۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
شهروندان منتظر کاهش بهای خودرو، خودروسازان درصدد افزایش قیمت!
بازار گزارش می‌دهد

شهروندان منتظر کاهش بهای خودرو، خودروسازان درصدد افزایش قیمت!

کاشانی نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران گفت: درصورتی که شورای رقابت اقدام به بروز رسانی قیمت خودرو کند و قیمت ها از درب کارخانه افزایش یابد، تاثیری بر روی بازار نخواهد داشت؛ چراکه همین حالا هم قیمت بازار دوبرابر کارخانه است.

بازار؛ گروه خودرو: بالاخره بعد از مدت‌ها تنش، بازار خودرو  اکنون روزهای آرامی را تجربه می‌کند؛ چراکه آنقدر در ماه های اخیر قیمت‌ها بالا رفت که اکنون دیگر نه خریداری وجود دارد و نه فروشنده‌ای جرات فروش را دارد. البته همانطور که در گزارش‌های قبلی خبرگزاری بازار هم آمده، در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو کف پارکینگ خودروسازان باقی مانده است و مردم منتظر تحویل هرچه سریع‌تر آن‌ها هستند. همین موضوع به همراه ثبات نسبی نرخ ارز سبب آرام شدن بازار خودرو بعد از چندین ماه شده است.
هرچند اکنون مردم منتظر کاهش حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت خودرو در بازار هستند، اما دوباره زمزمه‌هایی در خصوص تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت این محصول از درب کارخانه شنیده می شود. موضوعی که موجی از انتقادات را با خود به همراه دارد؛ چراکه اغلب معتقدند همانطور که قیمت ارز افزایش می یافت و خودروسازان مدعی این بودند که هزینه های تولید افزایش یافته است، اکنون نیز با به تثبیت رسیدن نسبی ارز قیمت خودرو یا کاهش یابد یا حداقل باید روند افزایشی نداشته باشد.

ثبات نرخ ارز، جذابیت بازار خودرو را ربود
در خصوص وضعیت فعلی بازار خودرو نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران به بازار گفت: «در حال حاضر رکود مطلق در بازار حکم فرما است و اگر خرید و فروشی هم وجود داشته باشد فقط از سوی مصرف کننده واقعی است.»
نعمت الله کاشانی نسب اضافه کرد: «به نظر می رسد دیگر بازار خودرو آن جذابیت سابق را نداشته باشد که برخی بخواهند ماشین بخرند به امید اینکه گران تر بفروشند و سود هنگفتی از خرید و فروش کسب کنند.»

از حدود دو هفته قیمت ها هیچ تغییری نکرده است، فقط اکنون خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد. بنابراین خرید و فروشی هم انجام نشده که بخواهیم بگوییم قیمت تغییری کرده است؛ بنابراین قیمت‌ها همانی است که از حدود دو هفته که دلار روی ۲۵ و ۲۶ تومان تثبیت شد مانده، خودرو هم همینطور ثابت مانده است

قیمت خودرو همچنان در رکود
وی در خصوص این موضوع که قیمت خودرو طی هفته‌های اخیر روندی افزایشی یا کاهشی داشته است یا نه؟ ادامه داد: «از حدود دو هفته قیمت ها هیچ تغییری نکرده است، فقط اکنون خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد. بنابراین خرید و فروشی هم انجام نشده که بخواهیم بگوییم قیمت تغییری کرده است؛ بنابراین قیمت‌ها همانی است که از حدود دو هفته که دلار روی ۲۵ و ۲۶ تومان تثبیت شد مانده، خودرو هم همینطور ثابت مانده است.» 
در این راستا برخی از کارشناسان از سود ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دلالان بازار خودرو طی ۲ سال و نیم گذشته پرده برداشتند؛ سودی که در نبود نظارت کافی از بازار خودرو، کاهش تیراژ و عرضه محصولات خودروسازان به بازار، ممنوعیت واردات و نوسانات ارزی نصیب عده‌ای خاص شد و نتیجه آن نه تنها در افزایش قیمت خودرو بلکه تمام کالاها و خدمات خود را نشان داد.

مردم منتظر ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو مانده در پارکینگ
حالا با تمام این شرایط مردم منتظر این هستند که ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو مانده در پارکینگ خودروسازان عرضه شود تا کمی از قیمت‌های نجومی خودروهای داخلی و خارجی موجود در بازار که با جیب اکثر مردم همخوانی ندارد کاسته شود؛ خودروهایی که خرید آن بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار برای حداقل حقوق سال جاری یک کارگر مجرد که نزدیک به ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان برای هر ماه است رویا شده است.
در این راستا نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران با تایید این موضوع که مردم منتظر کاهش قیمت خودروها هستند، گفت: «اگر این خودروهایی که خودروسازان گفتند تحویل دهند و به بازار عرضه شود، به تبع بر اساس قانون عرضه و تقاضا که هرچقدر عرضه بیشتر شود، تقاضا باید به نحوی هماهنگی داشته باشد قیمت ها هم کاهش خواهد یافت. با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم خودروسازان خودروها را به بازار عرضه می کنند یا نه؟»
کاشانی نسب در پاسخ به این سوال که اگر قیمت خودرو درب کارخانه افزایش یابد تاثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت یا نه؟ پاسخ داد: «قیمت ها را شورای رقابت تعیین می کند. قیمتی تمام شده برای خودروساز را به شورای رقابت می فرستد و آن ها بعد از بررسی هایی که انجام می دهند در نهایت با در نظر گرفتن سود ۱۰ درصدی برای خودروساز، قیمت ها را به روز رسانی می کنند.»

تعیین قیمت نهایی خودرو از کارخانه بر اساس نرخ روز اجناسی است که خودروسازان مصرف می کنند. بر این اساس اگر قیمت اجناسی که مصرف می کنند پایین بیاید، قیمت خودرو هم به طور طبیعی باید کاهش یابد

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به نحوه قیمت گذاری محصولات خودروسازان اضافه کرد: «تعیین قیمت نهایی خودرو از کارخانه بر اساس نرخ روز اجناسی است که خودروسازان مصرف می کنند. بر این اساس اگر قیمت اجناسی که مصرف می کنند پایین بیاید، قیمت خودرو هم به طور طبیعی باید کاهش یابد.»
وی ادامه داد: «در صورتی که قیمت تمام شده تولید خودرو تغییری نکند نیز نباید منتظر کاهش قیمت خودرو در بازار هم بود؛ چراکه شورای رقابت سعی در این دارد که قیمت را به نحوی تعیین کند که ضرری به مصرف کننده نخورد و برای تولید کننده هم ادامه تولید صرفه اقتصادی داشته باشد.»

افزایش قیمت کارخانه تاثیری بر بازار ندارد
همانطور که اشاره شد بازار خودرو بعد از مدت‌ها توانسته ثباتی نسبی را در قیمت‌ها به خود ببیند و در همین شرایط باز هم زمزمه‌هایی از افزایش قیمت محصولات خودروسازان به گوش می رسد. در این راستا نیز چندی پیش آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور از تغییراتی در قیمت گذاری بخشی از خودروهای داخلی خبر داده است. بر همین اساس بیم آن می رود که باز هم قیمت خودرو روندی صعودی بیابد.

همین حالا هم فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بسیار زیاد است، اگر شورای رقابت ۵ میلیون تومان قیمت محصولات خودروسازان را افزایش دهد، با توجه به فاصله قیمتی زیاد بازار و کارخانه و رکود موجود در این بازار تغییری در قیمت‌های بازار ایجاد نخواهد شد

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران برای فروکش کردن نگرانی ایجاد شده در خصوص این موضوع که قیمت خودرو از درب کارخانه افزایش یابد چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت، گفت: «بعید به نظر می رسد که قیمت خودرو در بازار دوباره افزایش یابد. چرا که همین حالا هم فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بسیار زیاد است. برای مثال اگر یک خودرو در کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده باشد، در بازار بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است.»
کاشانی نسب اضافه کرد: با این شرایط اگر شورای رقابت ۵ میلیون تومان قیمت محصولات خودروسازان را افزایش دهد، با توجه به فاصله قیمتی زیاد بازار و کارخانه و رکود موجود در این بازار تغییری در قیمت‌ها ایجاد نخواهد شد. از طرفی با توجه به اینکه بازار خودرو پیش از برنامه ریزی برای افزایش قیمت دچار رکود شدید هم شده دیگر نباید انتظار رکود دیگری را داشت. بنابراین می توان پیش بینی کرد افزایش قیمت خودرو از کارخانه تاثیری در بازار نخواهد داشت.

کد خبر: ۶۲٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      1 1
      جالبه ! این طور که معلومه خواسته ما مردم و تولیدکنندگان شده دو تا خط موازی . با این حساب فعلا خبری از کاهش قیمت نیست.
    • امیر IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
      0 1
      قیمت که بالا بردن اون ۱۵۰هزار خودرو احتکار شده رو هم میفرستن تو بازار
    • ساعد IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      0 0
      اتفاقا ماشین خیلی خیلی ارزون شده اگه ماشین مثل خونه و زمین و لوازم خانگی و موتور سیکلت و… می رفت بالا الان قیمت یه پراید 220 ملیون و قیمت یه پژو 405 معمولی 330 ملیون بود اما الان تو بازار قیمت پراید شده 120 و قیمت پژو 405 شده 185 ملیون خواهشن یه وقت فکر نکنید من دلال هستم فقط خواستم حرف حق رو گفته باشم
    • احسان IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      0 0
      یه زمانی قیمت ماشین پراید به اندازه 10 تا موتور سیکلت بوده اما الان توبازار قیمتش به اندازه 4 تا موتور سیکلت شده حالا قضاوت با شما که ماشین ارزان شده یا گران شده؟
    • اصغر مکانیک IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      0 0
      ه فرصت شغلی به دوستانی که میخوان از این بازار خودرو سود ببرن و حلال هم باشه ! شما کافیه یه ماشین پراید و یا پژو رو که در حد صفرباشه از بازار بگیری و یک مکانیک وارد اونو اوراقش کنی بعد لوازمش رو تو بازار بفروشی پراید در حد صفر که 100 ملیون خریده باشی برات 20 تا 30 ملیون سود میده ! دلیلش اینه که دولت برای تولید خودرو یارانه دولتی میده به خودروساز که به قیمت پایین تولید بشه و قیمت بازار هم پایین باشه اما قیمت لوازم مکانیکی بازار همه با ارز آزاد دارن خریداری و یا تولید میشن از طرفی قطعاتی که خودروسازی تو ماشین می گذاره از قطعات بازار با کیفیت تر هستش چون باید خودرو ساز دوسال ماشین رو گارانتی کنه مشتری لوازم ماشین صفرهم خیلی زیاده الان هم خیلی ها تو این زمینه دارن کار میکنند من هم تازه دست بکار شدم