۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
تعادل بخشی به منابع آبی استان سمنان؛ صرفه جویی و تامین آب برای توسعه اقتصادی
بازار بررسی می‌کند؛

تعادل بخشی به منابع آبی استان سمنان؛ صرفه جویی و تامین آب برای توسعه اقتصادی

سمنان- ضرورت تعادل بخشی و تامین آب برای توسعه اقتصادی استان سمنان تاکید مسئولان و برخی از کارشناسان است لذا امروز این عقیده وجود دارد که اگر می‌خواهیم از ظرفیت‌های اقتصادی استان بهره ببریم باید به فکر تامین آب از منابع دیگر باشیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان سمنان با کاهش چشم‌گیر منابع آبی روبرو است از سوی دیگر مسئولان اعتقاد دارند که تا آب نباشد توسعه اقتصادی رقم نخواهد خورد. از طرف دیگر کشاورزی ۹۰ درصد از آب استان را به خود اختصاص داده در حالی که طی سال‌های اخیر به‌جز محصول پسته دامغان، در دیگر محصولات جز زیان چیزی عاید این استان نکرده است.

به نظر می‌رسد مسئولان عزم جدی برای کاهش سهم کشاورزی از آب مصرفی استان ندارند و تمام اقدامات نیز به اجرای پروژه‌های آبیاری قطره‌ای و اشاعه گلخانه‌ها منتهی شده است در حالی که می‌توان به آیروپونیک و هیدروپونیک کردن کشاورزی و تهیه اقلام مقاوم به کم آبی سهم بیشتری از مصرف آب کشاورزی را کاهش داد.

مسئولان استان سمنان در کنار داشته‌های این استان در زمینه منابع آبی به فکر تامین آب از دیگر استان‌های هم‌جوار نیز هستند مانند انتقال آب خزر از شمال و همچنین قطری از شمالشرق استان سمنان اما فعلا در این کار موفقیتی حاصل نشده است هرچند مسئولان برای این طرح‌ها و به خصوص فینسک حساب جدی باز کرده‌اند. از سوی دیگر باید گفت که سرمایه‌گذاری اقتصادی در این استان زمانی رخ می‌دهد که آب باشد یعنی در واقع آب نوعی رغبت برای سرمایه گذاری به همراه می آورد در نتیجه آب رکن اصلی توسعه سرمایه گذاری در سطح استان نیز محسوب می‌شود آن‌هم استانی که از لحاظ صنعتی و همچنین معادن ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد.

ضرورت توسعه اقتصادی مبتنی بر آب
علی رضا آشناگر استاندار سمنان در نشست ویدئو کنفرانسی سند تعادل بخشی آب استان به میزبانی استانداری با بیان اینکه توسعه استان به آب بستگی دارد، بیان کرد: سمنان بدون آب توسعه اقتصادی نخواهد داشت از سوی دیگر برای تأمین بخش شرب، صنعت و معدن نیازمند منابع آبی بین استانی داریم.

سرمایه گذاری اقتصادی در این استان زمانی رخ می دهد که آب باشد یعنی در واقع آب نوعی رغبت برای سرمایه گذاری به همراه می آورد در نتیجه آب رکن اصلی توسعه سرمایه گذاری در سطح استان نیز محسوب می شود

وی با بیان اینکه معان استان امروز خام فروشی می شوند و برای فرآوری آنها نیازمند آب هستیم، بیان کرد: تأمین آب سد فینسک و تامین آب از خزر در کنار سد کالپوش و همچنین چشمه ساران قطری در زمره مطالبات ما از وزارت نیرو و نهاد های ذی ربط است.

انتقال آب ضرورت دارد
استاندار سمنان با بیان اینکه دغدغه استان های همجوار که منابع آبی مشترک داریم را درک می کنیم، گفت: استان سمنان محکوم به توسعه است و این توسعه آب می خواهد از سوی دیگر تلاش داریم با نظر مساعدی که وزارت نیرو داده از محل خود اعتبارات استان با حفر چاه در منطقه قطری و ابر شهرستان شاهرود تأمین آب خواهد شد.

آشناگر با بیان اینکه مطالعات انتقال آب خزر نیز انجام شود، تاکید کرد: درباره انتقال آب خزر اقداماتی نیز از سوی وزارت نیرو انجام شده همچنین باید گفت تأمین آب سد فینسک نیز مد نظر ما است.

وی افزود: برای تضمین حرکت توسعه منابع آبی جدید برای آن تعریف کنیم که یکی از آنها تأمین آب از محل خزر است.

صرفه جویی آب در سمنان
بنفشه زهرایی دبیر کمیسیون تعادل بخشی وزارت نیرو نیز با بیان اینکه میزان صرفه‌جویی لازم برای رسیدن به آب قابل برنامه‌ریزی اجرایی در استان سمنان ۲۴۵ میلیون متر مکعب برداشت از آب زیرزمینی است، گفت: در استان برای ۱۷۱ میلیون متر مکعب آب برنامه ارائه کرده‌اند.

درباره انتقال آب خزر اقداماتی نیز از سوی وزارت نیرو انجام شده همچنین باید گفت تأمین آب سد فینسک نیز مد نظر است

وی افزود: همچنین سمنان ۱۳۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن سالانه دارد و سه هزار و ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری تجمعی مخزن را دارا است برنامه مشتمل این استان نیز شامل ۴.۱ میلیون متر مکعب میزان بازچرخانی آب است.

صرفه جویی ۱۷۱ میلیون متر مکعبی
مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه با انجام سند سازگاری استان ۱۷۱ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد، گفت: صرفه‌جویی ۱.۲۶ میلیون مترمکعبی آب در بخش شرب ۳.۱ متر مکعب در بخش صنعت معدن و ۱.۵۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف در بخش شهرداری‌ها و فضای سبز در این سند گنجانده شده است.

ایرج حیدریان درباره اقدامات صورت گرفته برای کاهش مصرف آب، با بیان اینکه ۶۵ درصد کار جداسازی شبکه آب شرب استان سمنان صورت گرفته است، بیان کرد: ۱۳ طرح مطالعاتی فاضلاب در سطح استان در دست اجرا بوده و سه تصفیه خانه فاضلاب فعال دارای خروجی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آب‌های استان سمنان ای سی بالای یک هزار و ۵۰۰ هستند در نتیجه از نظر کیفی نیز شرایط خوبی ندارند، ابراز داشت: جمعیت شهری استان به صورت میانگین در طول شبانه روز ۲۷۱ لیتر و جمعیت روستایی ۱۹۱ لیتر بر ثانیه  آب مصرف می کنند.

با انجام سند سازگاری استان سمنان ۱۷۱ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه میانگین افت سالانه ذخایر آبی استان سمنان ۶۰ سانتی متر است، گفت: از ۲۸ محدوده مطالعاتی آب موجود در سطح استان، هشت منطقه ممنوعه بحرانی، ۹ محدوده ممنوعه، شش محدوده ممنوعه آزاد و پنج منطقه آزاد فاقد پتانسیل هستند  که نشان می دهد سمنان از نظر تامین آب مشکل دارد.

سهم کشاورزی از آب
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان هم در این نشست با بیان اینکه نزدیک ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: طرح‌های آبیاری نوین، نشا کاری و گیاهان دارویی و بذر های مقاوم به کم آبی و ... در زمره اقدامات جهاد برای کاهش مصرف آب است.

سید حسن میرعماد با بیان اینکه با استفاده از تجهیزات آبیاری نوین ۶۸ میلیون متر مکعب آب در سطح کشاورزی استان صرفه‌جویی خواهد شد، ابراز کرد: با اجرای طرح‌های حوزه کشت در زمینه کشاورزی و مدیریت باغی و زراعی ۸۹ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می شود.

وی افزود: افزایش چهار برابر سطح زیر کشت گیاهان دارویی و کاهش ۷۰ درصد جالیزهای استان سمنان نشان از تلاش برای کاهش مصرف آب در سطح این استان است از سوی دیگر باید تاکید کرد که تا کنون ۳۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.

در نهایت باید دید با انجام اقدامات مندرج در سند تعادل بخشی آب آیا هدفگذاری ۱۷۱ میلیون مترمکعبی در زمینه کاهش مصرف آب استان سمنان تا چه اندازه محقق می‌شود و آیا می‌توانیم شاهد کاهش سهم کشاورزی از آب استان سمنان باشیم؟

کد خبر: ۶۲٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha