۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
هند مرکز عمده تولید واکسن کرونا در جهان می شود
براساس گزارش‌ها؛

هند مرکز عمده تولید واکسن کرونا در جهان می شود

هند در برنامه واکسیناسیون خود به آکسفورد بسنده نکرده و همزمان قرار است واکسن‌های تولیدی از دو شرکت دیگر نیز در هند مجوز اضطراری برای تائید نهایی در برنامه واکسیناسیون را در آینده نزدیک دریافت کنند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین؛ هند این روزها در حال  تبدیل شدن به یک مرکز تولیدی بزرگی برای توسعه و توزیع واکسن کرونا است.

منابع خبری این کشور اعلام کرده‌اند که مقامات درمانی و بهداشتی به احتمال زیادی استفاده از واکسن کرونای آکسفورد را برای مقابله با همه گیری کرونا در این کشور مورد تائید نهایی قرار خواهند داد.

براین اساس هند به احتمال زیادی نخستین کشوری خواهد بود که چراغ سبز خود برای استفاده از واکسن کرونای آکسفورد را روشن خواهد کرد، اگرچه گفته شده این تائید احتمالی در مراحل اولیه به صورت کاربرد محدود و اضطراری خواهد بود.

هند از سوی دیگر بزرگترین سازنده واکسن در جهان نیز به شمار  می‌رود که برنامه خود برای واکسیناسیون سراسری شهروندانش را از ماه آینده میلادی آغاز خواهد کرد.

البته هند در برنامه واکسیناسیون خود به آکسفورد بسنده نکرده و همزمان قرار است واکسن‌های تولیدی از دو شرکت دیگر نیز در هند مجوز اضطراری برای تائید نهایی در برنامه واکسیناسیون را در آینده نزدیک دریافت کنند.

این دو شرکت یکی «فایزر» به عنوان  شرکت داروسازی آمریکا و از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان است که در هند نیز مرکز تحقیقاتی گسترده و بزرگی دارد و همچنین شرکت دیگر یک شرکت هندی با نام «باهارات بیوتیک» است که این شرکت نیز همزمان تحقیقات درباره تولید واکسن کرونا را تا مراحل نهایی به پیش برده و حال در انتظار مجوز اضطراری و استفاده محدود از سوی مقامات هندی است تا در صورت تائید نهایی بتواند به تولید انبوه دست یابد.

در عین حال واکسیناسیون در هند حتی برای دیگر کشورهای جهان نیز بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است. در واقع در صورتی که واکسیناسیون کرونا در هند به عنوان یکی از دو کشور پرجمعیت جهان با موفقیت به سرانجام برسد، حداقل ۱۷ درصد از جمعیت جهان واکسیناسیون شده‌اند و از این رو واکسیناسیون کرونا در هند حتی برای دیگر کشورها نیز بسیار مهم است، بویژه آن که شهروندان هندی سفرها و مهاجرت‌های بسیار زیادی به دیگر مناطق و کشورهای جهان دارند و رفت و آمد آنان پس از انجام واکسیناسیون می‌تواند از همه گیری بیشتر کرونا بویژه در منطقه جنوب آسیا که هندی ها بیشترین سفرها را دارند، تا حدودی بکاهد.

واکسن کرونای آکسفورد که حال قرار است به زودی با چراغ سبز هند وارد چرخه درمان شود، از سوی دیگر برای کشورهای کم درآمد و در حال توسعه یافته نیز بسیار مهم است، چون مدیران آکسفورد پیش  از این اعلام کرده بودند که یکی از اهداف شان تولید واکسن با کمترین هزینه برای دسترسی بیشتر همگانی خواهد بود و از این رو، واکسن آکسفورد امید کشورهای کم درآمد برای دسترسی راحت تر به واکسن کرونا را افزایش خواهد داد، بویژه آن که واکسن فعلی دیگر شرکت‌های غربی که در حال حاضر در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تائید و در مراحل اولیه استفاده همگانی است، با قیمت بالاتری اعلام شده است.

درباره واکسن کرونای اکسفورد حتی گفته شده شرایط حمل و نقل و توزیع راحت تری از نظر نگهداری در یخچال خواهد داشت، چون در حال حاضر واکسن های موجود در اروپا  نیازمند به یخچال‌های محافظ با دمای منفی ۷۰ درجه سانتی گراد و استفاده از یخ خشک دارد و همین موضوع به سختی و دشواری توزیع، حمل و نقل و نگهداری این واکسن‌ها منجر شده است. لذا مدیران آکسفورد اعلام کرده‌اند که واکسن تولیدی این شرکت شرایط آسان تری از نظر نگهداری و حمل و نقل خواهد داشت.

شرکت سرم که مسئولیت تهیه واکسن در هند را برعهده دارد نیز تائید کرده واکسن‌های این شرکت آماده توزیع است و در مرحله اول قرار است ۵۰ تا ۶۰ میلیون دوز واکسن روانه مراکز درمانی مجوزدار شود. موسسه سروم  مسئولیت تولید چندین واکسن کرونا از جمله واکسن دانشگاه آکسفورد با نام «آسترا زنیکا» را برعهده دارد و این شرکت آمادگی برای توزیع واکسن آکسفورد را مورد تائید قرار داده است. سروم در عین حال افزوده است که برنامه تولید ۴۰۰ میلیون دوز واکسن آکسفورد در هند را تا ماه جولای در پیش  رو دارد و بسیار امیدوار است که بتواند تا آن زمان به این هدف دست یابد.

البته موسسه «سروم» هند تنها بر روی تولید انبوه واکسن کرونای آکسفورد متمرکز نیست و پیش از این نیز شرکت داروسازی آمریکایی «نواواکس»نیز  برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ در هند با سروم به توافق رسیده بود، اگرچه در همان زمان نیز بیش‌بینی شده بود که حداقل ۵۰ درصد از این مقدار واکسن‌های تولیدی برای تامین داخلی در هند باشد.

همچنین شرکت سروم که در سال ۱۹۶۶ توسط کوروش پونوالا (یکی از شخصیت‌های مهم جامعه زرتشتیان هند) بنیان گذاری شده، با شرکت‌های آمریکایی «کودا جنیکس» و شرکت اتریشی «تمیس» برای تولید واکسن کرونا قرارداد بسته است و واکسن این شرکت‌ها نیز در صورت تائید نهایی به بازار تولید واکسن کرونا در هند افزوده خواهد شد.

پیشتر ادار پوناوالا رییس شرکت سروم گفته بود: ما سالانه، بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دوز واکسن مختلف از فلج اطفال گرفته تا سرخک تولید می‌کنیم و ظرفیت عظیم شرکت سروم، به ما اجازه می‌دهد که مواد خام درجه یک را برای تولید واکسن خریداری کنیم.

انتظار می‌رود علاوه بر آکسفورد، واکسن‌های دیگری نیز در هند مجوز انجام آزمایش‌های نهایی پیش از توزیع گسترده را بدست آورند که در این صورت هند نه تنها از نظر داخلی خواهد توانست حجم قابل توجهی از جمعیت خود را از نظر دسترسی به واکسن کرونا تحت پوشش قرار دهد، بلکه فراتر از آن انتظار می‌رود که هند به یکی از مراکز عمده تولید و صادرات واکسن کرونا به دیگر کشورهای جهان تبدیل شود و از این منظر جایگاه بسیاری مهمی را طی ماه‌ها و شاید سال‌های آتی در مسیر مقابله با همه گیری ویروس کرونا در جهان بدست آورد.

کد خبر: ۶۳٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مبینا FR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      0 0
      مراقب واردات واکسن های آمریکایی و انگلیسی به نام هندی باشیم...