۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
مشکل اساسی در نرخ گذاری کالاهای اساسی؛ نافرمانی قیمت‌ها از نرخ‌های مصوب ادامه دارد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مشکل اساسی در نرخ گذاری کالاهای اساسی؛ نافرمانی قیمت‌ها از نرخ‌های مصوب ادامه دارد

مشهد- قیمت‌های مصوب اعلام‌شده توسط ستاد تنظیم بازار گرچه برای بازرسان تعزیرات و سازمان صمت حکم قانون را دارد و انحراف از آن موجب جریمه و تنبیه قانونی است اما ظاهراً باوجوداین همه قانون از نافرمانی از قیمت‌ها در بازار به دلیل کمبود کالا و هم‌چنین نوسان قیمت دلار باب شده و محلی برای اعراب ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: از دو ماه گذشته تاکنون کمبود برخی از کالاهای اساسی ازجمله روغن در بازار کاملاً مشهود بوده و با وجود تلاش‌های دولت برای تأمین نیازهای مردم اما این مشکل هنوز حل‌نشده و بطری‌های روغن یک لیتری در فروشگاه‌های توزیع کالا بر اساس خرید سایر اجناس و به ازای هر صورت‌حساب خرید یک عدد عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار درحالی‌که ستاد تنظیم بازار سعی دارد تا با توزیع کالاهای اساسی موردنیاز مردم نسبت به تأمین ارزاق ضروری اقدام و با تعیین قیمت مصوب درصدد کنترل قیمت‌هاست اما فروشندگان توجه چندانی به این قیمت‌ها نداشته و هم چنان راه خود را می‌روند.

قیمت مصوب مرغ به ازای هر کیلو ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان درحالی‌که تا دو هفته پیش به قیمت ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و یا قیمت روغن ۱۶ کیلویی که برحسب دستور ستاد تنظیم بازار باید به قیمت ۱۵۷ هزار و ۶۰۰ به فروش برسد اما کمتر از حلبی ۳۰۰ هزار تومان در بازار یافت نمی‌شود خود گواه این است که قیمت‌های دستوری ره به‌جایی نبرده و تولیدکنندگان راه خود را می‌روند!

در حال حاضر باوجوداینکه ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر حلب ۵ کیلویی روغن را معادل ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است اما این محصول در بازار به ارقام ۱۴۵ تا ۱۸۳ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

 مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد درحالی‌که مسئولان نظارتی اعلام می‌کنند که نرخ هر کیلو برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است اما متأسفانه این قیمت در بازار با اختلاف ۴ تا ۷ هزار تومان و تا قیمت کیلویی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

چند بخریم؟
در همین رابطه معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی بابیان اینکه افزایش هزینه تولید، افزایش تقاضا و هم‌چنین نوسانات دلار و عوامل دیگر مانند قاچاق کالای اساسی به آن‌سوی مرز را باید در زمره دلایل گرانی‌ها و یا کمبودهای برخی از کالای اساسی عنوان کرد به بازار گفت: بحث افت ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی در ماه‌های گذشته موجب شد تا شیب کالاهای اساسی به سمت کشورهای همسایه سوق پیدا کند.

محمد جواد ساعدی بابیان اینکه اتباع خارجی در این مدت روغن، برنج، گوشت و سایر کالاها را خریداری و از مرز خارج می‌کردند افزود: کاهش ارزش پول ملی، مزیتی برای قاچاق به کشورهای همسایه ایجاد کرد و این موضوع درنهایت تمامی کالاهای اساسی را با مشکل روبرو ساخت.

علت کمبود روغن
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی در خصوص دلایل کمبود روغن در بازار نیز توضیح داد: بیش از ۹۰ درصد روغن موجود در کشور، وارداتی‌ بوده و استفاده از دانه‌های روغنی داخلی برای این امر، بسیار محدود است.

وی بیان کرد: از طرفی ما در کل کشور در تأمین روغن خام مشکلاتی داشتیم که این مشکلات به  بحث تخصیص ارز  و هم‌چنین در مقطعی ایرادات نرم‌افزاری در گمرک در ترخیص این کالا نیز مزید بر علت شد.

ساعدی با اشاره به اینکه در این میان می‌بایست مشکلات حمل‌ونقل را هم به آن بیفزاییم ادامه داد: افزایش قیمت مواد اولیه، بسته‌بندی و هزینه کارگر  و حتی عواملی ازجمله خرید و انباشته سازی مردم همگی دست‌به‌دست هم داد تا شاهد کاهش عرضه و از طرفی افزایش تقاضا باشیم.

قیمت مصوب چند است؟
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی در خصوص نرخ‌های مصوب در خصوص برخی از کالاهای اساسی نیز توضیح داد: قیمت برنج هندی تنظیم بازار به ازای هر کیلو، ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت برنج پاکستانی کیلویی ۲۰ هزار تومان است.

ساعدی اظهار کرد: قیمت برنج هندی تا ۲۰ هزار تومان نیز افزایش یافت اما در حال حاضر کاهش پیداکرده و قیمت این محصول بین ۱۹تا ۲۰ هزار تومان است که البته ممکن است این محصول تا ۲۳ و یا ۲۴ هزار تومان نیز فروخته ‌شود اما این موضوع نادر است.

وی اضافه ‌کرد: برنج پاکستانی نیز تا ۲۵ هزار تومان در بازار وجود دارد و در حال حاضر ما واردکنندگان بزرگی داشته‌ایم که مجبورشده‌اند با ارز ۳۲ هزارتومانی برنج وارد کنند و آن‌ را به قیمت ۲۸ هزار تومان بفروشند و یا با ارز ۲۸ هزارتومانی برنج خریداری کرده‌اند اما اکنون باید باقیمت ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان بفروشند.

وی هم‌چنین قیمت مصوب روغن‌های پنج کیلویی را  ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که تا در بازار قیمت‌هایی معادل ۱۲۳ تا ۱۸۰ هزار تومان هم شنیده می‌شود.

درخواست افزایش سهمیه‌ها
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در همین رابطه بابیان اینکه وضعیت قیمت‌ها در آذرماه نسبت به ماه قبل از آن در گروه‌های مختلف کالایی بهبودیافته است به بازار گفت:  قیمت هفت‌قلم کالا در گروه مواد غذایی، چهار قلم کالا در گروه نهاده‌ها و پنج قلم کالا در گروه آهن‌آلات درماه گذشته کاهش یافت.

علی رسولیان در خصوص برخی کالاهای اساسی مانند برنج نیز گفت: قرار است یک سهمیه ۱۵۰ هزار تنی از برنج پاکستانی به این استان اختصاص یابد تا بتوان با توزیع آن، قیمت این کالا را در بازار کنترل کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص تأمین روغن خوراکی نیز بیان کرد: در همین رابطه از ستاد تنظیم بازار کشور خواسته‌شده است تا اختیار تولید و تأمین روغن موردنیاز این استان را به واحدهای تولیدی آن واگذار کند.

وی با اشاره به کمبود روغن نباتی در خراسان رضوی افزود: این در حالی است که واحدهای تولیدی این استان ظرفیت تصفیه روغن و روغن‌کشی دانه‌ها را دارد و اگر دانه‌های روغنی در اختیار این استان قرار گیرد، واحدهای تولیدی پس از روغن‌کشی و تصفیه آن می‌توانند کنجاله را به‌عنوان نهاده دامی در اختیار دامداران قرار دهند و روغن نباتی را نیز در استان توزیع کنند

وی اظهار کرد: کارخانه‌های استان‌های دیگر در دادن سهمیه روغن نباتی این استان کاهلی می‌کنند و ما به‌شدت از این موضوع گله‌مندیم.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی مکاتبات زیادی با مسئولان ستاد تنظیم بازار کشور انجام داده است تا سهمیه جدیدی از روغن نباتی به این استان اختصاص دهند و از دادن روغن خام سهمیه خراسان رضوی به کارخانه‌های سایر استان‌ها خودداری کنند اما نتیجه درخور توجهی حاصل نشده است.

خرید احتکاری
تقریباً هرماه خبر کمبود یک کالا رسانه‌ای می‌شود و در پی آن قفسه فروشگاه‌ها خالی از کالایی می‌شود که در فضای مجازی صحبت از نایاب شدن آن است.

باوجوداینکه برخی از محصولات مانند روغن در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای توزیع می‌شود اما نگرانی و خرید احتکاری باعث می‌شود که قفسه‌ها خالی شوند و این فرآیند مدتی است که در بازار قابل‌مشاهده است.

افرادی که به خریدهای این‌چنینی دست می‌زنند دیگران را هم تشویق به خرید انبوه می‌کنند و مرتب این دلهره و نگرانی را ایجاد می‌کنند که فلان کالا قرار است کمتر شود ولی تجربه حداقل هفت ماهه نشان داد که هر کالایی که صحبت از نایاب شدن آن بود به‌صورت گسترده در فروشگاه‌ها عرضه شود تا مردم به چشم ببینند که کشور با کمبود کالا بخصوص کالاهای اساسی مواجه نیست.

کد خبر: ۶۲٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha