۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
ظرفیت تولید پتاسیم کشور به ۳۴۰ هزار تن رسید/ ارزآوری و قطع واردات سولفات پتاسیم در کشور
گزارش خبری بازار؛

ظرفیت تولید پتاسیم کشور به ۳۴۰ هزار تن رسید/ ارزآوری و قطع واردات سولفات پتاسیم در کشور

ارومیه- مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان گفت: ظرفیت تولید سولفات پتاسیم کشور با افتتاح طرح سولفات پتاسیم در ارومیه، به ۳۴۰ هزار تن رسید.

به گزارش خبرنگار بازار، رسول اشرف زاده پیش از ظهر پنجشنبه در آیین افتتاح طرح سولفات پتاسیم مجتمع پتروشیمی ارومیه که با دستور رئیس جمهوری کشورمان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: با این افزایش ۴۰ هزار تنی، ایران از مقام ۱۲ در تولید این محصول در دنیا به رده ۹ ارتقای یافت.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی ارومیه یکی از شرکت های مهم این صنعت درکشور به شمار می رود که سال ۷۰ با تولید ۴ هزارتن ملامین آغاز بکار کرد، ادامه داد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای منطقه ۳ طرح توسعه ای برای این شرکت تعریف شده که امروز طرح سولفات پتاسیم به بهره برداری می رسد و در حال حاضر ظرفیت این شرکت به ۱۸۴ هزارتن رسیده است.

اشرف زاده با اشاره به واردات سولفات پتاسیم از کشور، اضافه کرد: در حال حاضر بخشی از سولفات پتاسیم کشور از طریق واردات تامین می شود، خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این واحد که توسط متخصصان ایرانی اجرایی و تکمیل شده است، ضمن ارزآوری واردات این محصول نیز متوقف می شود.

مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان اضافه کرد: یکی از سیاست‌های هلدینگ خلیج فارس، توسعه صنایع تکمیلی و احداث پارک های پایین دستی پتروشیمی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه این طرح با سرمایه گذاری تنها ۵۸ میلیارد تومانی، ۴۶۵ میلیارد تومان درآمد دارد، گفت: سولفات پتاسیم، در تولید کود شیمیایی و کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی بسیار با اهمیت است و در حال حاضر، با افزایش تولیدی مجتمع پتروشیمی ارومیه، امکان صادرات آن نیز فراهم شده است.

اولین پارک ملامین صنعت پتروشیمی کشور در ارومیه اجرایی می شود
مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با اشاره به اشتغال ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم با افتتاح این طرح افزود: ۹۵ درصد نیروهای فعال در این طرح را نیروهای بومی تشکیل می دهند.

اشرف زاده با اعلام اینکه، طرح سولفات پتاسیم مجتمع پتروشیمی ارومیه ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن سولفات پتاسیم و ۵۰ هزار تن اسیدکلریدریک را دارد افزود: در سالهای آینده اولین پارک ملامین صنعت پتروشیمی کشور در ارومیه دهه فجر امسال وارد فاز اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با بیان اینکه کارهای اولیه اجرای پارک ملامین صنعت پتروشیمی کشور انجام شده است، عنوان کرد: اصلی ترین محصول تولیدی در پتروشیمی ارومیه اسید سولفوریک یوده که برای تبدیل آن به یک محصول با ارزش دیگر، محصول آن ۴۹ هزار تن سولفات پتاسیم و ۵۰ هزار تن اسید کلریدریک است.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه نیز در این مراسم اظهار کرد: این طرح با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در کمتر از ۲۴ ماه اجرا با هدف تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی توسط متخصصان ایرانی اجرا و آماده بهره برداری شده است.

کریم دل جوان با بیان اینکه این طرح شامل ۴ کوره مانهایم، ۲ خط جذب اسید کلدریک و سیستم‌های انتقال و بسته‌بندی و گرانول‌سازی است، افزود: طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با دریافت ۳۲.۲ هزار تن خوراک اسید سولفوریک و ۳۸ هزار تن کلرید پتاسیم ناخالص، ‌ در مجموع ۴۰ هزار تن کود سولفات پتاسیم و ۵۰ هزار تن اسید کلریدریک در سال تولید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها در مجموع این طرح سالانه ۲۵.۲ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به همراه خواهد داشت، افزود: طرح سولفات پتاسیم محصول ارزشمندی که جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه محصولات متنوع و راهبردی از مزایای این است که بدون حضور کارشناسان خارجی با موفقیت عملیاتی شده و در حال حاضر نیز ۹۵ درصد از نیروی‌های شاغل در آن بومی هستند.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه گفت:واحد تولید پتاسیم این شرکت با هدف تولید محصول جانبی اسید کلریدریک با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال به سبد محصولات شرکت اضافه شد که یکی از مواد اولیه مورد استفاده در پروژه جدید پلی‌آلومینیوم کلراید pac است.

جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش از مهمترین مزایای اجرای طرح سولفات پتاسیم است
دل جوان اضافه کرد: در کنار تکمیل زنجیره ارزش، توسعه این واحد نیز در دستور کار شرکت است که در این راستا، ۲  طرح توسعه شامل تولید پلی آلومینیوم کلراید و راه اندازی نخستین پارک صنعتی ملامین کشور در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه گفت: ظرفیت در نظر گرفته شده "پلی آلومینیوم کلراید"  ۲۰ هزار تن بوده و می تواند بخش زیادی از نیاز کشور را به این محصول تامین کند.

استاندار آذربایجان غربی تیز در این مراسم با اشاره به اینکه از آغاز بکار دولت تدبیر و امید پروژه های بزرگ توسعه ای در استان افتتاح و یا در شرف بهره برداری هستند، گفت: این پروژه ها در بخش های بهداشت و درمان، محرومیت زدایی، حمل و نقل، صنعت و کشاورزی اشتغال قابل ملاحظه ای را رقم زده است.

محمدمهدی شهریاری با قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط وزارت نفت در ایجاد واحدهای پتروشیمی در استان گفت: در حال حاضر آذربایجان‌غربی با بهره مندی از سه واحد پتروشیمی در شهرهای ارومیه، مهاباد و میاندوآب یکی از قطب های این حوزه بشمار می رود.

وی با بیان اینکه برای بهره مندی از ظرفیت صنعت پتروشیمی برای ایجاد اشتغال احداث صنایع پایین دست نیز با حمایت وزارت نفت در دستور کار قرار دارد گفت: سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با هدف تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی با ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تن سولفات پتاسیم ساخته شده است.

وی ارزش فروش محصولات سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه که با سرمایه‌گذاری ۷ میلیون دلاری اجرا شده را ۴۶۵۰ میلیارد ریال دانست و افزود: با افتتاح این واحد اشتغال‌زایی ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم در دوران بهره‌برداری و اشتغال‌زایی برای ۷۰ نفر در زمان پروژه انجام شده است.

شهریاری از این خبر داد که با توجه به موافقت وزارت نفت و تخصیص سهمیه لازم کلنگ زنی واحد جدید پتروشیمی در استان با مشارکت بخش خصوصی در آینده نزدیک اجرایی می شود.

جلوگیری از خام‌فروشی، افزایش سهم صادرات غیرنفتی و درآمد ارزی کشور، تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین‌دست و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال بیشتر، توسعه اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم بارها و بارها به‌عنوان نقش‌های اثرگذار صنعت پتروشیمی در کشور تکرار شده‌اند و بر کسی پوشیده نیست بنابراین توسعه این صنعت، همسو با اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی، ضرورتی انکارناپذیر است.

کد خبر: ۶۲٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha