۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
ادامه تورم زمین| قیمت زمین در برخی نقاط تهران از ۲۰۰ میلیون عبور کرد
بازار گزارش می دهد

ادامه تورم زمین| قیمت زمین در برخی نقاط تهران از ۲۰۰ میلیون عبور کرد

آمارهای رسمی در حالی از تداوم روند رشد محسوس قیمت فروش زمین و املاک مسکونی کلنگی در شهرهای کشور خبر می دهد که همچنان وضعیت ساخت و ساز در کشور روزهای خوشی را سپری نمی کند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: زمین مهمترین و گران ترین جزء در ساخت و سازهای شهری محسوب می شود به طوریکه یک سر ماجرای گرانی مسکن در ایران همواره به زمین و واحدهای کُلنگی می رسد. از دیرباز تهران یکی از گران قیمت‌ترین زمین‌ها را در قیاس با دیگر شهرهای کشور و حتی کشورهای همسایه در خود جای داده و همین موضوع باعث شده تا سازندگان مسکن در ساخت و ساز ابتدا نگران تامین هزینه های خرید زمین باشند.

زمین و املاک مسکونی کلنگی، تابستان امسال یکی از بازارهای مورد علاقه برای سرمایه گذاران بود که تحت تاثیر انتظارات تورمی و به منظور انجام فعالیت های سرمایه گذاری اقدام به انتقال دارایی های نقدی به این بازار کردند. تابستان امسال حجم گسترده ای از سرمایه گذاران کلان به این بازار ورود کرده که مهمترین عامل تداوم تورم محسوس در این بازار را می توان به این موضوع نسبت داد.

مسکن آماده ارزان تر است
جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که زمین مهمترین و گران ترین جزء تشکیل دهنده یک واحد مسکونی است آیا با این روند رو به رشد قیمت زمین و نایاب شدن واحدهای کلنگی، موجب روند نزولی ساخت و ساز نخواهد شد؟ گفت: ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که کمبود زمین در بازار مسکن از عوامل افزایش قیمت مسکن است بنابراین وقتی متناسب با تقاضایی که برای ساخت و ساز وجود دارد، زمین وجود ندارد اولین موضوع تاثیرگذاری بر قیمت تمام شده مسکن و در نهایت بر روی قیمت‌های نهایی است.

وی ادامه داد: زمین همواره خریداران مخصوص به خود را دارد حتی اگر گران تر از آپارتمان باشد چرا که وقتی می بینیم حجم معاملات خرید و فروش مسکن کاهش می یابد بازار گرم خرید و فروش زمین همواره وجود دارد.
برزگر تاکید کرد: زمین مهمترین و گران ترین جزء در ساخت و سازهای شهری محسوب می شود و تمام سازندگان به خوبی می دانند که در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز به گونه‌ای شده که مسکن آماده حتی ارزان‌تر از ساخت یک واحد مسکونی برای سازنده خواهد بود. قیمت زمین همواره روند رو به رشد داشته و این وضعیت هم محدود به چند سال نیست چرا که زمین چند دهه است که همواره روند رو به رشد داشته است.

کماکان و مطابق با روال ماه های اخیر همچنان میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین و ملک مسکونی کلنگی از میانگین قیمت هر مترمربع مسکن یا واحد مسکونی قابل سکونت بیشتر است

اما مرکز آمار نیز در گزارش خود از تحولات بازار مسکن شهرهای کشور از تداوم روند تورم محسوس در بازار این گروه از املاک مسکونی خبر داده و می گوید: میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین و ملک مسکونی کلنگی در تابستان امسال از مرز ۷ میلیون تومان عبور کرد و به ۷ میلیون و ۳۳۴ هزار تومان رسید. نکته مهمی که در این ارتباط مطرح است آن است که کماکان و مطابق با روال ماه های اخیر همچنان میانگین قیمت فروش هر مترمربع زمین و ملک مسکونی کلنگی از میانگین قیمت هر مترمربع مسکن یا واحد مسکونی قابل سکونت بیشتر است. براساس آمارهای رسمی میانگین قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در کشور در تابستان امسال به ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسیده است.

میانگین قیمت زمین در تابستان امسال در مقایسه با یک فصل قبل یعنی بهار امسال، ۲۸.۴ درصد افزایش یافته است این در حالی است که این میزان در مقایسه با یکسال قبل یعنی تابستان سال ۹۸ نیز جهش ۱۰۲ درصدی را تجربه کرده است.

قیمت هر متر مربع زمین در برخی نقاط تهران حتی از ۲۰۰ میلیون تومان نیز فراتر رفته است

گزارش ها از برخی مناطق تهران حاکی از این است که قیمت هر متر مربع زمین در برخی نقاط تهران حتی از ۲۰۰ میلیون تومان نیز فراتر رفته است.

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه مهمترین بخش در حوزه مسکن و ساخت و ساز را زمین تشکیل می دهد گفت: زمین و قیمت آن سالهاست که در کنترل نیست همین می شود که قیمت زمین در مناطقی از تهران پارسال از ۱۰۰ میلیون تومان و امسال از ۲۰۰ میلیون تومان در هر متر نیز فراتر می رود.

وی می افزاید: به نظر می رسد که با این وضعیت نتوان اقدام موثری برای مهار قیمت مسکن انجام داد. وقتی قیمت تمام شده و قیمت فروش مسکن را در نقاط مختلف ببینید متوجه می شوید که قیمت آپارتمان و واحدهای نوساز با قیمت زمین در آن منطقه مطابقت داده می شود.  

وی در پاسخ به این پرسش که رشد قیمت زمین هر سال رخ می دهد و قطعا این روند صعودی نیز هزینه ساخت و ساز را افزایش خواهد داد؟ گفت: شاید متوسط قیمت تمام شده مسکن در سال گذشته در تهران ۴ تا ۵ میلیون تومان بود اما این رقم در حال حاضر به بیش از ۸ میلیون تومان رسیده است. دلیل اصلی این رشد قیمت تمام شده شاید رشد قیمت مصالح ساختمانی باشد اما بیشترین دلیل آن رشد قیمت و تورم زمین است.

علت سبقت تورم زمین به تورم مسکن به ورود سرمایه های کلان به بازار زمین و گسترده بودن دامنه سرمایه گذاری در این بازار در جریان نوسانات اخیر بازارهای اقتصادی و اوج گرفتن فعالیت های سرمایه گذاران در تابستان مربوط می شود

آمارهای بانک مسکن و مرکز آمار نشان می دهد که میانگین قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی تابستان امسال در مقایسه با بهار ۲۴.۸ درصد و در مقایسه با تابستان سال قبل –بازه زمانی مشابه سال گذشته – معادل ۹۵.۸ درصد رشد داشته است. علت سبقت تورم زمین به تورم مسکن به ورود سرمایه های کلان به بازار زمین و گسترده بودن دامنه سرمایه گذاری در این بازار در جریان نوسانات اخیر بازارهای اقتصادی و اوج گرفتن فعالیت های سرمایه گذاران در تابستان مربوط می شود. تابستان امسال افراد برخوردار از سرمایه های کلان به بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی ورود کردند و سرمایه گذاران با سرمایه های کمتر، بازار معاملات آپارتمان های مسکونی را برای انتقال سرمایه های خود برگزیدند.

تحت تاثیر همین موضوع، تعداد معاملات زمین و واحدهای مسکونی نیز در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته و یک فصل قبل یعنی بهار امسال روند افزایشی داشت. تابستان امسال تعداد معاملات خرید زمین واملاک مسکونی کلنگی در کشور در مقایسه با بهار ۹۹ معادل ۸۶.۷ درصد ودر مقایسه با تابستان سال قبل ۱۵۱.۲ درصد رشد کرد. از سوی دیگر در بازار معاملات مسکن این میزان رشد نسبت به بهار امسال معادل ۳۳.۸ درصد و در مقایسه با تابستان سال قبل ۷۴.۲ درصد بوده است.

کد خبر: ۶۲٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha