۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
سردرگمی این روزهای مشتریان در بازار خودرو

سردرگمی این روزهای مشتریان در بازار خودرو

پس از انتخابات آمریکا رویه بازار تغییر کرد و به سمت نزول قیمتها بود، در اصل هیچ اتفاق خاصی به لحاظ واقعیت های اقتصادی و سیاسی صورت نگرفت، تنها به لحاظ روانی این اتفاق صورت گرفت، حال سوال اصلی اکثر خریداران در بازار این است، خودرو ارزان تر میشود یا نه؟

بابک صدرایی؛ بازار: این روزها بازار خودرو کشور برای مشتریان روندی گیج کننده و سردرگم دارد، قبل از این قیمتها روند صعودی داشت و بسیاری از سرمایه های سرگردان  و دلالان جذب این بازار شدند. اما پس از انتخابات آمریکا رویه بازار تغییر کرد و به سمت نزول قیمتها بود، در اصل هیچ اتفاق خاصی به لحاظ واقعیت های اقتصادی و سیاسی صورت نگرفت، تنها به لحاظ روانی این اتفاق صورت گرفت، حال سوال اصلی اکثر خریداران در باز این است، خودرو ارزان تر میشود یا نه؟ آیا اکنون زمان خرید است یا باید صبر کنیم و نظاره گر تحولات آتی باشیم؟
برای درک بهتر  موضوع  باید به شرایط  اقتصادی، شرایط فعلی خودروسازان و شرایط بازار اشاره نمود و تحلیلی جامع داشت تا بر اساس آن بتوان آینده را پیش بینی نمود.
 قیمت ارز  عامل اصلی تعیین کننده قیمت هاست، چه کالاهایی که ریشه داخلی دارند و چه کالاهایی که ریشه ارزی دارند، از سوی   دیگر  در حال حاضر قیمت ارز در محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان است که تغییر محسوسی در بازار نکرده و از سوی دیگر بسیاری از مواد اولیه و قطعات خریداری شده چند ماه گذشته خریداری شده و در حال حاضر رسیده است  و یا حتی در ماه های آتی خواهد رسید که حتی مقطعی با ارز بالاتر از ۲۶ هزار تومان بوده است. نهایتا قیمت ارز تغییر ملموسی نداشته و دچار نوسان است که در این شرایط برای خریدار امید واهی و برای فروشنده ریسک و خطر را به وجود می آورد که در نهایت توازن عرضه و تقاضا را برهم میزند.
اما نکته مهم  میزان تورم سالیانه می باشد بر اساس گزارش بانک مرکزی، میزان تورم در مهر ماه سال ۹۹ در مقایسه با مهر ماه ۹۸  حدود ۴۱ درصد افزایش یافته  است، که این خود گویای افزایش هزینه ها میباشد و قطعا هزینه های تولید خودرو را نیز افزایش داده است، هزینه های انسانی، حمل و نقل، بانکی و تحریم های اقتصادی  و ... نیز به آن افزوده میشود که عملا حکایت از افزایش هزینه ها برای خودروسازان دارد  که قطعا تا پایان امسال در هزینه های آنها با توجه به تورم موجود، و قطعات خریداری شده تغییری پیش نخواهد آمد.
در صورت تغییر قیمت دلار و تثبیت آن و اعلام رسمی آن، آنگاه میتوان بعد از چند ماه منتظر تغییر قیمتها بود ولی در شرایط فعلی هنوز اتفاقی حاصل نشده و نکته مهم این است که دولت در بودجه سال آینده دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف و دلار ۱۱۰۰۰ تومانی را در نظر گرفته که این خود نشان میدهد دلار حداقل قصد کاهش نخواهد داشت البته این در حد حدس و گمان خواهد بود.
اما سوی دیگر قضیه بازار است، بازاری که حال سرمایه گذار و دلال با توجه به وضع فعلی قصد سرمایه گذاری ندارند و حالا مشتریان واقعی هستند به عنوان مصرف کننده که به دنبال خرید هستند، شاید کسانی که تا به امروز به دلیل قیمت های نجومی که دلالان روز به روز بالا می بردند توان خرید نداشتند و حالا به دنبال ایجاد تسهیلات اقساطی و مشوق های فروش هستند و در نهایت بازاری که پارامترهای گوناگون سیاسی، اقتصادی و روانی آنرا درگیر کرده و خریداران سردرگم، اما هر آنچه هست در صورت هر توافق سیاسی برای عادی شدن اوضاع به زمان نیاز است.
امیدوارم ثبات به بازار اقتصادی کشور باز گردد تا هم فروشنده و هم خریدار روال عادی حرکت های اقتصادی خود را از سر بگیرند و هم تولید کننده محصول خود را بتواند با قیمت معقول و به دور از فشارهای مالی بفروشد و هم خریدار با خیال آسوده خودرو خریداری کند و این ترس را نداشته باشد که قیمت بالا میرود یا پائین می آید.

کد خبر: ۶۳٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha