۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
ضرورت اجرای سریعتر قانون مناطق آزاد برای پارک های علم و فناوری
گفتگوی بازار با فناور برتر کشور در البرز؛

ضرورت اجرای سریعتر قانون مناطق آزاد برای پارک های علم و فناوری

کرج- طبق قانونی در برنامه چهارم‌ توسعه مقرر شد پارک های علم و فناوری از تسهیلات قانونی مناطق آزاد برای صادرات و واردات کالا و دیگر امور استفاده کنند اما با عملی نشدن این قانون از سال ۸۴ تاکنون صادر و واردکنندگان در این حوزه با چالش و موانع زیادی مواجه هستند.

 شیما عبداله خانی؛ بازار: شرکت دانش بنیان تجهیز الکترونیک اکسون مستقر در پارک علم و فناوری البرز یکی از شرکت های فناور برتر البرز و کشور است که امسال نیز در هفته پژوهش در بین شرکت های فناور برتر کشور حضور داشت.

مهمترین تولیدات این شرکت شامل تجهیزات پزشکی پیشرفته در زمینه فیزیوتراپی و محصولات پوست و مو است. البته ساخت تونل های ضدعفونی کننده و کاورزن حرارتی اتوماتیک کفش نیز از تولیدات پرفروش این شرکت در دوران شیوع کروناست که به مرحله صادرات نیز رسیده است.

دانش بنیان بودن مهمترین ویژگی است که می توان برای چنین شرکت هایی متصور شد به خصوص زمانی که این دانش به مرحله تولید رسیده و به بازار راه می یابد.

اهمیت موضوع در این است که وقتی دانش پایه و اساس تولید باشد، ارزش افزوده بالایی برای فروش محصولات به همراه دارد. از طرفی دستیابی به دانش تولید محصولاتی که نمونه خارجی آن ها با قیمت بالاتر و صرف ارز تهیه می شوند به نوعی خودکفایی داخلی نیز ایجاد می کند.

از این رو رفع مشکلات چنین شرکت های دانش بنیانی به دلیل ایجاد خودکفایی در تولید، جلوگیری از خروج ارز و در مرحله صادرات، با ارزآوری بالایی که ایجاد می کنند، بسیار اهمیت دارد. موضوعی که در سال های اخیر مورد توجه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است و حمایت از این شرکت ها افزایش داشته است. گفت و گوی بازار با «حسن فدوی جهرمی» مدیر عامل این شرکت و منتخب مقام‌سوم فناور برتر کشور در هفته پژوهش امسال را در ادامه می خوانید.

*حوزه اصلی فعالیت شرکت چیست؟
حوزه اصلی فعالیت در تولید تجهیزات پزشکی پیشرفته است. شرکت را ۴ سال و نیم پیش به همراه برادرم راه اندازی کردیم و تولیدات ابتدا در زمینه تجهیزات فیزیوتراپی و سپس محصولات (های تِک) در حوزه پوست و مو است.

از ویژگی های دستگاه های (های تِک) فیزیوتراپی این است که تعداد جلسات درمان را کمتر می کنند و حتی جلسات فیزیوتراپی را تا یک پنجم کاهش می دهد. در دوران شیوع کرونا ساخت تونل های ضدعفونی کننده و کاور زن حرارتی کفش نیز به تولیدات پر طرفدار شرکت تبدیل شدند.
*بازار محصولاتتان به چه صورت است؟
با تولید محصولات از جمله محصولات فیزیوتراپی گران قیمت که داخل ایران نیز تولید نمی شدند، تقریبا از واردات نمونه خارجی بی نیاز شدیم و حدود ۸۰ درصد بازار محصولاتمان داخل ایران را در دست داریم.

*آیا صادرات هم دارید؟
به شکل پراکنده صادرات داشته ایم و در عمان و عراق نماینده فروش داریم. قصد ورود به بازارهای جهانی را داریم که مبدامان نیز برای این موضوع اروپاست.

با توجه به وضعیت ایجاد شده در شیوع بیماری کرونا محصولاتی چون تونل های ضدعفونی کننده، کاور زن های اتوماتیک حرارتی کفش که در دنیا تنها ۲ شرکت به تولید آن می پردازند، تبدیل به پرفروش ترین محصولات داخل ایران شدند و اکنون صادرات آن ها به کشورهای مختلف چون عمان، افغانستان، نیجریه، عراق و چندین کشور دیگر انجام شده است. تونل های ضدعفونی کننده بیشترین میزان فروش در داخل ایران و حتی خاومیانه را داشتند.

*اهدافتان برای آینده چیست؟
قصدمان برای آینده ایجاد شرکت های موازی است. یکی از مزایای شرکت این است که قسمت تحقیق و توسعه به شکلی است که قابلیت کپی برداری را ایجاد کرده است و کاری که در این محصولات انجام شده در حوزه های دیگر هم می توان انجام داد.

زیرا تجهیزات پزشکی سطح تکنولوژی بالایی دارند و محل تقاطع بسیاری از تخصص ها مانند مکانیک، مهندسی پزشکی و برق است. اگر در این حوزه توانایی ایجاد محصولات های تِک با قابلیت رقابت با محصولات خارجی ایجاد شود می توان این دانش را به حوزه های دیگر نشر داد.

از جمله حوزه های نفتی و محصولاتی که در بازار مورد نیاز است؛ اکنون چند طرح سرمایه گذاری را داریم و پیش بینی می شود که بتوانیم موفقیت هایی را در این زمینه به مرور زمان داشته باشیم.

*از لحاظ ارائه خدمات پس از فروش عملکرد چگونه است؟
تمام مراحل ساخت و تولید در داخل شرکت انجام می شود که زمینه ساز شرایط مناسب خدمات پس از فروش برای شرکت می شود و قابلیت تعویض قطعه آسیب دیده در کمتر از ۲۴ ساعت در شرکت وجود دارد.

*تولید محصولات دانش بنیان چه مزایایی دارد؟
ارزش افزوده محصولات دانش بنیان به سبب دانش آن است. از طرفی یکی از شرایط پیشرفت در ایران ارزآوریست اما ارزآوری در شرایط خام فروشی با تبدیل مواد خام به محصول بسیار متفاوت است.

به عنوان مثال وقتی نفت خام با فرآوری و از طریق دانش به محصول تبدیل می شود، ارزآوری چندین برابری دارد و ده ها و حتی هزاران برابر در مورد محصولات شیمیایی سودآوری ایجاد می کند.

در واقع با اضافه کردن دانش به تولید مزیت های زیادی ایجاد می شود. به این صورت با تعداد نیروی انسانی کمتر، خروجی بیشتر و ارزش افزوده زیادی برای محصولات صادراتی از کشور ایجاد می کند.

بنابراین با خروج کمترین ماده اولیه بیشترین درآمد برای کشور ایجاد می شود. در شرایط کنونی تنها راه درمان اقتصاد کشور سرمایه گذاری روی شرکت های دانش بنیان است که دانششان را و نه مواد اولیه و خام را می فروشند.

*آیا مواد اولیه تان را از داخل تهیه می کنید؟
مواد اولیه در تولید محصولات دانشی نقش عمده ای ایفا نمی کنند و ارزش افزوده را دانش است که ایجاد می کند. برخی تجهیزات مانند خازن و ترانزیستور وارد می شوند ولی تمام تلاش بر این است که تا جایی که امکان دارد از قطعات داخلی استفاده شود که با تلفیق با دانش محصول کاملا متفاوتی ایجاد می شود.

*در زمینه صادرات و واردات چقدر از شما حمایت می شود؟
معاونت علم و فناوری بخش گمرکی را برای کمک به وضعیت صادرات دانش بنیان ها دارد و با چنین حمایت هایی دغدغه چگونگی صادرات را نداریم و بیشتر دغدغه این را داریم که به کجا صادر کنیم.

از طرفی صندوق نوآوری و شکوفای ایران حمایت های خوبی از شرکت های دانش بنیان دارند و تفاوت های اساسی در حمایت ها در چند سال اخیر باعث شکوفایی شرکت ها شده است.

*شرکت شما به عنوان یکی از شرکت های برتر فناور مطرح است، چه عواملی در این موضوع نقش دارند؟
یکی از عوامل مهم صادرات است که بخش مهمی در شرکت است. تولید دانش وبخش تحقیق و توسعه در شرکت نیز بیشترین اهمیت را دارد.

موضوع دیگر فروش محصولاتی است که از این دانش تولید می شوند یعنی ایجاد ثروت از دانش که در این بخش نیز با داشتن بخش فروش و بازرگانی موفق به تولید ثروت از این دانش شده ایم.

موضوع بعد تنوع و کیفیت محصولات است که ارزش افزوده در زندگی افراد ایجاد می کند و در کیفیت درمان و کم کردن طول درمان اهمیت دارد. همچنین در دسترس بودن این محصولات در ایران نیز موضوع دیگری است که با تولید داخل امکان پذیر شده است. فکر می کنم همه این عوامل در کنار هم باعث ایجاد شرکت فناور برتر می شوند.

*در پایان چه درخواستی دارید؟
قانونی در برنامه چهارم‌توسعه وجود دارد که پارک های علم و فناوری می توانند از تسهیلات قانونی مناطق آزاد برای صادرات و واردات کالا و دیگر امور استفاده کنند ولی این اتفاق از سال ۸۴ تاکنون عملی نشده است و نیازمند هماهنگی ارگان های مختلف از جمله پارک علم و فناوری البرز، بانک ها و گمرکات است. برای عملی شدن این موضوع جلسه ای با نمایندگان مجلس و ارگان ها برگزار شده است، ولی انتظار می رود این موضوع سریعتر اتفاق بیافتد.

کد خبر: ۶۲٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha