۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
اصلاح ساختار نظام بانکی از پایه/ اقدام مثبت در ادغام بانک‌ها
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

اصلاح ساختار نظام بانکی از پایه/ اقدام مثبت در ادغام بانک‌ها

امین رشتی، یک استاد دانشگاه با تاکید بر اقدام مثبت صورت گرفته در ادغام بانک‌های نیروهای مسلح، بیان داشت: خصوصی سازی واقعی باید در نظام بانکی انجام شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، نارسیس امین رشتی کارشناس اقتصادی می گوید: ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه اقدام مثبتی ارزیابی می شود چرا که اصولا نظام بانکی کشور ما گسترده شده و تجمیع و کوچک شدن آن می تواند کمک کننده باشد.

امین رشتی گفت: نکته ای که باید در بحث تجمیع و ادغام بانکها به آن توجه داشته باشیم این است که اینطور نباشد که همان روال گذشته را از سر بگیریم و سیستم اشتباه گذشته و بعضا بنگاهداری نظام بانک ها ادامه دار باشد. در حقیقت باید خصوصی سازی واقعی را در نظام بانکی کشور اجرا کنیم.

وی ادامه داد: تجمیع بانک ها شاید رانت ها و فضایی که برای کاسبی عده ای فراهم شده را کمتر کند اما به هر حال تا زمانی که ساختار نظام بانکی از پایه اصلاح نشود حضور بانک های اینچنینی کمکی نخواهد کرد، مگر اینکه به سمت خصوصی سازی واقعی برویم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وجود بانک های خصوصی در اقتصاد مفید است اما به شرطی که نظارت کامل هم بر آنها وجود داشته باشد و کیفیت خدماتی که ارائه می دهند نیز بالاتر برود. این خصوصی سازی ها در دوره ای توانست کمک کند اما باز شرکت های خصولتی که اصولا اقتصاد ایران را هدایت می کنند وارد میدان شدند و باعث ایجاد چنین وضعیتی که در حال حاضر شاهد هستیم شدند.

به گفته امین رشتی، اکثر قریب به اتفاق بانک هایی که ادغام شدند زیان ده بودند و بعضا باعث مشکلاتی در اقتصاد شدند و ناترازی هایی داشتند که طبیعتا با این اقدام شرابط بهتر می شود. هرچند خیلی موافق سیستم بانکداری سنتی دولتی نیستم، اما وجودش بهتر از شرایط بانک های به اصطلاح خصوصی است.

وی افزود: نکته ای در اقتصاد داریم که می گوید در خصوصی سازی بحث ما مالکیت نیست بلکه کارایی مهم است یعنی یک مجموعه کجا می تواند خدمات بهتری ارائه و رفاه را در کل جامعه افزایش دهد. اما متاسفانه در مفهوم خصوصی سازی اقتصاد کشور مسیر اشتباهی را پیمودیم و به جای اینکه در خصوصی سازی کارایی را گسترش دهیم فقط اسم مالکیت را تغییر دادیم و جابجا کردیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه انحصارهای خصوصی خطرناک تر از انحصارهای دولتی است تصریح کرد: خصوصی سازی خوب است اما به شکل درست و واقعی آن. با وجود اینکه معتقدم بخش خصوصی کارآمدتر از بخش دولتی عمل می کند اما تصور می کنم اشتباهی به این سمت رفتیم و اگر برخی مجموعه ها دولتی می بود به مراتب بهتر بود چون به هر حال نظارت هایی وجود داشت.

امین رشتی گفت: دولتها در هیچ جای دنیا تولیدکننده های خوبی نیستند و باید فرآیند کار را به بخش خصوصی واگذار کنند.

کد خبر: ۶۳٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha