی از دلار را به سوی بازارهای آنکارا سرازیر کردند.

بر این اساس موسسات و بانک‌های دولتی ترکیه برای حفظ ثبات لیر، تنها در روز ۵شنبه گذشته، بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار به بازار تزریق کردند. این اقدام بانک‌های دولتی ترکیه دست کم در کوتاه مدت اثرگذاری قابل توجهی داشت و به تعدیل روند کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا منجر شد.

درحال حاضر نرخ برابری لیر ترکیه به دلار به ۶.۱۰۷۹ رسیده است که کمترین میزان آن در طول ۹ ماه اخیر است.

کارشناسان معقتدند افزایش احتمال دخالت نظامی ترکیه در برابر نیروهای متحد سوریه و روسیه، مهم‌ترین عامل تشدید نواسانات ارزی در این کشور بوده است.

افزایش احتمال جنگ موجب شده است از طرفی تقاضا برای دلار افزایش یابد و از طرف دیگر عرضه آن به دلیل کاهش ورود گردشگر خارجی به این کشور محدود گردد.

از طرف دیگر به دلیل حرکت بانک مرکزی ترکیه در جهت کاهش نرخ بهره اسمی، در حال حاضر نرخ بهره حقیقی در این کشور به زیر صفر رسیده است و این مسئله نیز به نوبه خود تقاضا برای ارز خارجی را تقویت نموده و به کاهش ارزش لیر ترکیه دامن زده است.

در چنین شرایطی موسسات مالی و بانک‌های دولتی ترکیه وارد عمل شده اند و در راستای مدیریت نرخ ارز در بازار نقش آفرینی می‌کنند.

این درحالیست که به طور معمول و در شرایط بازار آزاد انتظار می‌رود بانک‌ها برای کسب سود بیشتر در شرایط نوسانی، اقدام به خرید ارز نمایند تا در آینده آن را با قیمت بیشتر به فروش برسانند و از این مسیر کسب سود کنند.

در واقع برخی به غلط معتقدند کنترل نواسانات نرخ ارز وظیفه دولت و بانک مرکزی کشورهاست و بانک‌های تجاری وظیفه‌ای در این زمینه ندارند. اما عملکرد بانک‌های دولتی در ترکیه و دیگر کشورها نشان می‌دهد بانک‌ها عملا ابزار حاکمیت برای پیشبرد اهداف اقتصادی هستند و اجازه ندارند صرفا بر اساس قواعد بازار آزاد به فعالیت اقتصادی بپردازند.

اقدام دیگر بانک مرکزی ترکیه برای کنترل نوسانات نرخ ارز و جلوگیری از کاهش ارزش لیر، اعمال محدودیت‌های بیشتر برای نقل و انتقالات کلان در شبکه بانکی است.

در این راستا بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است از نقل و انتقالاتی که به کاهش ارزش لیر منجر شود جلوگیری می‌نماید.

کد خبر: ۶٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha